Ik heb het niet goed gerekend, want er wordt niet naar een zin gevraagd!Janice schreef:Ja, als het woord in de betreffende zin staat, heb ik het goed gerekend.averwijs schreef:Bij mij citeren verschillende leerlingen de hele zin waarin het woord staat. Rekenen jullie dat goed?
vraag 36
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 14-05-2016 11:01
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 14-05-2016 11:01
Ik denk ook dat de vraagstelling niet duidelijk is voor de leerlingen. Ze maken hier veel fouten in. Of citeren een zin waarin het woord wel voorkomt.metteke schreef:Eens! Ik heb het (tot nu toe) goed gerekend, ook omdat ik denk dat in de vraagstelling (voor leerlingen) niet duidelijk genoeg is dat het puur om een woord(groep) zou moeten gaan.mpijpers schreef:In eerste instantie voel ik met je mee, maar wordt het woord niet een woordspeling door de context? Je gelijk opdienen, je wordt getrakteerd op hoon spot en woede.Ik reken dat niet goed, omdat er niet gevraagd wordt naar een zin(sgedeelte) waarin een woordspeling voorkomt. Gevraagd wordt uitsluitend naar de woordspeling.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 14-05-2016 10:25
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 11-04-2016 23:00
vraag 36
Vd Veen schreef:
Geen wonder dat een aantal van mijn (beste!) N-profielleerlingen '(voedsel)poortwachter' als een woordspeling zien. En ze hebben een punt! De examenmakers hebben dit vast niet voorzien en het CvTE zou daarom ook een aanvulling op het cv moeten versturen om dit woord ook goed te keuren.
Dat deed ik in eerste instantie ook totdat ik vernam dat 'poortwachterklier' (synoniem voor 'schildwachtklier') in de biologie en de medische wetenschap een vakterm is. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/SchildwachtklierWat vinden jullie van 'voedselpoortwachter" als antwoord. Ik heb het fout gerekend.
Geen wonder dat een aantal van mijn (beste!) N-profielleerlingen '(voedsel)poortwachter' als een woordspeling zien. En ze hebben een punt! De examenmakers hebben dit vast niet voorzien en het CvTE zou daarom ook een aanvulling op het cv moeten versturen om dit woord ook goed te keuren.
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 11-04-2016 23:00
poortwachter
Erratum: Het is toch niet juist om '(voedsel)poortwachter' goed te rekenen. In de vraag staat immers dat er woordspelingen geciteerd moeten worden die met eten te maken hebben. Dat is niet het geval met de poortwachter(klier)!
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13-05-2016 12:44
Re: vraag 36
Absoluut eens. Net als de woordspelingen 'trakteren', 'overteerbaar' en 'smakelijk opdienen' heeft ook 'proefpersonen' twee betekenissen die allebei in de context passend zijn en waarvan er één met eten te maken heeft. Daarmee voldoet het aan de criteria.linda de ruiter schreef:Leerlingen geven als antwoord 'proefpersonen' (regel 32 of 41). Ik ben geneigd dit antwoord goed te rekenen, zijn jullie het daarmee eens?
De hier genoemde tegenargumenten (dus argumenten om 'proefpersonen' fout te rekenen als antwoord op vraag 36) vind ik zwak:
1. "Ik vind het geen woordspeling."
Misschien vind ik 'trakteren' ook wel geen woordspeling. Misschien vond de leerling 'proefpersonen' wél een woordspeling, net als ik. Een magistrale vondst, waarom ik hard heb moeten lachen. Punt is niet of je het vindt - alsof het zomaar een mening is - maar of het verstandig uit te leggen valt. Voldoet het woord aan de criteria voor een woordspeling? Ja, zie boven.
2. "Het is hier niet bedoeld als woordspeling."
Volgens mij hebben u, ik en de leerling geen zicht op de bedoelingen van de schrijver. Misschien heeft de schrijver 'opdienen' ook wel niet 'bedoeld' als woordspeling - weten wij veel? Die onkenbare 'bedoeling' is dan ook niet relevant bij het beantwoorden van vraag 36. De vraag hier is of 'proefpersonen', net als 'trakteren' en 'opdienen' redelijkerwijs is op te vatten als woordspeling. Wie weet heeft de schrijver het wél zo bedoeld, en net zo zitten gniffelen achter zijn laptop als ik. Deze leerling gniffelde ook, en dat mogen wij hem niet euvel duiden.
Het leuke is dat deze bijzondere 'proef'personen een kom tomatensoep moesten oplepelen. Wie daar niet de connectie met 'proeven' in ziet, of deze ontkent, doet de leerling geen recht.
Mij lijkt dit antwoord geheel 'in de geest van het beoordelingsmodel' te zijn, zoals bekend opgenomen in de Algemene Regels voor de examenbeoordeling sub 3.3.
Ik wacht op steekhoudende tegenargumenten.
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 11-04-2016 23:00
Hoewel ik het bij mijn eigen leerlingen niet heb goedgekeurd vanwege reden 2, ben ik het nu met je verweer daartegen eens.
Maar om dit antwoord goed te keuren heb je regel 3.3 niet nodig! Regel 3.3 gaat immers over alternatieve antwoorden die niet in de geest van het antwoordmodel zijn, maar op vakinhoudelijke gronden ook goedgekeurd kunnen worden. De scorepunten moeten vervolgens naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel worden toegekend.
Maar om dit antwoord goed te keuren heb je regel 3.3 niet nodig! Regel 3.3 gaat immers over alternatieve antwoorden die niet in de geest van het antwoordmodel zijn, maar op vakinhoudelijke gronden ook goedgekeurd kunnen worden. De scorepunten moeten vervolgens naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel worden toegekend.