Verslag docentenbespreking Levende Talen

Dit forum is gesloten.

Plaats reactie
sbnlevendetalen
Site Admin

Verslag docentenbespreking Levende Talen

Bericht door sbnlevendetalen » 17-05-2017 17:54

Kun je nu al vinden via Leraar Nederlands op FB. Hij komt zo snel mogelijk op de site. Ik zie hier geen optie om een bestand te uploaden.

MartijnKoek

Re: Verslag docentenbespreking Levende Talen

Bericht door MartijnKoek » 17-05-2017 18:56

sbnlevendetalen schreef:Kun je nu al vinden via Leraar Nederlands op FB. Hij komt zo snel mogelijk op de site. Ik zie hier geen optie om een bestand te uploaden.
Wat een mooi verslag. Complimenten!

Titaantje

Bericht door Titaantje » 17-05-2017 19:50

Ik begrijp geen bal van het door de vergadering vastgestelde antwoord op vraag 1. Indirect? Het kan aan het verslag liggen, maar in mijn ogen gaan de overwegingen veel te ver en biedt het correctievoorschrift een veel prettiger en ook wat ruimer voorschrift. Is het antwoord uit het correctievoorschrift 'Mannen hebben het slechter dan vrouwen' bijvoorbeeld wel 'indirect' genoeg? Of 'Vrouwen hebben het beter dan mannen'?
Bij de bespreking van vraag 7 wordt dat eigenaardige concept 'indirect' alweer overboord gegooid:

1. Mannen hebben het slechter dan vrouwen. (conform antwoord bij vraag 1): 1p
2. Vrouwen hebben het beter: 1p

Wat verwachten we hier in vredesnaam van onze leerlingen?

michellevandijk

Begrijp ik het goed? Vraag 7

Bericht door michellevandijk » 17-05-2017 20:05

Ik lees bij vraag 7, verslag LT:

Conclusie:
Veel leerlingen noteerden hier de aanbeveling ‘de situatie moet blijven zoals die is’, maar die
volgt slechts uit het direct daarvoor gegeven argument over de fysieke sterkte van de man
en niet uit de andere argumenten over de bevoorrechting van de vrouw.
• Geen ander antwoord mogelijk dan in het cv.
• De situatie moet blijven zoals die is: aanbeveling, dus 0p

Wordt hier bedoeld dat ik strenger moet zijn dan CV? Dat zegt namelijk: ook goed: De situatie moet blijven zoals die is: ook goed.

Titaantje

Bericht door Titaantje » 17-05-2017 20:08

Oeps! :oops:

michellevandijk

Bericht door michellevandijk » 17-05-2017 20:15

Ah, ik snap het, ik lees het verkeerd. Het is fout als de leerling dit opschrijft bij 'conclusie'. Bij 'aanbeveling' is het nog steeds goed.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 17-05-2017 22:05

HansD

Bericht door HansD » 17-05-2017 22:21

Fijn! En lekker snel! :)

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 17-05-2017 23:10

Titaantje schreef:Ik begrijp geen bal van het door de vergadering vastgestelde antwoord op vraag 1. Indirect? Het kan aan het verslag liggen, maar in mijn ogen gaan de overwegingen veel te ver en biedt het correctievoorschrift een veel prettiger en ook wat ruimer voorschrift. Is het antwoord uit het correctievoorschrift 'Mannen hebben het slechter dan vrouwen' bijvoorbeeld wel 'indirect' genoeg? Of 'Vrouwen hebben het beter dan mannen'?
Bij de bespreking van vraag 7 wordt dat eigenaardige concept 'indirect' alweer overboord gegooid:

1. Mannen hebben het slechter dan vrouwen. (conform antwoord bij vraag 1): 1p
2. Vrouwen hebben het beter: 1p

Wat verwachten we hier in vredesnaam van onze leerlingen?

Volgens mij brengen we elkaar in verwarring door er vanuit te gaan dat de opvatting van 1 en het standpunt van 7 onderling uitwisselbaar zijn. Ik zie dat heel anders. Voor het gemak kopieer ik hier even wat ik bij een draadje over vraag 1 schreef:

Het is niet zo dat het standpunt overeen MOET komen met het antwoord op vraag 1.
Vraag 1: impliciete opvatting zoals blijkt uit alinea 2 en 3.
Vraag 7: standpunt waar de redenering in de tekst mee begint.

Is de opvatting bedoeld bij 1 ook het beginstandpunt van de tekst? Ik denk van niet: het standpunt is dat vrouwen niet onderdrukt worden (alinea 1 + eerste zin alinea 2: het wordt vaak gezegd, maar ís het wel zo), waarbij de opvatting dient als verduidelijking (nou, mannen hebben het eigenlijk slechter dan vrouwen, DUS van onderdrukking is geen sprake).

In het verslag van LT staat dat bij vraag 7 wel het antwoord van 1 ingevuld mag worden. Ik vind dat soepel, maar kan het begrijpen, omdat het bovenstaande verschil wel heel subtiel is. Maar dat we dat goed vinden maakt nog niet dat het omgekeerde ook geldt: het in het cv gestelde antwoord bij 7 ook goedkeuren als opvatting bij 1. Alinea 2 en 3 zijn helemaal opgebouwd uit vergelijkingen tussen man en vrouw, waarbij de man het steeds slechter heeft dan de vrouw. Een antwoord waarin dit verschil niet expliciet is terug te vinden (zoals 'vrouwen hebben het niet slechter dan mannen') vind ik dan ook echt niet het juiste antwoord op 1.

Dus: een leerling die de opvatting uit 1 invult bij 7: in orde. Een leerling die het in het cv vastgestelde (in mijn ogen meer juiste) standpunt bij 7 invult bij 1: niet in orde.

Arian2

Bericht door Arian2 » 18-05-2017 07:47

Collega's die dit verslag gemaakt hebben: bedankt!

Plaats reactie