De voortreffelijke Gijsbert de Keizer

Dit forum is gesloten.

Plaats reactie
Titaantje

De voortreffelijke Gijsbert de Keizer

Bericht door Titaantje » 15-05-2017 19:30

In de NRC van vandaag, maandag 15 mei, schrijft een 'Gijsbert de Keizer', docent Nederlands te Maastricht, over het examen tekstverklaring Nederlands VWO. Hij beklaagt zich over de leerlingen die protesteren tegen de vaagheid van de teksten.

Nu weten wij hier natuurlijk allemaal dat leerlingen snel klagen, weinig leeskilometers maken, vaak geen zin hebben om te oefenen, noem maar op. Rotzakken zijn het, maar natuurlijk wel ònze rotzakken.

Gijsbert scoort ieder jaar een 9 'zoals de meeste leraren Nederlands', hoewel hij soms een antwoord geeft dat niet in het correctievoorschrift staat, omdat verschil in interpretatie inherent is aan het vak.

Als ik zie dat er hier op het forum, ondanks een met twintig collega's nog eens extra aangescherpt correctievoorschrift, binnen enkele dagen al zo'n 600 vragen en discussiebijdragen zijn gepost, dan denk ik: waar was Gijsbert al die tijd? Zo'n man hebben wij nodig! Hij die elk jaar een 9 scoort, dat moet een gids kunnen zijn die, laten we zeggen, 90% van waar wij mee worstelen, al lang heeft opgelost. (Hij suggereert ook snel te zijn bij het beantwoorden.)

Iemand hier moet Gijsbert kennen. Vraag hem zich ogenblikkelijk aan te melden om ons te bevrijden van onze onzekerheden.

Joos

Bericht door Joos » 15-05-2017 20:54

:D hear hear

HansD

Bericht door HansD » 15-05-2017 21:04

gjjverstegen

Re: De voortreffelijke Gijsbert de Keizer

Bericht door gjjverstegen » 15-05-2017 22:41

Titaantje schreef:In de NRC van vandaag, maandag 15 mei, schrijft een 'Gijsbert de Keizer', docent Nederlands te Maastricht, over het examen tekstverklaring Nederlands VWO. Hij beklaagt zich over de leerlingen die protesteren tegen de vaagheid van de teksten.

Nu weten wij hier natuurlijk allemaal dat leerlingen snel klagen, weinig leeskilometers maken, vaak geen zin hebben om te oefenen, noem maar op. Rotzakken zijn het, maar natuurlijk wel ònze rotzakken.

Gijsbert scoort ieder jaar een 9 'zoals de meeste leraren Nederlands', hoewel hij soms een antwoord geeft dat niet in het correctievoorschrift staat, omdat verschil in interpretatie inherent is aan het vak.

Als ik zie dat er hier op het forum, ondanks een met twintig collega's nog eens extra aangescherpt correctievoorschrift, binnen enkele dagen al zo'n 600 vragen en discussiebijdragen zijn gepost, dan denk ik: waar was Gijsbert al die tijd? Zo'n man hebben wij nodig! Hij die elk jaar een 9 scoort, dat moet een gids kunnen zijn die, laten we zeggen, 90% van waar wij mee worstelen, al lang heeft opgelost. (Hij suggereert ook snel te zijn bij het beantwoorden.)

Iemand hier moet Gijsbert kennen. Vraag hem zich ogenblikkelijk aan te melden om ons te bevrijden van onze onzekerheden.
Dit jaar heb ik niet het voorrecht een vwo-eindexamenklas te hebben. Na een lange avond havocorrectie neus ik even door het vwo-forum. Ik moet zeggen: de frustraties moeten wel zeer groot zijn als Titaantje het levensgevoel uit het werk van zijn naamgever dit geweld aandoet.

natascha hoogendijk

Bericht door natascha hoogendijk » 16-05-2017 08:01

gjjverstegen schreef:
Titaantje schreef:In de NRC van vandaag, maandag 15 mei, schrijft een 'Gijsbert de Keizer', docent Nederlands te Maastricht, over het examen tekstverklaring Nederlands VWO. Hij beklaagt zich over de leerlingen die protesteren tegen de vaagheid van de teksten.

Dit jaar heb ik niet het voorrecht een vwo-eindexamenklas te hebben. Na een lange avond havocorrectie neus ik even door het vwo-forum. Ik moet zeggen: de frustraties moeten wel zeer groot zijn als Titaantje het levensgevoel uit het werk van zijn naamgever dit geweld aandoet.

Ik heb Titaantje al een persoonlijk bericht geschreven. Daarin heb ik voorgesteld een ingezonden brief naar de NRC te sturen. Vol hulde aan Gijsbert. Wat een man! Wat een leraar! En wat een sufferds zijn wij allemaal!
Misschien moeten we ons aansluiten als ondertekenaars?

Herma

Bericht door Herma » 16-05-2017 12:13

Goed idee. Ik doe mee.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 16-05-2017 12:45

Herma schreef:Goed idee. Ik doe mee.
Ik niet. Waarom zoveel tijd en aandacht steken in het reageren op een matige ingezonden brief die de schrijver (in zijn reactie op die leerlingreactie) al genuanceerd heeft?

Hierin schrijft hij o.a.:

Wat ik persoonlijk zo jammer vind, en dat is wat ik vooral heb willen uitdragen, is dat de jaarlijkse klachtenregens de status van jullie diploma zo ondermijnen, en dat terwijl je volgende maand -dat hoop ik toch- met een zekere trots je diploma in ontvangst wilt nemen? Dat je kunt zeggen: “Hier is mijn vwo-diploma; ik heb het verdiend! De examens waren pittig, en sommige vragen dubieus, maar ik heb me er goed op voorbereid en aangetoond het niveau aan te kunnen”

Ik kan dat sentiment begrijpen: het voortdurend hameren op de onvolkomenheden in het examen (die wij enigszins glad kunnen strijken door die N consequent in te vullen en heel precies na te kijken waardoor de normering aangepast wordt aan de kennelijke moeilijkheid en lengte van het examen) overschaduwt dat het ook een uitdagend examen was, met genoeg vragen die leerlingen de gelegenheid gaven te laten zien wat ze kunnen bij tekstinterpretatie (en dat is vaak meer dan ze zelf beseffen, is mijn ervaring).

rgroenendijk

Bericht door rgroenendijk » 16-05-2017 14:07

Ik moet zeggen dat ik vooral de vergelijking tussen Daphne Schippers die de 100 meter zo snel mogelijk loopt en een vwo-leerling die zijn eindexamen in drie uur moet afhebben, uitzonderlijk vind.

Titaantje

Bericht door Titaantje » 17-05-2017 12:32

gjjverstegen schreef:Ik moet zeggen: de frustraties moeten wel zeer groot zijn als Titaantje het levensgevoel uit het werk van zijn naamgever dit geweld aandoet.
Wat begrijpt die Verstegen nou niet, de ironie van Nescio of die van mij? :roll:

Plaats reactie