Examen te lang?!

Dit forum is gesloten.

Yke Schotanus
Berichten: 267
Lid geworden op: 13-05-2016 13:45

examen te lang

Bericht door Yke Schotanus » 15-05-2017 23:22

Ik heb op 46 leerlingen de volgende score:
3 leerlingen hebben 8 vragen open gelaten
1 ll. heeft 6 vragen open gelaten
1 ll 5
3 ll hebben 3 vragen open gelaten
2 ll. 2
4 ll. 1

Wat de taalverzorging betreft:
Kan het CvtE de norm niet versoepelen:
1 tot 5 fouten -1
6 tot 10 fouten -2
11 tot 15 fouten -3
16 tot 20 fouten -4

Het is een boel werk, maar dan maak je tenminste onderscheid tussen mensen die echt niet goed spellen en formuleren en mensen die in de haast een paar fouten maken.

Titaantje
Berichten: 82
Lid geworden op: 22-06-2016 22:28

Re: examen te lang

Bericht door Titaantje » 16-05-2017 14:43

Yke Schotanus schreef:
Wat de taalverzorging betreft:
Kan het CvtE de norm niet versoepelen:
1 tot 5 fouten -1
6 tot 10 fouten -2
11 tot 15 fouten -3
16 tot 20 fouten -4

Het is een boel werk, maar dan maak je tenminste onderscheid tussen mensen die echt niet goed spellen en formuleren en mensen die in de haast een paar fouten maken.
Dit vind ik -onder de omstandigheden van dit examen- een reële oplossing.

rgroenendijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-05-2017 18:35

Bericht door rgroenendijk » 16-05-2017 15:17

Ik sluit me aan bij Titaantje en Yke.

Els van der Geest
Berichten: 10
Lid geworden op: 15-05-2017 11:01

Bericht door Els van der Geest » 16-05-2017 16:01

Ook bij mij veel leerlingen die m.n. aan het eind veel vragen opengelaten hebben. Wat ik me bij het nakijken afvroeg bij het natellen van de woorden bij vragen als vraag 7, 21 en 22 is of het stellen van een woordgrens bij dit type vragen (schema's) zijn doel niet voorbijschiet.
Wat je wilt is dat leerlingen bondig formuleren, maar bij dit soort vragen gaat het veelal om citeren of parafraseren van een afgebakend stukje tekst en is er eigenlijk geen sprake van de kans op een grote woordoverschrijding. Ze mogen daarvoor 60 of 70 woorden gebruiken. Dat is veel telwerk voor leerlingen (en voor docenten).
Het zou de leerlingen naar mijn idee veel tijd besparen als we bij dit type vragen geen woordgrens meer zouden stellen. Misschien ook iets om tijdens de LT-bijeenkomst aan de orde te stellen?

D.G.
Berichten: 137
Lid geworden op: 14-05-2016 11:52

Bericht door D.G. » 16-05-2017 17:19

rgroenendijk schreef:Ik sluit me aan bij Titaantje en Yke.
Ik ook. Ben nu de fouten aan het tellen en bij een goede speller die in de eerste 30 vragen slechts één foutje heeft, zie ik meer dan zeven fouten in vraag 31 t/m 39

Plaats reactie