Examen te lang?!

Dit forum is gesloten.

Arnoud Kuijpers

Examen te lang?!

Bericht door Arnoud Kuijpers » 14-05-2017 10:26

Ik ben klaar met de eerste nakijkronde en heb nu een goed beeld hoeveel leerlingen er in tijdnood zijn geweest. Maar liefst 18 van mijn 31 leerlingen hebben op het einde van het examen gemiddeld 3,6 vraag niet beantwoord! En dan heb ik de leerlingen die blind wat hebben ingevuld, nog niet eens meegeteld.

Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie is.

Maura Bless

Bericht door Maura Bless » 14-05-2017 10:50

Ja, helaas kom ik ook tot de conclusie dat de meest gehoorde klacht terecht is: het examen is te lang. Uit mijn klas heeft zeker de helft van de leerlingen meer dan 3 antwoorden niet ingevuld. Een aantal zelfs 7 of meer antwoorden. Vooral vraag 37 (en 38 ) zijn niet ingevuld en de MC-vragen 35, 36 en 39 wel, maar er zullen veel leerlingen zijn die deze vragen niet serieus hebben ingevuld (vanwege tijdgebrek) en hebben gegokt. Wat ik nog het lulligste vind, is dat de MC-vragen 35 en 36 ieder 2 punten opleverden... Een aantal is wel zo slim geweest om vraag 11 (een lange open vraag die slechts 1 punt opleverde) (voorlopig en uiteindelijk helemaal niet) in te vullen.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2017 10:52

Goed om die gegevens te verzamelen. Vul vooral N in bij niet-beantwoorde vragen. Het gemiddelde is wel een lastige: je hebt nu de leerlingen genomen die vragen open lieten. Je gemiddelde over de hele klas ligt dan lager. Het geeft natuurlijk wel een indicatie!

Titaantje

Bericht door Titaantje » 14-05-2017 11:16

Ik heb omwille van de discussie hier het hele examen gemaakt en ben -omdat dat kon- gestopt na de eerste twee teksten en de volgende ochtend doorgegaan. Wàt een klus! (En een echte aanrader om te ervaren wat er allemaal fout kan gaan of hoe willekeurig je soms beoordeeld wordt.)
Het examen was met name te lang omdat er zoveel open vragen gesteld werden waarvan de leerlingen wisten dat hun antwoorden ook op spelling en grammatica zouden worden beoordeeld.

Maura Bless

Bericht door Maura Bless » 14-05-2017 11:45

Ik hoop ook zeker dat iedereen een N registreert bij een niet ingevulde vraag. Omdat er tussen de laatste 5 vragen 3 MC-vragen zaten (en ook vraag 38 was 'gokgevoelig'), zal je zien dat leerlingen deze vragen vaak wel beantwoord (gegokt) hebben... En zoals ik al eerder schreef, is het extra ongelukkig dat in deze laatste 5 vragen ook nog 2 'MC+-vragen' zaten.

Caesar

Bericht door Caesar » 14-05-2017 12:49

17 vragen moeten in volledige zinnen beantwoord worden.
Gebruikt een leerling daar telkens het maximale aantal woorden, dan produceert hij 670 woorden in drie uur.
Bij veel leerlingen heeft dat geleid tot een puntsgewijze opsomming die het correcte antwoord bevat, maar die qua grammaticaliteit fout is.

Vraag 30 is een voorbeeld daarvan.

D.G.

Bericht door D.G. » 14-05-2017 13:16

Leerlingen die het examen op de computer mochten maken, waren in het voordeel, want zij kunnen de zin eenvoudig aanpassen om binnen de woordgrenzen te blijven en de woorden laten tellen. Ik begrijp dat er scholen zijn die alle leerlingen al via de computer laten werken of heb ik dat mis?
Desondanks veel te lang. Een flink deel van de leerlingen heeft vragen open gelaten.
Ik had ze gewaarschuwd na het lange examen van 2015 en het nog langere examen van 2016, maar dit slaat alles.

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 14-05-2017 14:01

D.G. schreef:Leerlingen die het examen op de computer mochten maken, waren in het voordeel, want zij kunnen de zin eenvoudig aanpassen om binnen de woordgrenzen te blijven en de woorden laten tellen. Ik begrijp dat er scholen zijn die alle leerlingen al via de computer laten werken of heb ik dat mis?
Desondanks: veel te lang. Een flink deel van de leerlingen heeft vragen open gelaten.
Ik had ze gewaarschuwd na het lange examen van 2015 en het nog langere examen van 2016, maar dit slaat alles.
Ik overweeg na dit jaar in elk geval sterk te kijken of volgend jaar bij ons niet alle leerlingen het examen Nederlands op de computer kunnen maken. Inderdaad: een groot voordeel (ook bij bijvoorbeeld het gebruiken van hoofdletters).

Harrie Hollandicus

Bericht door Harrie Hollandicus » 15-05-2017 10:54

Matthijs603 schreef:
D.G. schreef:Leerlingen die het examen op de computer mochten maken, waren in het voordeel, want zij kunnen de zin eenvoudig aanpassen om binnen de woordgrenzen te blijven en de woorden laten tellen. Ik begrijp dat er scholen zijn die alle leerlingen al via de computer laten werken of heb ik dat mis?
Desondanks: veel te lang. Een flink deel van de leerlingen heeft vragen open gelaten.
Ik overweeg na dit jaar in elk geval sterk te kijken of volgend jaar bij ons niet alle leerlingen het examen Nederlands op de computer kunnen maken. Inderdaad: een groot voordeel (ook bij bijvoorbeeld het gebruiken van hoofdletters).
Dat is toch eigenlijk de omgekeerde wereld!

Ik vind het erg jammer dat er vorig jaar valse beloften zijn gedaan ten aanzien van de lengte van het examen. Ik heb nog geen precieze cijfers, maar ik heb in ieder geval veel leerlingen die meer dan vijf vragen niet konden beantwoorden (i.e. 13% van het totaal aantal vragen), met uitschieters naar tien niet-beantwoorde vragen (i.e. bijna 30%!).

Leerlingen waren boos, verdrietig, teleurgesteld. Ik hoop dat iedereen, zoals reeds geopperd, een N invult wanneer er geen antwoord is gegeven of wanneer een antwoord overduidelijk niet is afgemaakt wegens tijdgebrek. Wellicht levert dat nog iets op...

Yke Schotanus

te lang

Bericht door Yke Schotanus » 15-05-2017 11:51

Bij mij ook veel meer leerlingen die vragen open hebben gelaten dan vorig jaar. Telling volgt.

Plaats reactie