Losstaand zinsgedeelte

Dit forum is gesloten.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2017 10:26

Daar spreekt een echt Titaantje! ;-)

Helemaal met je eens, dat begrijp je.

(over elliptische zinnen gesproken)

Herma

Bericht door Herma » 14-05-2017 23:24

Christine Brackmann schreef:
Een van de docenten hierboven stelde echter vast dat de examenmakers zelf de antwoorden bij vraag 31 als losstaande bijzinnen formuleren. "Waarom wordt er... geschreven? Omdat de schrijvers van deze teksten... antwoord A B C of D."
Dit moet overtuigend genoeg zijn om per direct (met een officiële aanvulling op het cv) deze zinloze regel te schrappen.

Helaas hebben veel leerlingen hun tijd verspild met het antwoord vooraf te laten gaan door het herhalen van de vraag zodat het antwoord geen losstaand zinsdeel zou zijn, waardoor ze voor andere vragen geen tijd meer hadden.

KristadeGeus

Bericht door KristadeGeus » 15-05-2017 08:14

Volgens de regels van het Nederlands is een bijzin geen volledige zin, maar een zinsdeel. Je kunt het alle kanten opbuigen en het pragmatisch bekijken, maar we worden geacht om volgens de regels de taal en spelling te beoordelen. Je kunt nu niet in het nakijkproces van de eindexamens ineens voorstellen die regels aan te passen. Als je bijzinnen toelaat terwijl ze elders in het land -volgens de regels- worden foutgerekend ben je naar mijn mening je leerlingen aan het bevoordelen. Ik heb mijn leerlingen op het hart gedrukt geen bijzinnen te formuleren. Het lukt helaas niet altijd, maar ze hebben duidelijk wel hun best gedaan.
Er zijn bij mij leerlingen die ervoor kozen vragen open te laten en extra aandacht aan taal en spelling te besteden. Wat gebeurt met hen als de taalregel wordt geschrapt bij dit eindexamen? Die hebben dan pech gehad?

Het argument dat er in de vragen zelf een bijzin voorkomt, vind ik geen argument (wel een blamage van de toetsmakers). Een leerling wordt geacht om zelf goede zinnen te kunnen formuleren en zich niet te laten misleiden door derden, zoals ze ook geen spelfouten uit bronnen over horen te nemen. Als we hierin meegaan krijgen we nooit zelfdenkende volwassenen! Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid voor zijn taal en spelling.

Ik zie als beste oplossing het nakijken volgens de regels en het cv en niet té soepel zijn of te veel goed rekenen omdat het zo lang was, of moeilijk was, of onduidelijk of wat dan ook. Als blijkt dat leerlingen vervolgens in het hele land door het ijs zakken, wordt er heus wat aan gedaan.
Vers 2 is dan voor komend jaar te kijken naar het eventueel aanpassen van de regels en het eindexamen.

Maar dat is mijn bescheiden mening... :lol:

wendy van d.

Bericht door wendy van d. » 15-05-2017 10:42

KristadeGeus schreef: Als je bijzinnen toelaat terwijl ze elders in het land -volgens de regels- worden foutgerekend ben je naar mijn mening je leerlingen aan het bevoordelen. (...)
Er zijn bij mij leerlingen die ervoor kozen vragen open te laten en extra aandacht aan taal en spelling te besteden. Wat gebeurt met hen als de taalregel wordt geschrapt bij dit eindexamen? Die hebben dan pech gehad?
(...)
Ik zie als beste oplossing het nakijken volgens de regels en het cv en niet té soepel zijn of te veel goed rekenen omdat het zo lang was, of moeilijk was, of onduidelijk of wat dan ook. Als blijkt dat leerlingen vervolgens in het hele land door het ijs zakken, wordt er heus wat aan gedaan.
Vers 2 is dan voor komend jaar te kijken naar het eventueel aanpassen van de regels en het eindexamen.

Maar dat is mijn bescheiden mening... :lol:
Helemaal mee eens! :!:

Titaantje

Bericht door Titaantje » 15-05-2017 11:13

KristadeGeus schreef:Als blijkt dat leerlingen vervolgens in het hele land door het ijs zakken, wordt er heus wat aan gedaan.
Dat speelde verleden jaar ook al. Hoe vind je dat de samenstellers van het examen met onze kritiek zijn omgegaan dat het maken van het examen te veel tijd kostte?

Yke Schotanus

losstaand zinsgedeelte

Bericht door Yke Schotanus » 15-05-2017 11:32

twee dingen:
Hoe onzinnig je het ook vindt bij antwoorden die beginnen met 'dat' of 'omdat' moet je de formulering fout rekenen, zolang dat de regel is.
Leerlingen die zich netjes aan de voorschriften houden en om deze 'fout' te voorkomen de vraag overschrijven, lopen de kans overschrijffouten te maken en zijn veel extra tijd kwijt. Die benadeel je door de luiaards en gemakzuchtigen te belonen. Dat is pas onrechtvaardig.

Verder is het helaas niet zo dat er bij de N-term rekening gehouden wordt met de aftrek. Huub van den Bergh zei mij vorig jaar dat het zijn grootste zorg was dat hij de N-term niet hoog genoeg zou kunnen krijgen omdat die gebaseerd wordt op de scorepunten. Het effect van de lengte op taalverzorging is daar alleen met heel veel argumenten in mee te nemen. Daarbij komt dat heel wat collega's de gok nemen en nauwelijks spel-, interpunctie- en formuleerfouten aanstrepen. Dan ziet het er in Wolf heel aardig uit en KAN er niet eens rekening gehouden worden met het feit dat er zo veel aftrekpunten 'gescoord' zijn uit tijdgebrek.
Elke docent die niet driekwart van zijn leerlingen op 4 strafpunten zet, wantrouw ik.

KristadeGeus

Bericht door KristadeGeus » 15-05-2017 11:33

Titaantje schreef:
KristadeGeus schreef:Als blijkt dat leerlingen vervolgens in het hele land door het ijs zakken, wordt er heus wat aan gedaan.
Dat speelde verleden jaar ook al. Hoe vind je dat de samenstellers van het examen met onze kritiek zijn omgegaan dat het maken van het examen te veel tijd kostte?
Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat ze weer geblunderd hebben. En ik heb meer punten van kritiek op de examen, maar dit is wat er is en wat er is gemaakt. Dit jaar is tegelijk met het cv dit bericht op www.examenblad.nl geplaatst:
https://www.examenblad.nl/nieuws/201705 ... s&horizon=
Het lijkt me dat de examenmakers zich realiseren hierin steken te hebben laten vallen. Ik probeer er vertrouwen in te houden dat een en ander via een n-term rechtgetrokken gaat worden. Dat zou de meest eerlijke oplossing zijn. Als iedereen het nu zelf gaat invullen, zijn er 10 mei schoolexamens afgenomen en geen centrale examens. En aan de n-term gebeurt dan al helemaal niets!

Ariane

Re: losstaand zinsgedeelte

Bericht door Ariane » 15-05-2017 11:49

Yke Schotanus schreef:twee dingen:
Hoe onzinnig je het ook vindt bij antwoorden die beginnen met 'dat' of 'omdat' moet je de formulering fout rekenen, zolang dat de regel is.
Leerlingen die zich netjes aan de voorschriften houden en om deze 'fout' te voorkomen de vraag overschrijven, lopen de kans overschrijffouten te maken en zijn veel extra tijd kwijt. Die benadeel je door de luiaards en gemakzuchtigen te belonen. Dat is pas onrechtvaardig.
Mee eens. We kunnen niet eigenhandig zo'n taalregel niet meer toepassen tenzij officieel (of in de bespreking?) anders wordt besloten. Iets met gelijke monniken.

Ik vind het ook heel jammer dat door tijdgebrek mijn leerlingen vanaf vraag 29 ongeveer meer spelfouten zijn gaan maken en de vraag niet meer hebben overgenomen in hun antwoord. Tijdnood neem ik aan. Dit zal echter niet blijken uit de wolfscores. Waar een N bij de laatste vragen wel duidt op tijdgebrek, wordt er bij de -4 geen onderscheid gemaakt. Dat vind ik echt heel sneu voor de leerlingen.

Herma

Bericht door Herma » 15-05-2017 12:50

KristadeGeus schreef:
Als blijkt dat leerlingen vervolgens in het hele land door het ijs zakken
Ik moest even opzoeken wat je met deze uitdrukking precies bedoelde. Ik vond alleen dit: http://vertaalbureau-motte.skynetblogs. ... allen.html
Door het ijs zakken: mislukken. Of dacht je aan 'door de mand vallen'? Als domoor ontmaskerd worden? Beide betekenissen vind ik nogal laatdunkend over mijn leerlingen, die vooral tegen het eind uit tijdnood dat netjes formuleren in hoofdzinnen lieten varen.
Ik kwam in mijn zoektocht nog wel wat andere toepasselijke spreekwoorden tegen: je op glad ijs geven, een hart van ijs, niet over een nacht ijs gaan. Die laatste slaan op het CvTE dat blijkbaar meer dan 365 nachten nodig heeft om tegemoet te komen aan de kritiek uit het veld.

Titaantje

Bericht door Titaantje » 15-05-2017 15:11

Even voor de goede orde: hier en daar in de reacties wordt de suggestie gewekt dat ik vond dat je zinnen die met 'dat', 'omdat' beginnen of andere, door sommigen als losstaande zinsgedeelten bestempelde constructies, op eigen houtje goed moet gaan rekenen.

Dat is onjuist. Ik vind het schandalig de de taalaftrek op deze wijze gestalte krijgt. Veel wijzere deskundigen gingen ons in deze kritiek al voor. Maar er ontstaat ongelijkheid als de beoordeling van die gewraakte antwoorden niet beregeld is.

Waarom ik hier tekeer ga tegen de taalaftrekregeling, is om collega's te mobiliseren tot een breed protest. Omdat het moet. Omdat de taalaftrek soms weinig oplevert en vooral afstraft.

Ik heb ook een mail van gelijke strekking naar de examenlijn gestuurd.
Omdat het kan.

Plaats reactie