Vakspecifieke r. 1. fout in correctievoorschrift zelf

Dit forum is gesloten.

Plaats reactie
J Duchatteau

Vakspecifieke r. 1. fout in correctievoorschrift zelf

Bericht door J Duchatteau » 13-05-2017 11:56

Hoe streng zijn jullie met betrekking tot incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik?

Ik vraag dit omdat ik zelf een stijlfout als een tautologie fout zou rekenen, maar in het correctievoorschrift staat bij de algemene regels punt 3.9: (…) zoals bijvoorbeeld vermeld in een woordenboek, (…).

Hoe kan ik nou mijn leerlingen iets aanrekenen wat examenmakers kennelijk ook niet goed kunnen?

Is dit een idiote fout in het correctievoorschrift en moeten de opstellers hiervan zich diep schamen of ben ik normaal te streng wat betreft stijlfouten en kan ik best wat milder zijn?

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 13-05-2017 12:01

Ik vind dit ook lastig. Hoe streng moeten we zijn?

Zie ook deze treffend cynische reactie (havoforum) over het antwoorden in bijzinnen:

'Waarom vind je dat we bijzinnen fout moeten rekenen?'
'Omdat bijzinnen zonder hoofdzin ongrammaticaal zijn.'
'In volledige zinnen graag.'
'Ik vind dat we bijzinnen fout moeten rekenen, omdat bijzinnen zonder hoofdzin ongrammaticaal zijn.'

Woehahahaa!

Hou toch op!

'Geef poot.'
'Woef!'
'Met twee woorden alsjeblieft.'
'Woef woef!'

-----

Ik reken dit soort zinnen nu nog fout, maar waarom eigenlijk? Ik ben erg benieuwd hoe collega's hiermee omgaan, ook omdat ik met een strenge controle bij de grote meerderheid van de leerlingen op 4 strafpunten uitkom.

dekuun

Bericht door dekuun » 13-05-2017 12:26

Met (weer!) het extra probleem dat leerlingen geen tijd hebben gehad om nog 's rustig hun antwoorden na te lezen op spelling en stijl wegens tijdgebrek.

Plaats reactie