spelfouten bij namen

Dit forum is gesloten.

Janneke

spelfouten bij namen

Bericht door Janneke » 13-05-2017 11:53

Hoe ga je om met spelfouten bij namen? Verschillende leerlingen hebben het bijvoorbeeld over 'Beauvoir' in plaats van 'De Beauvoir' en Creveld of zelfs Creleveld, in plaats van 'Van Creveld'.
Elke keer fout rekenen vind ik wel erg zuur.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 13-05-2017 21:12

Ik ben dat ook tegengekomen. De woorden staan niet in de woordenlijst/Van Dale etc. Ik negeer ze...

M.A.

Bericht door M.A. » 13-05-2017 23:05

Christine Brackmann schreef:Ik ben dat ook tegengekomen. De woorden staan niet in de woordenlijst/Van Dale etc. Ik negeer ze...
Reken je het dan ook niet fout als Van Creveld zonder hoofdletter bij 'van' wordt geschreven? Ik heb dat wel gedaan. Ik had overigens na twijfelen in eerste instantie ook het ontbreken van 'van' fout gerekend, maar mede gezien jouw reactie, ben ik van plan dat aan te gaan passen. Echter, als ik dat doe, betekent het dat een leerling dus beter onzorgvuldig de naam zonder 'van' kan hebben overgenomen dan 'van' zonder hoofdletter te hebben geschreven. Ben dus benieuwd of jij dat laatste goed zou rekenen.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2017 09:28

Namen schrijf je wel met een hoofdletter, dus 'van Creveld' reken ik fout. 'Van Creveveld' negeer ik.

a.kruijshaar

Bericht door a.kruijshaar » 14-05-2017 11:10

Wat doen jullie eigenlijk met een hoofdletter na een dubbele punt (geen citaat)?
Ondanks mijn verzoek dit soort formuleringen te vermijden, zie ik ze toch weer regelmatig terug, met de bijbehorende fout. Ik ben in eerste instantie gaan strepen, maar begin nu te twijfelen, 19 van dit soort vragen betekent voor sommigen 19 maal dezelfde hoofdletterfout.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2017 11:34

Zie de discussie onder een ander topic. Het cv noteert een hoofdletter na een dubbele punt bij vraag 22. Onze Taal zegt het volgende: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... bele_punt/

Joos

Bericht door Joos » 14-05-2017 14:32

M.A. schreef:
Christine Brackmann schreef:Ik ben dat ook tegengekomen. De woorden staan niet in de woordenlijst/Van Dale etc. Ik negeer ze...
Reken je het dan ook niet fout als Van Creveld zonder hoofdletter bij 'van' wordt geschreven? Ik heb dat wel gedaan. Ik had overigens na twijfelen in eerste instantie ook het ontbreken van 'van' fout gerekend, maar mede gezien jouw reactie, ben ik van plan dat aan te gaan passen. Echter, als ik dat doe, betekent het dat een leerling dus beter onzorgvuldig de naam zonder 'van' kan hebben overgenomen dan 'van' zonder hoofdletter te hebben geschreven. Ben dus benieuwd of jij dat laatste goed zou rekenen.
Ik had 'de Beauvoir' eerst fout gerekend, maar vond het oneerlijk toen ik een paar keer 'Beauvoir' tegen was gekomen. Dus al deze fouten met hoofdlettergebruik in de naam weer uitgegumd. Ik ga nu alle spelfouten in namen negeren.

N. Nooijen

Bericht door N. Nooijen » 15-05-2017 20:05

Hierbij heb ik een vriendelijk doch dringend verzoek aan alle aanwezigen, morgen, bij de examenbespreking. Kan er een uitspraak gedaan worden over het aanrekenen van (allerlei soorten) spelfouten in namen (Van Creveld en Van Saarloos)?

De laatste reactie die ik lees, eindigt met "Ik ga nu alle spelfouten in namen negeren." Ik vraag mij af of iedereen dat gaat doen. Dit levert mogelijk frustratie op. Bevoordeelt de ene docent zijn leerlingen? Benadeelt de andere docent zijn leerlingen? Ook kan dit leiden tot minder prettige gesprekken tussen eerste en tweede corrector. Eenzelfde discussie lees ik elders op dit forum onder het kopje "losstaand zinsgedeelte".

Om die frustratie te voorkomen, om de spelfouten van álle leerlingen eerlijk (hetzelfde) te behandelen en om bij te dragen aan prettige gesprekken over de correctie, hoop ik in het verslag van de examenbespreking over deze kwestie een uitspraak te lezen. Laten we ons daar dan allemaal aan houden. Wel zo eerlijk, voor álle leerlingen, toch? B.v.d.!

wendy van d.

Bericht door wendy van d. » 16-05-2017 08:52

Christine Brackmann schreef:Namen schrijf je wel met een hoofdletter, dus 'van Creveld' reken ik fout. 'Van Creveveld' negeer ik.
'van Creveld' reken ik fout, maar ook 'Van Creveveld'.

Titaantje

Bericht door Titaantje » 16-05-2017 10:23

Nou, ik zou dat toch even van geval tot geval bekijken. Iemand die niet weet dat 'Van Creveld' met een hoofdletter geschreven hoort te worden, versus een uitglijer met de naam (Van) Creveld - daar moet je het samen even over hebben, dunkt mij. Kijk bijvoorbeeld of de kandidaat consequent zo'n naam fout spelt of dat het slechts een keer voorkomt. Ik zag hier op het forum al een keer Van Crefelt langskomen, dus het kan een keer gebeuren. Slordigheid, nonchalance, dáár moet je m.i. op focussen. Je ziet het meestal wel in zo'n examenwerk of iemand een aftrekpunt verdient voor een uitglijer. Dat 'Van Creveveld' komt op mij over als een verschrijving en dat is toch wat anders dan een taalfout.

Bedenk dat de meeste leerlingen geen tijd hadden om hun werk nog even na te kijken.

Plaats reactie