Vraag 32

Dit forum is gesloten.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 20-05-2017 22:15

HansD schreef:Jammer dat er niets over deze vraag in het LT-verslag staat.

Het eerste bolletje levert volgens mij al snel een punt op: zolang er iets in het antwoord staat dat de officier van justitie iets doet/controleert/beschermt geef ik een punt.
Het tweede bolletje vind ik wat lastiger. Wat als er staat: "Hij voorkomt dat het de spuigaten uitloopt? Eigenlijk legt de leerling dan niet uit wat die spuigaten te betekenen hebben.
En wat te doen met: "De officier van justitie is degene die de absurde gang van zaken (de spuigaten) nog kan stoppen."

'Hij voorkomt dat het de spuigaten uitloopt.': 2 punten. De vraag luidt: leg beide delen van deze BETITELING uit. Je hoeft dus niet de beeldspraak helemaal uit te leggen, je kunt ook laten zien dat je begrijpt waar het woord spuigaten naar verwijst, namelijk naar de bekende uitdrukking. Deze leerling heeft dat, gezien zijn formulering van het antwoord, begrepen, zonder twijfel.

''...de absurde gang van zaken'' etc is wat mij betreft op het randje. Met een beetje goede wil is dit een vertaling van de disproportionaliteit van de straffen, dus ik kan 2 punten billijken.

HansD

Bericht door HansD » 20-05-2017 22:23

MartijnKoek schreef:
HansD schreef:Jammer dat er niets over deze vraag in het LT-verslag staat.

Het eerste bolletje levert volgens mij al snel een punt op: zolang er iets in het antwoord staat dat de officier van justitie iets doet/controleert/beschermt geef ik een punt.
Het tweede bolletje vind ik wat lastiger. Wat als er staat: "Hij voorkomt dat het de spuigaten uitloopt? Eigenlijk legt de leerling dan niet uit wat die spuigaten te betekenen hebben.
En wat te doen met: "De officier van justitie is degene die de absurde gang van zaken (de spuigaten) nog kan stoppen."

'Hij voorkomt dat het de spuigaten uitloopt.': 2 punten. De vraag luidt: leg beide delen van deze BETITELING uit. Je hoeft dus niet de beeldspraak helemaal uit te leggen, je kunt ook laten zien dat je begrijpt waar het woord spuigaten naar verwijst, namelijk naar de bekende uitdrukking. Deze leerling heeft dat, gezien zijn formulering van het antwoord, begrepen, zonder twijfel.

''...de absurde gang van zaken'' etc is wat mij betreft op het randje. Met een beetje goede wil is dit een vertaling van de disproportionaliteit van de straffen, dus ik kan 2 punten billijken.
Fijn, bedankt voor het meedenken, Martijn.

dekuun

Bericht door dekuun » 22-05-2017 09:54

Bij "Hij voorkomt dat het de spuigaten uitloopt" mis je m.i. het element uit het cv dat het 'het' ook ingevuld dient te worden, dus ik zou hier 1 punt voor geven.

wendy van d.

fout en goed?

Bericht door wendy van d. » 22-05-2017 17:41

Ik zou 'Hij zorgt ervoor dat het niet de spuigaten uitloopt' maximaal 1 punt geven want het is grotendeels het herhalen van de vraag.

Een leerling geeft eerst een antwoord dat niet goed is maar het tweede deel vind ik wel goed: Hij bewaakt de samenleving van de jeugd maar tegelijkertijd helpt hij de jeugd zodat de familie niet omkomt in schulden.

Toch 2 punten?

vrw

Bericht door vrw » 06-06-2017 21:03

Koning schreef:Mijn vraag is wat nu hoort bij bolletje 1 en 2?
Bij het tweede bolletje wordt er door mijn leerlingen vaak een voorbeeld gegeven. Er wordt door sommige leerlingen gezegd '(zorgt er voor)...dat het niet uit de hand loopt' en andere leerlingen zeggen 'zorgt er voor dat er geen situaties voorkomen waarbij gezinnen ten onder gaan of mensen boetes niet kunnen betalen'. Of: Hij houdt rekening met de mensen die het niet kunnen betalen of hij laat soms zaken verjaren.
Ik ben nieuwsgierig naar wat jullie met de bovenstaande antwoorden hebben gedaan en dan met name met het antwoord waarin specifiek het voorkomen van de ondergang van gezinnen wordt genoemd.

Plaats reactie