Vraag 24

Dit forum is gesloten.

Titaantje

Vraag 24

Bericht door Titaantje » 11-05-2017 13:55

(1) Bij lichtere incidenten is er sprake van 'onderregistratie. (2) Het OM worstelt met de juiste strafmaat (3) De handhaving is een probleem. (4) We moeten niet elk agressief gedrag strafrechtelijk willen afhandelen.

Vooropgesteld dat mijn antwoorden 'goed' zijn: je kunt ze in ieder geval letterlijk overnemen uit de tekst. :lol:

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 11-05-2017 14:12

Ik nam ook zaken letterlijk uit de tekst over en kwam tot:

24. Een: Er is sprake van onderregistratie van lichte incidenten (en bedreigingen).
(Twee: Ook bedreigingen komen lang niet altijd terug in de registraties.)
Drie: Door de eis aan het OM om de maximale straf te eisen, wordt het beginsel van het strafrecht als laatste redmiddel miskend.
Vier: Zero tolerance verdraagt zich niet met het rechterlijke streven naar maatwerk.
Vijf: Handhaving is een probleem, want we beschikken niet over de middelen om 'nooit tolereren' af te dwingen.

Twee tussen haakjes, want hij lijkt erg op 1. Maar 'ook' wordt aangeleerd als opsommend verband..

Titaantje

Bericht door Titaantje » 11-05-2017 14:38

Ik zat aanvankelijk ook op jouw lijn, tot ik me realiseerde dat de samenstellers in het antwoord de genoemde elementen uit alinea 4 onder één noemer willen zien. Anders heb je daar al twee of drie van de vier factoren. Je hebt echter gelijk dat bedreigingen toch geen 'lichtere incidenten' zijn.

Het is dit soort afwegingen dat het samenstellen van een tekst-met-vragen zo verrekte ingewikkeld maakt. Je ziet hier overal in het forum de voorbeelden van ervaren lezers die er verschillende interpretaties op na houden.

En kijk eens wat Marc van Oostendorp ziet, hij splitst de problemen bij het OM juist weer uit:

Werknemers vinden het, ten eerste, vaak niet nodig om kleine vergrijpen te melden. Officieren willen ten tweede niet altijd eisen omdat ze dan gebonden zijn aan de hoogste strafmaat. Die strafmaat negeert ten derde de vereiste flexibiliteit van de rechtspraak. En ten slotte is handhaving lang niet altijd mogelijk.

D.G.

Bericht door D.G. » 14-05-2017 16:29

Wat doen jullie met leerlingen die bij het eerste bolletje niet het kopje nemen, maar beide voorbeelden daaronder als antwoord hebben?

'Werknemers met een publieke taak laten verbaal geweld en bedreigingen niet altijd registreren.'

Ik ben geneigd om het fout te rekenen

M.A.

Bericht door M.A. » 14-05-2017 16:59

D.G. schreef:Wat doen jullie met leerlingen die bij het eerste bolletje niet het kopje nemen, maar beide voorbeelden daaronder als antwoord hebben?

'Werknemers met een publieke taak laten verbaal geweld en bedreigingen niet altijd registreren.'

Ik zou dit goed rekenen, want niet altijd registreren, komt indirect neer op (heeft als gevolg) onderregistratie.

D.G.

Bericht door D.G. » 14-05-2017 17:03

dat is mooi

M.A.

Bericht door M.A. » 14-05-2017 17:49

D.G. schreef:Wat doen jullie met leerlingen die bij het eerste bolletje niet het kopje nemen, maar beide voorbeelden daaronder als antwoord hebben?

Ik zou dit goed rekenen, want niet altijd registreren, komt indirect neer op (heeft als gevolg) onderregistratie.

KristadeGeus

Bericht door KristadeGeus » 15-05-2017 09:49

Wat doe ik met leerlingen die zeggen dat er geen handhaving is, of 'het probleem van de handhaving' noemen?
Is dat een correcte parafrase van het vierde streepje?

wendy van d.

Re: Vraag 24

Bericht door wendy van d. » 15-05-2017 10:46

Titaantje schreef:(1) Bij lichtere incidenten is er sprake van 'onderregistratie. (2) Het OM worstelt met de juiste strafmaat (3) De handhaving is een probleem. (4) We moeten niet elk agressief gedrag strafrechtelijk willen afhandelen.

Vooropgesteld dat mijn antwoorden 'goed' zijn: je kunt ze in ieder geval letterlijk overnemen uit de tekst. :lol:
Even los van de inhoud: het gebruik van opsommingsnummers of -tekens is geen taalfout? (Als de zinnen erachter maar volledig zijn)

Titaantje

Bericht door Titaantje » 15-05-2017 11:22

Let wel, ik heb mijn antwoorden zo snel mogelijk op het forum willen plaatsen, (in de ijdele verwachting dat vele collega's zouden meediscussiëren voordat het correctiemodel er was). Dus die nummering staat er alleen voor de duidelijkheid. Maar ik zie geen reden om -mocht zich dit zo voordoen bij een kandidaat- te spreken van een taalfout (of eigenlijk vier).
Tegen welke regel zondigt zo'n kandidaat dan eigenlijk?

Plaats reactie