Vraag 22

Dit forum is gesloten.

Herma

Bericht door Herma » 20-05-2017 17:01

r.wigt@comeniusnet.nl schreef:Een van mijn leerlingen heeft bij bevoorrechting:

"Vrouwen worden voor dezelfde daden minder waar gestraft"

En vervolgens bij kritiek: "Er zijn genoeg voorbeelden van vrouwen die zwaarder worden gestraft dan mannen."

Zowel het cv als Levende Talen hebben het hier niet over, maar ik kan het op basis van de tekst niet fout rekenen. Kan iemand me helpen?
Dit lijkt een goed antwoord, maar het is geen antwoord op de vraag. Daarin wordt gevraagd om de kritiek die Van Saarloos geeft op de voorrechten van de vrouw die in die alinea's genoemd worden. Van Saarloos reageert met haar opmerking over het zwaarder straffen van vrouwen in alinea 8 niet op het minder zwaar bestraft worden uit alinea 4 van tekst 1, maar op voorbeelden van de dubbele seksuele moraal uit alinea 7 van tekst 1.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 20-05-2017 17:03

En vervolgens bij kritiek: "Er zijn genoeg voorbeelden van vrouwen die zwaarder worden gestraft dan mannen."

Zowel het cv als Levende Talen hebben het hier niet over, maar ik kan het op basis van de tekst niet fout rekenen. Kan iemand me helpen?
Ja, bij mij noemen sommige leerlingen dat ook. Bij de kritiek geven ze aan dat vrouwen zwaarder gestraft worden dan mannen, bijvoorbeeld Mukhtar Mai.

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 20-05-2017 17:07

AnnetteNED schreef:

Ja, bij mij noemen sommige leerlingen dat ook. Bij de kritiek geven ze aan dat vrouwen zwaarder gestraft worden dan mannen, bijvoorbeeld Mukhtar Mai.
Ik zie nu pas jouw reactie, Herma.
Ik had het tot nu toe ook fout gerekend, dus ik laat dat zo.

Willy

Bericht door Willy » 20-05-2017 19:33

Moet volgens jullie bij alinea 4 van tekst 1 per se ' in een oorlog' erbij? Veel leerlingen antwoorden met 'Vrouwen zijn nooit gedwongen te vechten.' Ik vind dit te algemeen en heb dit antwoord tot nu toe fout gerekend. Ben ik te streng?

D.G.

Bericht door D.G. » 20-05-2017 20:50

Het zou raar zijn om 'in een oorlog' erbij te zetten bij alinea 4, want dat staat ook niet in de tekst. Foutje van het correctiemodel?
In de tekst staat 'Sinds de oorlog is uitgevonden, zijn vrouwen nooit gedwongen te vechten.' Dit is echt iets anders dan 'Vrouwen zijn nooit gedwongen te vechten in een oorlog', tenzij je ervan uitgaat dat je alleen in oorlogssituaties vecht en dan is de toevoeging overbodig.

Willy

Bericht door Willy » 20-05-2017 21:38

D.G. schreef:Het zou raar zijn om 'in een oorlog' erbij te zetten bij alinea 4, want dat staat ook niet in de tekst. Foutje van het correctiemodel?
In de tekst staat: 'Sinds de oorlog is uitgevonden, zijn vrouwen nooit gedwongen te vechten.' Dit is echt iets anders dan 'Vrouwen zijn nooit gedwongen te vechten in een oorlog', tenzij je ervan uitgaat dat je alleen in oorlogssituaties vecht en dan is de toevoeging overbodig.
Dat is wel een plausibele uitleg. Hier kan ik inderdaad wel mee leven. Dank je.

r.wigt@comeniusnet.nl

Bericht door r.wigt@comeniusnet.nl » 21-05-2017 09:21

Herma schreef:

Dit lijkt een goed antwoord, maar het is geen antwoord op de vraag. Daarin wordt gevraagd om de kritiek die Van Saarloos geeft op de voorrechten van de vrouw die in die alinea's genoemd worden. Van Saarloos reageert met haar opmerking over het zwaarder straffen van vrouwen in alinea 8 niet op het minder zwaar bestraft worden uit alinea 4 van tekst 1, maar op voorbeelden van de dubbele seksuele moraal uit alinea 7 van tekst 1.
Daar kan ik in meekomen. Maar kan ik die bevoorrechting dan wel goed rekenen? Immers rekent Levende Talen ook een andere bevoorrechting goed (namelijk "Mannen moeten hun vrouwen onderhouden/verzorgen").

Plaats reactie