Vraag 13

Dit forum is gesloten.

AnnetteNED

Re: stelling ipv standpunt

Bericht door AnnetteNED » 16-05-2017 12:15

wendy van d. schreef:Nou heeft een leerling 'stelling' opgeschreven in plaats van standpunt... :roll:
De rest van deze vraag heeft ze goed. Toch maar dit eerste antwoord fout rekenen?
Ik heb ook een leerling die dat heeft gedaan. Ik heb het nu goed gerekend met een ? in de kantlijn. De leerling geeft eigenlijk het goede antwoord.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 16-05-2017 12:17

M. Dumont schreef:Bij 3 lijkt me 'nuancering' even goed te verdedigen als 'toegeving'

En die 'nuancering' c.q. 'toegeving' lijkt me gebaseerd op een 'afweging'. Dus dat is mijn antwoord bij 4.

Daarbij: 4 moet betrekking hebben op 3. Van een 'argument' zou je toch zeggen dat dat betrekking heeft op een 'standpunt' (1) in plaats van op een 'toegeving' of 'nuancering' (3).

Semantische verwarring alom.
Volgens mij is er wel een duidelijk verschil tussen een nuancering en een toegeving.
Bij een nuancering maak je je (eigen) stellingname minder absoluut, je laat grijstinten toe. Bij een toegeving geef je de ander op een specifiek punt gelijk. Verwanten misschien, maar geen tweelingen. Ik zou nuancering hier zeker niet goedkeuren. Dat Van Saarloos Van Creveld de wrok niet kwalijk neemt heeft geen invloed op haar mening dat VC een absurde redenering gebruikt. Ze gunt hem alleen zijn wrokkigheid - geeft hem iets toe.

En wat betreft je tweede punt: ik heb mijn leerlingen geleerd dat een argument in feite het antwoord is op vragen als 'waarom?' 'hoezo'? Dat soort vragen kun je (moet je) uiteraard stellen bij een standpunt, maar niet alleen bij een standpunt. Na iets als 'Ik geef toe, je hebt gelijk' zou je eigenlijk ook graag moeten willen weten waar die toegeving dan vandaan komt.

Verder: een afweging zie ik nergens terug in deze zinnen.

Kortom: ik vind het cv bij deze vraag helder en juist.

MartijnKoek

Re: stelling ipv standpunt

Bericht door MartijnKoek » 16-05-2017 12:19

AnnetteNED schreef:
wendy van d. schreef:Nou heeft een leerling 'stelling' opgeschreven in plaats van standpunt... :roll:
De rest van deze vraag heeft ze goed. Toch maar dit eerste antwoord fout rekenen?
Ik heb ook een leerling die dat heeft gedaan. Ik heb het nu goed gerekend met een ? in de kantlijn. De leerling geeft eigenlijk het goede antwoord.
Ja, zeker. Dat zou ik de leerling vergeven. Het gaat er toch om dat hij ziet wat er aan de hand is.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 16-05-2017 12:22

C.schelke schreef:Jammer dat er gekozen is voor een standpunt dat begint met 'Maar...'. Mijn leerlingen hebben geleerd dat je hiermee een tegenstelling aangeeft en dat doet deze zin natuurlijk (in aansluiting op de vorige alinea's); sommige leerlingen worden daardoor op het verkeerde been gezet en geven aan dat het standpunt een weerlegging is. Ik vind daar wel iets voor te zeggen...

'Maar' is wel een tegenstellend signaalwoord, maar geeft daarmee nog geen weerlegging aan. De tegenstelling is: VC maak één goed punt - MAAR - over het algemeen is het absurd wat hij beweert. Met het laatste standpunt is het eerste niet weerlegd, dat ene punt blijft nog steeds goed (in Van Saarloos' ogen).

Plaats reactie