Vraag 10

Dit forum is gesloten.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2017 18:02

AB schreef:'de poorten van de gevestigde orde'

Fout, omdat 'gerammeld' mist?
Hier wreekt zich de vraagstelling. Wat is een woordgroep? De gymnasiast of andere leerling die nog scherp heeft wat een zinsdeel is, houdt het op zinsdeel en weet dat 'gerammeld' een ander zinsdeel is dan 'aan de poorten van de gevestigde orde'. Kunnen we de onduidelijkheid in de vraagstelling doorrekenen aan de leerling? Eerlijk gezegd vind ik van niet.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2017 18:09

Maura Bless schreef:Een aantal van mijn leerlingen beantwoorden deze vraag als volgt:

1. "Apocalyptisch geschreeuw ... de man."
2. "Er wordt ... gevestigde orde." OF "Gerammeld aan ... gevestigde orde."

1. Reken ik goed.
2. Ik twijfel. De drie woorden die op de drie puntjes horen te staan, moeten volgens het CM juist genoemd worden. Doordat de leerlingen een citeren, ontbreken nou juist deze woorden. Ik neig ernaar dit ook goed te rekenen. De leerlingen hebben het duidelijk begrepen.

Wat vinden jullie?
Dit zijn gewoon goede antwoorden. Je mag bij citeren toch woorden weglaten? De weggelaten woorden horen bij het antwoord.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2017 18:11

michellevandijk schreef:Zelfde vraag als hierboven, hele zinnen goed? Er wordt gevraagd om een woordgroep...
Laatste antwoord in het cv is (bijna) een hele zin, dus ja, goed rekenen.
Zolang 'woordgroep' niet expliciet gedefinieerd is als 'zinsdeel' is 'apocalyptisch geschreeuw over de teloorgang van de man' ook goed. Lijkt me.

MartijnKoek

Re: vraag 10

Bericht door MartijnKoek » 14-05-2017 18:44

Yke Schotanus schreef:Waarom zijn Overemancipatie! en Feminisering! onjuist? Omdat het geen woordgroepen zijn (maar het cv ziet losse woorden al jaren als woordgroep), of omdat het bijzondere meer in het leestekengebruik zit, dan in het taalgebruik?
Ik denk:
omdat gevraagd wordt naar de twee duidelijkste voorbeelden van bijzonder taalgebruik dat een mening versterkt. 'Teloorgang van de man', daar zit de mening al ingebakken, je kunt toch niet zeggen: 'Wat vind je van de teloorgang? Goede zaak!' Bij Overemancipatie! en Feminisering! is de mening minder direct zichtbaarm dus een minder duidelijk voorbeeld.

HansD

Bericht door HansD » 18-05-2017 10:00

Het LT-verslag is opmerkelijk soepel:
verslag LT schreef:In ‘apocalyptisch geschreeuw over de teloorgang van de man’ zitten twee elementen, die je beide mag waarderen, dus 2p. Als de leerling dit zinsgedeelte als tweede antwoord noteert, dan kun je slechts één element goed rekenen, omdat je alleen tót het aantal gevraagde elementen mag nakijken.
Eigenlijk vind ik dit niet helemaal terecht, aangezien men dan kennelijk niet heeft gezien dat dit er twee zijn. Maar goed, ik ken het eventuele extra punt dan maar toe.

D.G.

Bericht door D.G. » 20-05-2017 13:09

Ik heb twee leerlingen die een langer antwoord geven

'apocalyptisch geschreeuw ... scoort'

Is dit te lang?
Ik vind het wel jammer als ik hier geen punten voor zou kunnen geven, terwijl er twee elementen in het antwoord zitten.

Plaats reactie