Vraag 3

Dit forum is gesloten.

Arian2

vraag 3

Bericht door Arian2 » 13-05-2017 11:49

AB schreef:Wat te doen met antwoorden waarin 'opofferen' in voorkomt?
- 'De maatschappij verwacht van mannen dat zij zich in gevaarlijke situaties opofferen voor vrouwen, niet andersom'?
- 'De strekking van alinea 6 is dat van mannen wordt verwacht dat zij zich opofferen voor vrouwen, terwijl vrouwenoffers worden gezien als tragedies'
- 'Er wordt van mannen verwacht dat zij hun leven opofferen voor vrouwen en kinderen'
- 'De strekking van alinea 6 is dat de man geacht wordt zijn leven te geven als hij daarmee vrouwenlevens kan redden'

Ik heb alle bovenstaande antwoorden fout gerekend.
Zou ik ook doen, want ze slaan niet op de hele alinea.

natascha hoogendijk

vraag 3

Bericht door natascha hoogendijk » 13-05-2017 14:31

Mijn leerlingen hebben het ook erg veel over 'opofferen'. Ik ben inmiddels zover dat ik denk dat als 'een vrouwenleven meer waard is dan een mannenleven' er sprake is van een opoffering van het leven.

Joos

Re: vraag 3

Bericht door Joos » 13-05-2017 14:40

natascha hoogendijk schreef:Mijn leerlingen hebben het ook erg veel over 'opofferen'. Ik ben inmiddels zover dat ik denk dat als 'een vrouwenleven meer waard is dan een mannenleven' er sprake is van een opoffering van het leven.
Briljant! Ik begreep eerst niet hoe verstandige leerlingen tot dit antwoord kwamen, maar nu wel! Natuurlijk!

Joos

Bericht door Joos » 13-05-2017 14:47

HansD schreef:
vrw schreef:
Christine Brackmann schreef:Wat vinden jullie van: Een vrouwendood is een tragedie, maar een mannendood niet.
Komt dat voldoende overeen met 'Het is erger wanneer vrouwen moeten lijden dan wanneer mannen moeten lijden'?
Ja, wat mij betreft wel.
Ik twijfel. Voor mijn gevoel moet een examenkandidaat hier laten zien dat hij of zij de kern uit alinea 6 te pakken heeft. Het draait mijns inziens niet zozeer om het sterven, maar om de waarde van het leven.

Ik zou zo zeggen: correct me if I'm wrong.
Als het leven meer waard is, is het ook erger wanneer dit dood gaat. Het omgekeerde geldt ook wel: bij de dood van een schepsel blijkt hoeveel waarde de omgeving hecht(te) aan het leven ervan.

Nancy

Bericht door Nancy » 14-05-2017 12:19

natascha hoogendijk schreef:Mijn leerlingen hebben het ook erg veel over 'opofferen'. Ik ben inmiddels zover dat ik denk dat als 'een vrouwenleven meer waard is dan een mannenleven' er sprake is van een opoffering van het leven.
Daar ben ik het mee eens.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2017 16:31

Natascha, zou je wat antwoordvoorbeelden willen geven?

Koning

Bericht door Koning » 15-05-2017 08:51

Ik zou zeggen dat het antwoord waar de dood in verwerkt wordt ook over lijden gaat. Daarnaast vind ik een antwoord als 'De dood van een man is minder erg dan de dood van een vrouw' eigenlijk op hetzelfde neerkomen als 'Een vrouwenleven is kennelijk meer waard'.

Ook ben ik het eens met Natscha Hoogendijk als het gaat over opofferen.

Els van der Geest

Bericht door Els van der Geest » 15-05-2017 11:17

Nancy schreef:
Daar ben ik het mee eens.
Dat lijkt mij niet, omdat leerlingen daarmee niet duidelijk genoeg laten zien dat ze ook het tweede deel van de alinea meenemen in de strekking. Bij de antwoorden zoals die in het cv staan, is dit wel duidelijk.
Antwoorden als 'Een vrouwendood is meer een tragedie dan een mannendood' geven m.i. wel de strekking van de hele alinea weer.

Ariane

Bericht door Ariane » 15-05-2017 12:00

En wat te doen met 'mannenbloed is goedkoop'? Ik neig ernaar om een punt te geven indien er een vergelijking volgt, bijvoorbeeld 'ten opzichte van vrouwenbloed'. Zonder vergelijking 0 punten. Wat denken jullie?

Harrie Hollandicus

Bericht door Harrie Hollandicus » 15-05-2017 12:46

Dat ben ik niet met je eens. Er wordt maar één voorbeeld gegeven waarbij mannen zich opofferen, namelijk in het voorbeeld van de bergbeklimmers. In de gijzelingssituatie offeren mannen zich niet noodzakelijkerwijs op; vrouwen en kinderen worden eerder vrijgelaten, maar dat gebeurt vanuit het perspectief van de gijzelnemers. In het voorbeeld van moord op tv gaat het er niet om dat mannen zich opofferen, het gaat erom dat er simpelweg meer mannen doodgaan en dat dat, kennelijk, minder erg is dan wanneer er een vrouw doodgaat. Als mannen elkaar onderling doodschieten, offert niemand zich op in het voordeel van vrouwen.

Plaats reactie