Vraag 7

Dit forum is gesloten.

HansD

Bericht door HansD » 11-05-2017 10:36

Matthijs603 schreef:Dan verschillen we van mening wat de functie van de titel betreft. :)
Ik deel de mening van Matthijs. Die titel staat er niet voor niets.

Hoe dan ook, ik vind dit een vreemde opdracht. Sinds wanneer is de conclusie niet gelijk aan het standpunt?

rgroenendijk

Bericht door rgroenendijk » 11-05-2017 22:05

Bij deze antwoorden zijn standpunt en conclusie toch inhoudelijk aan elkaar gelijk, maar anders geformuleerd?

Standpunt: Vrouwen hebben het helemaal niet slechter dan mannen.
Conclusie: Vrouwenonderdrukking is een mythe, een leugen.

De tekstopzet suggereert ook deze antwoorden.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 12-05-2017 18:52

Eens met rgroenendijk.
Bovendien is het standpunt wel in de geest van de conclusie (wat logisch is, en 'hoort'), maar niet helemaal inhoudelijk hetzelfde.

Yke Schotanus

vraag 7

Bericht door Yke Schotanus » 12-05-2017 20:21

Twee dingen:

Het antwoordmodel geeft de mooiste oplossing weer. Gelukkig wel met twee opties voor de aanbeveling.
Toch zullen we nog eens goed moeten bediscussiëren wat we als varianten/parafrases van standpunt en conclusies accepteren. Daarover later meer.

Voor nu, voor de liefhebbers, nog een bijdrage in de discussie over de functie van de titel. Dan houd ik erover op: Natuurlijk staat een titel er niet voor niets. Het abstract van een wetenschappelijk artikel is er ook niet voor niets. Toch moet de tekst van een artikel op zichzelf staan. Dus: als je naar de opbouw van een tekst kijkt, laat je de titel daarbij buiten beschouwing. Los daarvan: van een titel weet je nooit of ie ironisch is; vaak komt hij niet eens van de auteur.

phebertrand

vraag 7

Bericht door phebertrand » 12-05-2017 21:01

In de eerste cel zou toch ook een omgekeerde formulering goed moeten zijn: "Mannen hebben het slechter dan vrouwen". Dat is conform het antwoord op vraag 1 en wordt vervolgens door argumenten ondersteund. Daarna wordt de conclusie getrokken dat vrouwenonderdrukking een mythe/leugen is.

Marjo

Re: vraag 7

Bericht door Marjo » 12-05-2017 22:41

phebertrand schreef:In de eerste cel zou toch ook een omgekeerde formulering goed moeten zijn: "Mannen hebben het slechter dan vrouwen". Dat is conform het antwoord op vraag 1 en wordt vervolgens door argumenten ondersteund. Daarna wordt de conclusie getrokken dat vrouwenonderdrukking een mythe/leugen is.
Mee eens. Mannen hebben het zwaarder dan vrouwen als standpunt is gezien de tekst een goed alternatief.

Marjo

Bericht door Marjo » 12-05-2017 23:31

Wat moet ik hiermee?:
Standpunt: Vrouwenonderdrukking is een mythe, mannen hebben het juist zwaar.
Standpunt: vrouwenonderdrukking is niet waar, vrouwen worden juist bevoorrecht.
Standpunt: Vrouwen hebben het niet zwaarder/slechter dan mannen.

Matthijs603

Re: vraag 7

Bericht door Matthijs603 » 13-05-2017 00:35

Yke Schotanus schreef:Twee dingen:

Het antwoordmodel geeft de mooiste oplossing weer. Gelukkig wel met twee opties voor de aanbeveling.
Toch zullen we nog eens goed moeten bediscussiëren wat we als varianten/parafrases van standpunt en conclusies accepteren. Daarover later meer.

Voor nu, voor de liefhebbers, nog een bijdrage in de discussie over de functie van de titel. Dan houd ik erover op: Natuurlijk staat een titel er niet voor niets. Het abstract van een wetenschappelijk artikel is er ook niet voor niets. Toch moet de tekst van een artikel op zichzelf staan. Dus: als je naar de opbouw van een tekst kijkt, laat je de titel daarbij buiten beschouwing. Los daarvan: van een titel weet je nooit of ie ironisch is; vaak komt hij niet eens van de auteur.
Ik zou hier dan toch nog graag even op reageren, voor de liefhebbers. ;) Ik begrijp de stelligheid over de titel namelijk niet. De titel 'moet' op zichzelf staan? Van wie? Persoonlijk kijk ik altijd naar de titel om te bepalen of ik een tekst wil lezen - alvast ongeveer wetende waar de tekst over gaat - en ik denk velen met mij; gaat me prima af. Eventuele ironie haal ik tijdens het verder lezen wel uit.

Interessante opmerking trouwens over de titel die blijkbaar vaak niet van de auteur komt. Wist ik niet. De titelmakers (eindredacteuren?) zullen desalniettemin wel zo goed zijn in tekstbegrip dat ze een passende titel kiezen. :)

Betreft de vergelijking met abstracts: als examenteksten abstracts zouden bevatten, dan zou ik mijn leerlingen ook zéker aanraden deze goed te bestuderen en mee te nemen in hun overwegingen. En hier zit volgens mij de crux in de discussie. Je kunt enerzijds een tekst en de opbouw van een betoog theoretisch ontleden vanuit het perspectief van de schrijver en anderzijds pragmatisch benaderen vanuit het perspectief van de lezer die een tekst wil begrijpen. Mij lijkt dat we bij het examen de tweede benadering testen en dan hoort een titel bij de tekst; vanaf het moment dat je als lezer de titel leest ben je immers, bewust en/of onbewust, al bezig met het interpreteren van de tekst.

HansD

Bericht door HansD » 13-05-2017 10:55

Marjo schreef:Wat moet ik hiermee?:
Standpunt: Vrouwenonderdrukking is een mythe, mannen hebben het juist zwaar.
Standpunt: vrouwenonderdrukking is niet waar, vrouwen worden juist bevoorrecht.
Standpunt: Vrouwen hebben het niet zwaarder/slechter dan mannen.
1. Ik denk dat we dit niet goed moeten rekenen, aangezien dit in r.127 heel nadrukkelijk als conclusie wordt gemarkeerd.
2. Ik zie hier geen reden voor twijfel: het tweede deel is bijna letterlijk wat in het cv staat.
3. Niet nauwkeurig genoeg. Dan zou dat betekenen dat mannen en vrouwen het even goed / slecht hebben.

HansD

Bericht door HansD » 13-05-2017 11:17

Wat vinden jullie van deze conclusie?

"Vrouwen worden niet onderdrukt."

Ik ben geneigd hier een punt voor te geven.

Plaats reactie