Vraag 7

Dit forum is gesloten.

Nienke Nagelmaeker
Berichten: 21
Lid geworden op: 15-05-2017 15:33

wel of niet noemen van 2 delen van de vergelijking

Bericht door Nienke Nagelmaeker » 15-05-2017 17:14

Ik worstel met het volgende...

Bij vraag 1 ben ik erg streng geweest met het moeten noemen van zowel mannen als vrouwen, conform het antwoordmodel.

Maar..

In mijn ogen zou het antwoord van vraag 7 (bij standpunt) hetzelfde moeten/kunnen zijn als vraag 1 en daar worden alleen vrouwen genoemd (vrouwen worden bevoorrecht).

1: Reken ik het antwoord waar alleen mannen of alleen vrouwen worden genoemd toch goed bij vraag 1?

2: is in analogie met het antwoordmodel: 'Mannen zijn niet degenen die bevoorrecht worden, ze hebben het juist zwaarder.' (conclusie: vrouwenonderdrukking is een mythe) ook goed? Dus: het antwoord omgekeerd, maar dan dus alleen de mannen genoemd.

wendy van d.
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-05-2016 14:29

Re: wel of niet noemen van 2 delen van de vergelijking

Bericht door wendy van d. » 15-05-2017 21:35

Nienke Nagelmaeker schreef:Ik worstel met het volgende...

Bij vraag 1 ben ik erg streng geweest met het moeten noemen van zowel mannen als vrouwen, conform het antwoordmodel.

Maar..

In mijn ogen zou het antwoord van vraag 7 (bij standpunt) hetzelfde moeten/kunnen zijn als vraag 1 en daar worden alleen vrouwen genoemd (vrouwen worden bevoorrecht).

1: Reken ik het antwoord waar alleen mannen of alleen vrouwen worden genoemd toch goed bij vraag 1?

2: is in analogie met het antwoordmodel: 'Mannen zijn niet degenen die bevoorrecht worden, ze hebben het juist zwaarder.' (conclusie: vrouwenonderdrukking is een mythe) ook goed? Dus: het antwoord omgekeerd, maar dan dus alleen de mannen genoemd.
1. ja, want in deze zijn er maar twee partijen, boven wie anders worden zij bevoorrecht?
2. hier ben ik dan weer strikt in geweest en hier moet iets staan over dat het een mythe/leugen is.

wendy van d.
Berichten: 39
Lid geworden op: 24-05-2016 14:29

formulering

Bericht door wendy van d. » 15-05-2017 21:38

ik tref bij een leerling als laatste element dit aan:
"Aanbeveling: Van tijd tot tijd de mannen bedanken" - is dit nou telegramstijl of is dit een elliptische zin (taalfout)?

Koosje Kuijpers
Berichten: 41
Lid geworden op: 14-05-2016 13:40

Bericht door Koosje Kuijpers » 17-05-2017 10:02

Wat doe je als een leerling standpunt en conclusie heeft omgedraaid:
Standpunt: vrouwenonderdrukking is een mythe
Conclusie: vrouwen zijn inderdaad bevoorrecht
Aanbeveling: Dit moet zo blijven want vrouwen zijn de zwakkere sekse

Helemaal goed rekenen of maar 1 punt voor de aanbeveling?

Mientje Pigmans
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-05-2017 09:42

Re: vraag 7

Bericht door Mientje Pigmans » 17-05-2017 11:52

Arian2 schreef:Wat vinden jullie van dit antwoord?

Standpunt: Vrouwenonderdrukking is een mythe.
Argumenten: meerdere
Conclusie: De huidige situatie,waarin vrouwen bevoorrecht zijn t.o.v. mannen,moet daarom ( lees: dus) zo blijven.
Aanbeveling: Vrouwen moeten wat dankbaarder zijn.

Dit is m.i. ook een goed antwoord.
Ik kan me hier ook in vinden.

michellevandijk
Berichten: 25
Lid geworden op: 17-05-2016 10:09

Re: vraag 7

Bericht door michellevandijk » 17-05-2017 20:23

Yke Schotanus schreef:EErst een paar principiële kwesties.
1 Bij vraag 1 hebben de ll. het standpunt moeten formuleren dat te destilleren valt uit de alinea's 2 en 3, het begin van het middenstuk. Nu moeten we opnieuw formuleren wat het standpunt is dat in het begin van de tekst wordt ingenomen. Het kan toch niet zo zijn, dat dat een ander standpunt is, dan het standpunt dat gevraagd is bij vraag 1?.
Yke, ik denk van wel. Ik zie nergens staan dat het standpunt bij vraag 7 uit het begin van de tekst of uit alinea 2 en 3 moet komen?

HansD
Berichten: 143
Lid geworden op: 11-05-2017 09:53

Re: vraag 7

Bericht door HansD » 18-05-2017 09:51

cv CvTE schreef:Standpunt:
Vrouwen worden bevoorrecht / niet onderdrukt (door mannen).
verslag LT schreef:Standpunt:
3. Vrouwenonderdrukking is niet waar: 0p, is niet de start van de redenering
4. Vrouwenonderdrukking is een leugen: 0p, staat aan het eind en is een verhaal/mythe
Ik snap dat de ferme uitspraak van 4 de conclusie is, maar in het cv staat toch dat er van vrouwenonderdrukking geen sprake is? Volgens mij moeten we punt 3 gewoon belonen met een punt. Of zie ik het verkeerd?

Herma
Berichten: 334
Lid geworden op: 11-04-2016 23:00

Re: vraag 7

Bericht door Herma » 19-05-2017 22:17

HansD schreef:
cv CvTE schreef:Standpunt:
Vrouwen worden bevoorrecht / niet onderdrukt (door mannen).
verslag LT schreef:Standpunt:
3. Vrouwenonderdrukking is niet waar: 0p, is niet de start van de redenering
4. Vrouwenonderdrukking is een leugen: 0p, staat aan het eind en is een verhaal/mythe
Ik snap dat de ferme uitspraak van 4 de conclusie is, maar in het cv staat toch dat er van vrouwenonderdrukking geen sprake is? Volgens mij moeten we punt 3 gewoon belonen met een punt. Of zie ik het verkeerd?
Achter punt 3 staat dat het 0p oplevert omdat dit niet de start van de redenering is. "Niet waar" wordt hier dus gezien als synoniem van 'is een leugen/mythe', dat bij de conclusie hoort. Als een leerling bij het standpunt 'vrouwenonderdrukking is niet waar' geeft en bij de conclusie dat vrouwenonderdrukking een leugen/mythe is, zou je dat 'niet waar' als standpunt wel goed kunnen rekenen.

HansD
Berichten: 143
Lid geworden op: 11-05-2017 09:53

Re: vraag 7

Bericht door HansD » 19-05-2017 22:30

Herma schreef:
HansD schreef:
cv CvTE schreef:Standpunt:
Vrouwen worden bevoorrecht / niet onderdrukt (door mannen).
verslag LT schreef:Standpunt:
3. Vrouwenonderdrukking is niet waar: 0p, is niet de start van de redenering
4. Vrouwenonderdrukking is een leugen: 0p, staat aan het eind en is een verhaal/mythe
Ik snap dat de ferme uitspraak van 4 de conclusie is, maar in het cv staat toch dat er van vrouwenonderdrukking geen sprake is? Volgens mij moeten we punt 3 gewoon belonen met een punt. Of zie ik het verkeerd?
Achter punt 3 staat dat het 0p oplevert omdat dit niet de start van de redenering is. "Niet waar" wordt hier dus gezien als synoniem van 'is een leugen/mythe', dat bij de conclusie hoort. Als een leerling bij het standpunt 'vrouwenonderdrukking is niet waar' geeft en bij de conclusie dat vrouwenonderdrukking een leugen/mythe is, zou je dat 'niet waar' als standpunt wel goed kunnen rekenen.
Helder! Dank!

Plaats reactie