Vraag 1

Dit forum is gesloten.

Arnoud Kuijpers

Bericht door Arnoud Kuijpers » 13-05-2017 08:27

Wat doe ik nu met de volgende antwoorden:

1. Deze opvatting luidt dat vrouwen het niet slechter hebben en ook niet slechter worden behandeld dan mannen.

2. De opvatting luidt dat vrouwen het helemaal niet zwaarder hebben dan mannen.

3. De opvatting is dat het niet waar is dat vrouwen het slechter hebben dan mannen.

4. De opvatting is dat vrouwen het in werkelijkheid niet slechter hebben dan mannen en dat beschuldigingen dat vrouwen het slechter hebben niet waar zijn.

dekuun

Bericht door dekuun » 13-05-2017 10:16

Arnoud Kuijpers schreef:Wat doe ik nu met de volgende antwoorden:

1. Deze opvatting luidt dat vrouwen het niet slechter hebben en ook niet slechter worden behandeld dan mannen.

3. De opvatting is dat het niet waar is dat vrouwen het slechter hebben dan mannen.

4. De opvatting is dat vrouwen het in werkelijkheid niet slechter hebben dan mannen en dat beschuldigingen dat vrouwen het slechter hebben niet waar zijn.
Zou ik niet goed rekenen omdat dit niet aangeeft dat vrouwen het beter hebben of dat mannen het slechter hebben dan....

dekuun

Bericht door dekuun » 13-05-2017 10:21

"Vrouwen hebben het niet slechter dan mannen, wellicht is het andersom"

"... maar hebben het misschien wel zwaarder hebben dan vrouwen"

Wat zouden jullie hier doen? Maakt "wellicht" en "misschien" het antwoord fout?

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 13-05-2017 10:44

dekuun schreef:
Arnoud Kuijpers schreef:Wat doe ik nu met de volgende antwoorden:

Zou ik ook allemaal niet goed rekenen, met hetzelfde argument als wat DeKuun gebruikt.

Zou ik niet goed rekenen omdat dit niet aangeeft dat vrouwen het beter hebben of dat mannen het slechter hebben dan....

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 13-05-2017 10:46

dekuun schreef:"Vrouwen hebben het niet slechter dan mannen, wellicht is het andersom"

"... maar hebben het misschien wel zwaarder hebben dan vrouwen"

Wat zouden jullie hier doen? Maakt "wellicht" en "misschien" het antwoord fout?
Ik vrees inderdaad dat dit foute antwoorden zijn. 'Misschien' en 'wellicht' zijn sowieso woorden die niet zo goed bij een standpunt passen?

Joos

Re: vraag 1 teleurgesteld in leden van dit forum

Bericht door Joos » 13-05-2017 13:51

Yke Schotanus schreef:Het is heel spannend wat het antwoordmodel gaat aangeven. Ik vind dat er vele opties zijn.
- De beschuldigingen dat .... zijn niet waar/Mannen worden er onterecht van beschuldigd dat ze vrouwen benadelen.
- Vrouwen hebben het beter dan mannen/Mannen hebben het slechter/zwaarder dan vrouwen/vrouwen worden bevoorrecht.

Het verschil tussen de eerste groep en de tweede is, dat de tweede voorbij gaat aan een belangrijk element in de hoofdvraag: Zijn de beschuldigingen WAAR? Hebben vrouwen het WERKELIJK slechter dan mannen. Ikzelf vind daarom dat antwoordtype 1 beter is. Je kunt echter ook stellen dat de vragen alleen antwoordtype 2 rechtvaardigen. En dat antwoordtype 2 dan uiteindelijk vele alinea's later de conclusie is.

Dus als men vindt dat een van twee typen antwoorden beter is, dan heeft dat ook consequenties voor vraag 7.

Overigens: Mijn excuses voor het verkeerd plaatsen van mijn opmerking over vraag 19. Ik heb blijkbaar op nieuw antwoord geklikt. Het onderwerp had ik op zich wel goed aangegeven.
over:
Ik vond/vind dat Yke hier heel goede argumenten heeft om het antwoordtype 'vrouwen hebben het niet slechter dan mannen' goed te rekenen. Het antwoordmodel vindt uitdrukkelijk van niet. Daarmee wordt het merendeel van de leerlingen bij deze EERSTE VRAAG (nota bene) al onmiddellijk genadeloos afgestraft op een antwoord waarover te discussiëren valt.

Hoe kan het dat de meesten op dit forum hierin meegaan? Waar waren zij voordat het antwoordmodel er was? De docenten die toen de moeite hadden genomen om de discussie op dit forum te beginnen hadden immers het achteraf 'foute' antwoord. Waarom is daar toen niet op gereageerd?

(Ik zie dat ook Marc van Oostendorp deze vraag fout had volgens het antwoordmodel.)

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 13-05-2017 14:11

Joos schreef:
Yke Schotanus schreef:Het is heel spannend wat het antwoordmodel gaat aangeven. Ik vind dat er vele opties zijn.
- De beschuldigingen dat .... zijn niet waar/Mannen worden er onterecht van beschuldigd dat ze vrouwen benadelen.
- Vrouwen hebben het beter dan mannen/Mannen hebben het slechter/zwaarder dan vrouwen/vrouwen worden bevoorrecht.

Het verschil tussen de eerste groep en de tweede is, dat de tweede voorbij gaat aan een belangrijk element in de hoofdvraag: Zijn de beschuldigingen WAAR? Hebben vrouwen het WERKELIJK slechter dan mannen. Ikzelf vind daarom dat antwoordtype 1 beter is. Je kunt echter ook stellen dat de vragen alleen antwoordtype 2 rechtvaardigen. En dat antwoordtype 2 dan uiteindelijk vele alinea's later de conclusie is.

Dus als men vindt dat een van twee typen antwoorden beter is, dan heeft dat ook consequenties voor vraag 7.

Overigens: Mijn excuses voor het verkeerd plaatsen van mijn opmerking over vraag 19. Ik heb blijkbaar op nieuw antwoord geklikt. Het onderwerp had ik op zich wel goed aangegeven.
over:
Ik vond/vind dat Yke hier heel goede argumenten heeft om het antwoordtype 'vrouwen hebben het niet slechter dan mannen' goed te rekenen. Het antwoordmodel vindt uitdrukkelijk van niet. Daarmee wordt het merendeel van de leerlingen bij deze EERSTE VRAAG (nota bene) al onmiddellijk genadeloos afgestraft op een antwoord waarover te discussiëren valt.

Hoe kan het dat de meesten op dit forum hierin meegaan? Waar waren zij voordat het antwoordmodel er was? De docenten die toen de moeite hadden genomen om de discussie op dit forum te beginnen hadden immers het achteraf 'foute' antwoord. Waarom is daar toen niet op gereageerd?

(Ik zie dat ook Marc van Oostendorp deze vraag fout had volgens het antwoordmodel.)
Ik snap Ykes argumentatie, maar ik vind het antwoordmodel toch beter. Waarom? Alle punten die Van C. te berde brengt in deze alinea's zetten de man tegenover de vrouw en laten zien dat mannen er slechter vanaf komen dan vrouwen / dat vrouwen bevoordeeld zijn tov mannen. Het impliciete standpunt is dan m.i. ook meer dan alleen een antwoord op de hoofdvraag. Het is iets als: de beschuldigen zijn niet waar. STERKER NOG: mannen zijn slechter af. Veel van mijn leerlingen hebben dat precies zo geformuleerd.

Titaantje

Bericht door Titaantje » 13-05-2017 14:23

Joos schreef: Hoe kan het dat de meesten op dit forum hierin meegaan? Waar waren zij voordat het antwoordmodel er was? De docenten die toen de moeite hadden genomen om de discussie op dit forum te beginnen hadden immers het achteraf 'foute' antwoord. Waarom is daar toen niet op gereageerd?

Ik vrees dat ik het met je eens ben, Joos. We hadden zo'n mooie kans om de vragen te beantwoorden voordat het antwoordmodel er was om nog eens duidelijk te maken hoezeer ook de beroepslezers die wij zijn van mening kunnen verschillen over een juist antwoord. Nu is er allerlei scherpslijperij over de letter van het Heilige Correctiemodel, terwijl de geest van de tekst maar al te makkelijk ondersneeuwt.

Om even concreet te worden: hoe kan je in het antwoord op vraag 1, als je schrijft dat 'vrouwen het helemaal niet slechter hebben' nou ooit iets anders bedoelen dan dat dat in vergelijking met mannen is? En, hierboven ook al opgemerkt, wijst de hele context van Van Crevelts tekst daar zo overduidelijk op dat het idee dat zo'n antwoord dan ook kan betekenen 'dat ze het misschien wel even goed als de mannen' hebben, mij tamelijk vergezocht voorkomt. Arme leerlingen!

Joos

Bericht door Joos » 13-05-2017 14:31

Dank voor je reactie, Martijn. Ik ben het wel met je eens. Het element "sterker nog ...." zit impliciet in de vragen die gesteld worden. Maar toch ... de leerlingen die dat element niet hebben benoemd, hebben terecht gezien dat hier een impliciet antwoord op de hoofdvraag wordt gegeven. Daarom had ik het graag ook goed willen rekenen.

Joos

Bericht door Joos » 13-05-2017 14:36

Titaantje, ik vind je een Titaan omdat je zo actief was op het forum voordat het CV verscheen.

Plaats reactie