Vraag 1

Dit forum is gesloten.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 12-05-2017 20:37

Era schreef:Christine Brackmann 'Volgens mij kan je dit goed rekenen':

Maar bij zo'n antwoord is het niet helder dat mannen het zwaarder hebben. Mannen en vrouwen kunnen het dan even zwaar hebben, terwijl alinea 2 en 3 uitsluitend bewijzen geven voor het feit dat mannen het zwaarder hebben dan vrouwen.
Klopt, eens.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 12-05-2017 20:41

Wat te doen met deze formuleringL
"Er wordt vaak gezegd dat mannen bevoorrecht zijn, maar het zijn juist vrouwen die de meeste voorrechten hebben."

Verschil man-vrouw is goed gemaakt. Het antwoord sluit aan bij 'Vrouwen hebben het beter dan mannen.'

Liesbeth d'Haens

Re: Vraag 1

Bericht door Liesbeth d'Haens » 12-05-2017 20:44

Era schreef:Begrijp ik bij vraag 1 het correctievoorschrift goed als ik denk dat alleen antwoorden die mannen én vrouwen noemen goed gerekend mogen worden? Volgens mij is het antwoord 'Vrouwen hebben het helemaal niet slechter dan mannen' in overeenstemming met de tekst en wel juist.
De opmerking onder aan vraag 1 'Vrouwen worden (helemaal) niet bevoorrecht' wijst mijn inziens in deze richting.
Of gaat het om iets anders en moet duidelijk worden dat er een verschil is tussen beide groepen als het gaat om het zwaarder of slechter hebben? Als je zegt: 'Vrouwen worden niet bevoorrecht/ hebben het niet slechter' kan dit ook impliceren dat mannen en vrouwen het even zwaar hebben.
De opmerking onder het antwoordmodel is inhoudelijk het tegenovergestelde. Daar kun je dus niet zomaar uit afleiden dat een antwoord zonder vergelijkende component fout is.
Ik twijfel daar wel over. Is het in de context niet duidelijk genoeg dat er sprake is van een vergelijking tussen mannenn en vrouwen?

Liesbeth d'Haens

Bericht door Liesbeth d'Haens » 12-05-2017 20:45

Christine Brackmann schreef:Wat te doen met deze formuleringL
"Er wordt vaak gezegd dat mannen bevoorrecht zijn, maar het zijn juist vrouwen die de meeste voorrechten hebben."

Verschil man-vrouw is goed gemaakt. Het antwoord sluit aan bij 'Vrouwen hebben het beter dan mannen.'
Dit zou ik goed rekenen.

HansD

Bericht door HansD » 12-05-2017 21:13

Liesbeth d'Haens schreef:
Christine Brackmann schreef:Wat te doen met deze formuleringL

Dit zou ik goed rekenen.
Ik ook. Dit sluit toch naadloos aan bij "vrouwen hebben het beter dan mannen"?

Ik kwam deze antwoorden ook tegen:
1) "Vrouwen worden niet zo slecht behandeld als wordt gedacht."
Ik vind dit niet goed, want het antwoord zegt niets over de gedachte dat vrouwen het beter hebben dan mannen.
2) "Vrouwen hebben het in feite niet slechter getroffen dan mannen."
Ik vind dit niet goed: nu zou je nog kunnen stellen dat mannen en vrouwen het even goed hebben in het leven.

HansD

Bericht door HansD » 12-05-2017 21:33

Ik snap de opmerking bij vraag 1 niet.

Ik denk eigenlijk dat er had moeten staan:
Antwoorden zoals "Mannen worden (helemaal) niet bevoorrecht" niet goed rekenen.
Of zie ik het verkeerd?

Marjo

Bericht door Marjo » 12-05-2017 22:45

Titaantje schreef:(Lijkt me aardig als we hier op het forum onze eigen antwoorden alvast formuleren - eventueel met een beredenering erbij. Misschien dat docenten die deelnemen aan de voorbespreking iets hebben aan de overwegingen.)

De kern van dit antwoord lijkt mij: Vrouwen hebben het niet slechter dan mannen.

Deze lijkt mij niet goed: De beschuldigingen dat vrouwen gediscrimineerd, verdrukt, gebruikt en misbruikt worden door mannen zijn onterecht.
In de alinea's 2 en 3 waar de vraag over gaat, spelen in de voorbeelden die discriminatie, verdrukking en dergelijke geen rol.
Beide zijn niet goed. Omdat 'vrouwen hebben het niet slechter' geen relatie legt met de positie van mannen. Als vrouwen het niet slechter hebben, kunnen ze het ook even goed hebben.

Marjo

Bericht door Marjo » 12-05-2017 22:50

Christine Brackmann schreef:
Janneke schreef:Mijn vraag sluit aan op voorgaande opmerking. Mag je de redenering omdraaien?
"Het is niet waar dat vrouwen het werkelijk slechter hebben dan mannen."
Kan ik dit goed rekenen?
Volgens mij kan je dit goed rekenen.
Dit kun je niet goed rekenen. Dan kunnen ze het namelijk ook even goed/slecht hebben.
Mannen hebben het slechter dan vrouwen/vrouwen hebben het beter dan mannen.

Marjo

Bericht door Marjo » 12-05-2017 22:52

Era schreef:Begrijp ik bij vraag 1 het correctievoorschrift goed als ik denk dat alleen antwoorden die mannen én vrouwen noemen goed gerekend mogen worden? Volgens mij is het antwoord 'Vrouwen hebben het helemaal niet slechter dan mannen' in overeenstemming met de tekst en wel juist.
De opmerking onder aan vraag 1 'Vrouwen worden (helemaal) niet bevoorrecht' wijst mijn inziens in deze richting.
Of gaat het om iets anders en moet duidelijk worden dat er een verschil is tussen beide groepen als het gaat om het zwaarder of slechter hebben? Als je zegt: 'Vrouwen worden niet bevoorrecht/ hebben het niet slechter' kan dit ook impliceren dat mannen en vrouwen het even zwaar hebben.
Je laatste opmerking slaat de spijker op z'n kop. Daar gaat het om in de beantwoording van vraag 1.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 12-05-2017 22:56

Marjo schreef:Dit kun je niet goed rekenen. Dan kunnen ze het namelijk ook even goed/slecht hebben.
Mannen hebben het slechter dan vrouwen/vrouwen hebben het beter dan mannen.
Eens met Marjo.

Plaats reactie