Vraag 1

Dit forum is gesloten.

Titaantje

Vraag 1

Bericht door Titaantje » 10-05-2017 17:28

(Lijkt me aardig als we hier op het forum onze eigen antwoorden alvast formuleren - eventueel met een beredenering erbij. Misschien dat docenten die deelnemen aan de voorbespreking iets hebben aan de overwegingen.)

De kern van dit antwoord lijkt mij: Vrouwen hebben het niet slechter dan mannen.

Deze lijkt mij niet goed: De beschuldigingen dat vrouwen gediscrimineerd, verdrukt, gebruikt en misbruikt worden door mannen zijn onterecht.
In de alinea's 2 en 3 waar de vraag over gaat, spelen in de voorbeelden die discriminatie, verdrukking en dergelijke geen rol.

Yke Schotanus

vraag 1

Bericht door Yke Schotanus » 10-05-2017 18:33

Mij lijkt dat alternatieve antwoord wel goed. Alinea 1 begint met: Maar zijn die beschuldigingen ook waar? En het impliciete antwoord is NEE. Het alternatieve antwoord somt DIE beschuldigingen op. Alle voorbeelden zijn erop gericht de beschuldigingen te ontkrachten, of ze dat ook werkelijk doen is een andere zaak (nee, daarom hebben we hier met een drogreden te maken).

Yke Schotanus

Vraag 19

Bericht door Yke Schotanus » 10-05-2017 18:39

Het juiste antwoord is, neem ik aan, D. Mij lijkt dat duidelijk. Toch is er een probleem: antwoord B (hellend vlak) komt niet voor in de syllabus. Na alle gedoe rond drogredenvragen is die syllabus opgesteld om de terminologie duidelijk te stellen en problemen met de interpretatie van termen te voorkomen. De boeken zijn erop aangepast en mijn lessen ook. Ik vertel nog wel dat er meer drogredenen zijn dan het voorgeschreven setje, maar dat we de leerlingen daar niet mee lastig vallen. Nu gebeurt dat toch. Ik vind dat onacceptabel.

AnnetteNED

Re: Vraag 19

Bericht door AnnetteNED » 10-05-2017 23:02

Yke Schotanus schreef:Het juiste antwoord is, neem ik aan, D. Mij lijkt dat duidelijk. Toch is er een probleem: antwoord B (hellend vlak) komt niet voor in de syllabus. Na alle gedoe rond drogredenvragen is die syllabus opgesteld om de terminologie duidelijk te stellen en problemen met de interpretatie van termen te voorkomen. De boeken zijn erop aangepast en mijn lessen ook. Ik vertel nog wel dat er meer drogredenen zijn dan het voorgeschreven setje, maar dat we de leerlingen daar niet mee lastig vallen. Nu gebeurt dat toch. Ik vind dat onacceptabel.
Dit hoort bij vraag 19.

Yke Schotanus

vraag 1

Bericht door Yke Schotanus » 11-05-2017 09:29

Het is heel spannend wat het antwoordmodel gaat aangeven. Ik vind dat er vele opties zijn.
- De beschuldigingen dat .... zijn niet waar/Mannen worden er onterecht van beschuldigd dat ze vrouwen benadelen.
- Vrouwen hebben het beter dan mannen/Mannen hebben het slechter/zwaarder dan vrouwen/vrouwen worden bevoorrecht.

Het verschil tussen de eerste groep en de tweede is, dat de tweede voorbij gaat aan een belangrijk element in de hoofdvraag: Zijn de beschuldigingen WAAR? Hebben vrouwen het WERKELIJK slechter dan mannen. Ikzelf vind daarom dat antwoordtype 1 beter is. Je kunt echter ook stellen dat de vragen alleen antwoordtype 2 rechtvaardigen. En dat antwoordtype 2 dan uiteindelijk vele alinea's later de conclusie is.

Dus als men vindt dat een van twee typen antwoorden beter is, dan heeft dat ook consequenties voor vraag 7.

Overigens: Mijn excuses voor het verkeerd plaatsen van mijn opmerking over vraag 19. Ik heb blijkbaar op nieuw antwoord geklikt. Het onderwerp had ik op zich wel goed aangegeven.
over:

Era

Vraag 1

Bericht door Era » 12-05-2017 19:30

Begrijp ik bij vraag 1 het correctievoorschrift goed als ik denk dat alleen antwoorden die mannen én vrouwen noemen goed gerekend mogen worden? Volgens mij is het antwoord 'Vrouwen hebben het helemaal niet slechter dan mannen' in overeenstemming met de tekst en wel juist.
De opmerking onder aan vraag 1 'Vrouwen worden (helemaal) niet bevoorrecht' wijst mijn inziens in deze richting.
Of gaat het om iets anders en moet duidelijk worden dat er een verschil is tussen beide groepen als het gaat om het zwaarder of slechter hebben? Als je zegt: 'Vrouwen worden niet bevoorrecht/ hebben het niet slechter' kan dit ook impliceren dat mannen en vrouwen het even zwaar hebben.

Janneke

Bericht door Janneke » 12-05-2017 19:46

Mijn vraag sluit aan op voorgaande opmerking. Mag je de redenering omdraaien?
"Het is niet waar dat vrouwen het werkelijk slechter hebben dan mannen."
Kan ik dit goed rekenen?

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 12-05-2017 20:04

Janneke schreef:Mijn vraag sluit aan op voorgaande opmerking. Mag je de redenering omdraaien?
"Het is niet waar dat vrouwen het werkelijk slechter hebben dan mannen."
Kan ik dit goed rekenen?
Volgens mij kan je dit goed rekenen.

Era

Bericht door Era » 12-05-2017 20:17

Christine Brackmann 'Volgens mij kan je dit goed rekenen':

Maar bij zo'n antwoord is het niet helder dat mannen het zwaarder hebben. Mannen en vrouwen kunnen het dan even zwaar hebben, terwijl alinea 2 en 3 uitsluitend bewijzen geven voor het feit dat mannen het zwaarder hebben dan vrouwen.

Yke Schotanus

vraag 1

Bericht door Yke Schotanus » 12-05-2017 20:26

Gelet op de kernzin van dit alineapaar moet zo'n omgekeerde formulering goed gerekend worden, maar Era heeft gelijk dat er dan nog wel iets bij moet. Het standpunt gaat verder. Ook het antwoordmodel zit op dat spoor.

Plaats reactie