II vraag 5

Dit forum is gesloten.

Plaats reactie
Herma

II vraag 5

Bericht door Herma » 19-06-2017 21:44

Vreemd dat het antwoordmodel vereist dat er sprake moet zijn van de tegenstelling hoger- versus lageropgeleiden. Dat staat niet in de tekst en is feitelijk ook niet juist.
Volgens de tekst gaat het om migranten die Nederlands moeten leren. Zowel de hogeropgeleide als de lageropgeleide migranten moeten dat.

Herma

Bericht door Herma » 19-06-2017 21:53

Een van mijn leerlingen geeft dan ook als antwoord: ".., want migranten moeten Nederlands leren terwijl Engels de norm is in het hoger onderwijs. Allochtonen met gebrekkig Nederlands vinden lastig werk en Nederlandse academici mislukken door hun krukkige Engels."
Goed voor 2 punten?

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 19-06-2017 22:39

De examenmakers verwachten hier volgens mij dat de leerling doorziet dat er een paradox is (80-83), die genuanceerd wordt (of iets dergelijks) door Dick Pels, die een parallel constateert, waarna alinea 7, r94, begint met 'Maar het blijft wel gek dat we buitenlandse studenten de moeite besparen om Nederlands te leren", terwijl de laagopgeleide migranten wél Nederlands moeten leren.
De vraag stelt echter dat de auteur 'de geschetste situatie' een paradox noemt. Dan zijn we toch echt bij r. 80-83. Die regels vormen een uitwerking van 'Het is een interessante paradox'. Dat ze hoger-/lageropgeleid erbij willen hebben, lijkt mij onterecht.

Herma

Bericht door Herma » 19-06-2017 23:02

Ik had alinea 7 voor beantwoording van deze vraag over het hoofd gezien. Ik denk inderdaad dat de examenmakers daar het antwoord vandaan halen. Maar mpmboumans merkt elders ook op: "In het antwoordmodel wordt gesproken van hoger opgeleide immigranten. Dat doet de tekst zelf niet.
Is er wel feitelijk sprake van hoger opgeleide immigranten. Zijn buitenlandse studenten die in Nederland studeren aan een opleiding met Engels als voertaal, wel immigranten? Willen zij hier inburgeren en een bestaan opbouwen (waarbij je inderdaad een inburgeringscursus zult moeten volgen) of verdwijnen zij na hun studie gewoon weer naar het buitenland om daar een carrière te beginnen? Vragen al die buitenlandse studenten aan Nederlandse universiteiten het Nederlanderschap aan of blijven ze Chinees, Brit, Duitser enz.? Buitenlandse studenten die hier studeren, blijven slechts tijdelijk hier en hoeven dus geen inburgeringscursus te volgen.
Rare vraag."

In het antwoordmodel staat echter dat 'hogeropgeleide migranten' geen Nederlands hoeven te leren. In de tekst gaat het om 'buitenlandse studenten' en 'hogeropgeleide buitenlanders'. Hogeropgeleide migranten moeten net als lageropgeleide migranten 'gewoon' Nederlands leren.

Het antwoordmodel deugt dus niet.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 19-06-2017 23:08

'hogeropgeleide migranten' klopt inderdaad niet. Na de schuine streep in het cv is het woord 'migrant' geschrapt, maar daarmee is het probleem met deze vraag nog niet opgelost.

metteke

Bericht door metteke » 20-06-2017 08:46

Fijn dat wij niet de enigen zijn die hier over vallen. Is er al iemand in de pen geklommen richting CVTE/CITO?

Anke van Herk

Bericht door Anke van Herk » 21-06-2017 17:37

Dus dan zou dit een goed antwoord kunnen zijn: 'Het is goed mogelijk om te eisen dat de ene groep (migranten) Nederlands leert terwijl de andere groep (studenten en docenten) Engels als voertaal gebruikt.' ???

Herma

Bericht door Herma » 21-06-2017 20:46

Anke van Herk schreef:Dus dan zou dit een goed antwoord kunnen zijn: 'Het is goed mogelijk om te eisen dat de ene groep (migranten) Nederlands leert terwijl de andere groep (studenten en docenten) Engels als voertaal gebruikt.' ???
Dit antwoord lijkt mij inderdaad goed voor 2 punten, omdat de vraagstelling vereist dat de paradox ontkend wordt en omgezet wordt in een gewone tegenstelling.

Plaats reactie