II: vraag 34

Dit forum is gesloten.

Plaats reactie
Matthijs603

II: vraag 34

Bericht door Matthijs603 » 19-06-2017 20:40

Ik sta ervan te kijken dat antwoord D het goede antwoord zou zijn. Als die uitnodiging echt het doel was van Martijn Hoffmans, had hij die persoonlijke aanvallen waar de toetsmakers het over hebben toch niet gesteld? Wellicht had hij de VVVP gewoon een uitnodiging gestuurd, in plaats van zijn mening te uiten in de krant.

Het publiek van de tekst is niet (alleen) de VVVP, maar de lezers van Het Parool. Dan is er ook nog de uitsmijter 'laten we voorkomen dat een goed gefinancierde lobby bij de lokale politiek een verbod doordrukt.' Die 'we' zijn natuurlijk niet Martijn en de rijke lobbyisten van de VVVP.

Mij lijkt antwoord B op zijn minst ook goed en eigenlijk beter (al staat 'verzet' er niet letterlijk; de laatste zin stuurt daar wel op aan).

Nikkyschipper

Re: II: vraag 34

Bericht door Nikkyschipper » 19-06-2017 22:50

Matthijs603 schreef:Ik sta ervan te kijken dat antwoord D het goede antwoord zou zijn. Als die uitnodiging echt het doel was van Martijn Hoffmans, had hij die persoonlijke aanvallen waar de toetsmakers het over hebben toch niet gesteld? Wellicht had hij de VVVP gewoon een uitnodiging gestuurd, in plaats van zijn mening te uiten in de krant.

Het publiek van de tekst is niet (alleen) de VVVP, maar de lezers van Het Parool. Dan is er ook nog de uitsmijter 'laten we voorkomen dat een goed gefinancierde lobby bij de lokale politiek een verbod doordrukt.' Die 'we' zijn natuurlijk niet Martijn en de rijke lobbyisten van de VVVP.

Mij lijkt antwoord B op zijn minst ook goed en eigenlijk beter (al staat 'verzet' er niet letterlijk; de laatste zin stuurt daar wel op aan).

Matthijs, eigenlijk ben ik het met jouw antwoord eens, nu ik het nog eens doorlees! Kun je ook 3.3. op m.c. vragen toepassen? Of is dat nog nooit gebeurd?

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 19-06-2017 23:02

Helaas, bij meerkeuzevragen is de enige weg een brief aan het CvTE en word je geacht volgens het nakijkmodel na te kijken. Dat heeft al menig frustratie opgeleverd.

Nikkyschipper

Bericht door Nikkyschipper » 19-06-2017 23:15

Christine Brackmann schreef:Helaas, bij meerkeuzevragen is de enige weg een brief aan het CvTE en word je geacht volgens het nakijkmodel na te kijken. Dat heeft al menig frustratie opgeleverd.
Dank je wel, Christine, ik dacht het eigenlijk al! Hopelijk komt het Cvte nog met een correctie op deze vraag!

Rutger

Bericht door Rutger » 20-06-2017 00:04

Heel interessante redenering, Matthijs. Ik denk nu dat je gelijk hebt.

Antwoord D vat de inhoud van het stuk goed samen. Maar het schrijfdoel komt hier minder uit de verf. Nodigt hij de VVVP uit om `mee te denken over een oplossing`, zoals D zegt? Ik denk het niet, al was het maar omdat hij de VVVP niet direct aanspreekt, maar over ze spreekt. De VVVP wil een barbecueverbod, maar ze begrijpen de situatie niet. Het lijkt erop dat de schrijver via Het Parool druk uitoefent op alle betrokken partijen, om een barbecueverbod te voorkomen.

Zou je kunnen zegt dat hij `de lezer aanspoort om tot verzet te komen`, zoals B zegt? Het klinkt vergezocht, maar het is echt te verdedigen. De `we` laatste zin kan worden geïnterpreteerd als `wij, schrijver en lezer(s)`: `Laten we voorkomen` dat er een barbecueverbod komt (en daar is enig verzet voor nodig).

Ik denk dat de toetsmakers met antwoord B beoogd hebben een onvolledig antwoord te geven, een antwoord dat alleen alinea 3 dekt. Tegelijkertijd is alinea 3 wel heel bepalend voor de taalhandeling die deze tekst is.

En zo waren er weer eens meerdere antwoorden goed!

Nota bene... hoe zou 3.3 eruitzien in Wolf. Voer je dan voor antwoord B een D in. :roll: :lol:

KristadeGeus

Bericht door KristadeGeus » 20-06-2017 16:18

Ik vond D wel een voor de hand liggend antwoord. Maar ja, ik zie die persoonlijke aanvallen niet zo. En ik zie ook niet waarom het A, B of C zou moeten zijn. Hij heeft het niet over de argumenten van de VVVP (dus geen A); hij spoort de lezers van Het Parool niet aan tot verzet(!) maar stelt aan het eind voor om tot een oplossing te komen waarbij iedereen gebaat is (dus geen B, maar eerder D); hij heeft het niet over het goede gedrag van de festivalgangers (geen C).

Arjan Domhof

Bericht door Arjan Domhof » 20-06-2017 18:57

Ik vind antwoord D ook het meest logisch.

Rutger

Bericht door Rutger » 20-06-2017 20:42

Even lekker drammen, maar hebben jullie de argumenten hierboven tegen D en voor B gelezen?
(Ik had in eerste instantie ook D gekozen, maar ben nu om.)

KristadeGeus

Re: II: vraag 34

Bericht door KristadeGeus » 20-06-2017 21:47

Hee Rutger, ja die argumenten had ik gelezen. Dit is wat ik dacht:
Matthijs603 schreef:Ik sta ervan te kijken dat antwoord D het goede antwoord zou zijn. Als die uitnodiging echt het doel was van Martijn Hoffmans, had hij die persoonlijke aanvallen waar de toetsmakers het over hebben toch niet gesteld? Wellicht had hij de VVVP gewoon een uitnodiging gestuurd, in plaats van zijn mening te uiten in de krant.
Het is niet raar dat hij in de krant reageert, want het verzoek om het verbod verscheen in eerste instantie in Het Parool Hij reageert daarop en wil natuurlijk wel aandacht (net als de VVVP):
Matthijs603 schreef:Het publiek van de tekst is niet (alleen) de VVVP, maar de lezers van Het Parool.
Matthijs603 schreef: Dan is er ook nog de uitsmijter 'laten we voorkomen dat een goed gefinancierde lobby bij de lokale politiek een verbod doordrukt.' Die 'we' zijn natuurlijk niet Martijn en de rijke lobbyisten van de VVVP.
Waarom niet? Hij spreekt daarboven de hoop uit om samen te kunnen werken met de VVVP.
Matthijs603 schreef:Mij lijkt antwoord B op zijn minst ook goed en eigenlijk beter (al staat 'verzet' er niet letterlijk; de laatste zin stuurt daar wel op aan).
Dat is een aanname. Kortom, ik ben niet overtuigd.

Ik blijf bij D :wink:

Rutger

Bericht door Rutger » 21-06-2017 12:18

Ik bedoel de twee die ik noemde, Krista.
Let op... stel je open: nu ga je om!!

Plaats reactie