Vraag 39

Dit forum is gesloten.

Plaats reactie
Mirjam

Vraag 39

Bericht door Mirjam » 17-05-2017 13:44

Eerlijk gezegd heeft het antwoord op vraag 39 mij nogal verbaasd. Als je het 'lacherige' commentaar leest, gaat dit toch verder dan verwondering? Ik heb zelf meteen antwoord C ingevuld. Verwondering heeft voor mij een positieve lading: die kan ik in de reacties niet vinden.
Ik heb deze vraag aan enkele ervaren dagbladlezers voorgelegd: stuk voor stuk kwamen ze uit op sarcasme. Ik denk erover om naar de examencommissie te schrijven. Leeft dit gevoel breder?

HannekeL

Bericht door HannekeL » 21-05-2017 21:01

Ik had ook C geantwoord hier, vanwege de voor mijn idee sarcastische toon.

Mirjam

Bericht door Mirjam » 21-05-2017 22:16

Mijn bezwaren heb ik gemaild (zie onder), ik hoop op een goed onderbouwd antwoord.

Bij vraag 39 is m.i. geen sprake van verwondering maar eerder van sarcasme (antwoord C). In het geciteerde tekstgedeelte staan verschillende woorden die behoorlijk veroordelend zijn: 'lacherig commentaar', 'benepen jarenvijftigmoraal' en twee retorische vragen, waaronder een drogreden ('Iedereen weet toch dat ... '): de term verwondering heeft niets veroordelends in zich. Verwonderen past niet bij een ander belachelijk maken: dat is wel wat in dit stukje tekst gebeurt. Vraag 39 heb ik voorgelegd aan verschillende ervaren dagbladlezers: iedereen koos antwoord C. Sarcasme is een antwoord dat beter de lading dekt dan verwondering. Mijn verzoek aan u is om antwoord C ook goed te rekenen.

Mirjam

Bericht door Mirjam » 22-05-2017 14:38

Dit was het antwoord dat ik ontving.

Geachte,

Dank voor uw mail. De vakinhoudelijke deskundigen hebben naar uw reactie gekeken en kunnen niet meegaan in uw voorstel om als goed antwoord sarcasme op te nemen.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.

Met vriendelijke groet,
Anja Mallegrom

De gemiddelde leerling zou hier bij de bespreking van een gewone toets geen genoegen mee nemen.
En tja, die vakinhoudelijke deskundigen?

Plaats reactie