Vraag 20, 36 & 43: correct meerkeuze-antwoord = 2 punten

Dit forum is gesloten.

Plaats reactie
Ben Salemans

Vraag 20, 36 & 43: correct meerkeuze-antwoord = 2 punten

Bericht door Ben Salemans » 15-05-2017 03:59

Waarschijnlijk een heel overbodige opmerking. Maar toch. Opdrachten 20, 36 en 43 zijn meerkeuzeopdrachten die elk - uiteraard bij een correct antwoord - niet 1 punt maar 2 punten opleveren. Dus:
20: A = 2 punten
36: A = 2 punten
43: B = 2 punten

Eerste zijsprongetje. Dat streepje in 'meerkeuze-antwoord' is geen spelfout! Als je denkt dat dat wel een spelfout is, heb je de Leidraad van het Groene Boekje niet goed gelezen. Oh, wat ben ik toch een nerd.

Tweede zijsprongetje. De eerste twee zinnen hierboven zijn gewoon goede Nederlandse zinnen, ook al bevatten ze geen persoonsvorm. Ze zijn heel goed te begrijpen. Ga nu niet zeuren dat dat onvolledige (en dus: foute of ongrammaticale) zinnen zijn of dat het spreektaalzinnen zijn. Dit soort zinnen zijn gewoon goede zinnen, die je elke dag in (bijv. in columns of andere artikelen in) de Volkskrant en ook in de eindexamenteksten Nederlands van havo en vwo van dit jaar tegenkomt. Ook zinnen/antwoorden als "Omdat de schrijver gek is" zijn perfecte zinnen, ook al hebben ze bijzinswoordvolgorde. Hopelijk wordt het correctievoorschrift op dit punt aangepast. Het is werkelijk te idioot voor woorden dat doodnormale Nederlandse zinnen in een keer als onvolledig worden beschouwd, omdat die niet de hoofdzinwoordvolgorde hebben. Toch? Ik vind dat 'onvolledig' het aura heeft van 'fout' of 'ongrammaticaal'. Dat klopt niet. Ik hoop dat er bij havo en vwo een aanvulling op het correctievoorschrift komt, waarin op zijn minst wordt duidelijk gemaakt dat (om)dat-zinnen correcte en volledige Nederlandse zinnen zijn. Ik heb in elk geval vakinhoudelijke bezwaren tegen het idee dat een goede volledige Nederlandse zin altijd een hoofdzin-woordvolgorde moet hebben, en dat in een goede volledige Nederlandse zin altijd een onderwerp en een persoonsvorm moet staan. Eens? Klopt toch? Levende Talen, doe er iets aan!

Debby

Bericht door Debby » 17-05-2017 09:27

Beste Ben,

Dank voor je bijdrage, want ik had dit echt helemaal over het hoofd gezien ...

Plaats reactie