Vraag 37

Dit forum is gesloten.

Aniek

Vraag 37

Bericht door Aniek » 13-05-2017 11:43

Bij vraag 37 verbaas ik me er ten eerste over dat bolletje 1 wordt gezien als noodzakelijk onderdeel van een volledig antwoord. Er wordt gevraagd naar 'de rol van journalisten', dat lijkt me dat wat journalisten doen. Het antwoord bij bolletje 1 gaat over de reden daarvoor. Daar wordt toch niet naar gevraagd?

Bij bolletje 2 verwijzen sommige leerlingen naar het gebruik van Twitter. Bijvoorbeeld: Journalisten kijken steeds vaker op Twitter om te zien wat er leeft en geven daardoor het idee dat de mening van het volk belangrijk is. Het komt niet overeen met 'vragen naar hun mening', maar het lijkt me wel een correct antwoord. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Matthijs603

Bericht door Matthijs603 » 13-05-2017 11:50

Mee eens.

Lotte

Bericht door Lotte » 13-05-2017 15:03

Eens.
Ik heb ook een leerling die zegt:
Journalisten gebruiken bronnen als Twitter als maatstaf voor de publieke opinie. Door dit te gebruiken, laten ze blijken dat je online mening waardevol is.

Dit antwoord lijkt me ook goed. Wat vinden jullie?

Justine

Re: Vraag 37

Bericht door Justine » 13-05-2017 18:06

Aniek schreef:Bij vraag 37 verbaas ik me er ten eerste over dat bolletje 1 wordt gezien als noodzakelijk onderdeel van een volledig antwoord. Er wordt gevraagd naar 'de rol van journalisten', dat lijkt me dat wat journalisten doen. Het antwoord bij bolletje 1 gaat over de reden daarvoor. Daar wordt toch niet naar gevraagd?

Bij bolletje 2 verwijzen sommige leerlingen naar het gebruik van Twitter. Bijvoorbeeld: Journalisten kijken steeds vaker op Twitter om te zien wat er leeft en geven daardoor het idee dat de mening van het volk belangrijk is. Het komt niet overeen met 'vragen naar hun mening', maar het lijkt me wel een correct antwoord. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Het lijkt mij ook correct, maar ik reken het nu nog niet goed. Wel doen?

Justine

Bericht door Justine » 13-05-2017 18:07

Lotte schreef:Eens.
Journalisten gebruiken bronnen als Twitter als maatstaf voor de publieke opinie. Door dit te gebruiken, laten ze blijken dat je online mening waardevol is.

Ik geef voor dat antwoord 1 punt.

HannekeL

Bericht door HannekeL » 14-05-2017 20:06

Eens met de overbodigheid van bolletje 1. De rol die journalisten spelen is die van aanjager van het geven van je (inhoudsloze) mening. Waarom ze dat doen, zou je buiten beschouwing moeten laten in dezen. Hopelijk zegt LT hier ook iets over.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 15-05-2017 00:51

Een leerling schrijft: "Journalisten zijn Twitter gaan gebruiken om te zien wat leeft." Ze schrijft daar niet bij 'onder de mensen' of 'onder de lezers' maar is dat per se nodig? Ik ben geneigd om voor dit antwoord 1 punt te geven. Overigens ben ik ook benieuwd naar het oordeel van LT over de noodzaak van wat bij bolletje 1 staat.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 15-05-2017 01:17

In de opdracht 37 wordt gesteld dat (volgens regels 72-75 in tekst 3) we worden opgevoed met het idee dat het hebben van een eigen mening en een eigen individueel geluid belangrijk is. Vervolgens wordt gevraagd uit te leggen wat volgens tekstfragment 1 de rol is van de journalisten is in het ontstaan van dat idee.
Een leerling R. schrijft: "Journalisten lopen over straat, interviewen mensen en vragen hun om hun mening over een bepaald onderwerp."
In het correctievoorschrift staat bij het tweede bolletje "vragen journalisten mensen steeds vaker naar hun mening". Ik vind het elemenW 'steeds vaker' geen cruciaal element in het correctievoorschrift. Bovendien is 'steeds vaker' erg vaag en dus niet informatief: steeds vaker dan een paar jaar geleden, een decennium geleden, een generatie geleden? waar het om gaat is dat journalisten gewone mensen om hun mening vragen en dat die daardoor (zijn) gaan geloven dat hun eigen mening en geluid belangrijk is.

Valesca

Re: Vraag 37

Bericht door Valesca » 15-05-2017 10:37

Aniek schreef:Bij vraag 37 verbaas ik me er ten eerste over dat bolletje 1 wordt gezien als noodzakelijk onderdeel van een volledig antwoord. Er wordt gevraagd naar 'de rol van journalisten', dat lijkt me dat wat journalisten doen. Het antwoord bij bolletje 1 gaat over de reden daarvoor. Daar wordt toch niet naar gevraagd?

Helemaal mee eens.

Ariane

Bericht door Ariane » 15-05-2017 11:37

Lotte schreef:Eens.

Ik heb ook meerdere leerlingen die deze eerste zin aanhalen en dan met verschillende toevoegingen over de invloed en waarde van meningen. Ik heb ook nog geen punt gegeven, maar 'als maatstaf gebruiken' sluit toch ook wel aan bij bolletje 2. Lastig...

Plaats reactie