vraag 32

Dit forum is gesloten.

Jolanda
Berichten: 13
Lid geworden op: 12-05-2017 14:51

Bericht door Jolanda » 15-05-2017 15:30

Wat te doen met antwoorden die lijken op ' het hebben van een mening wordt als belangrijker gezien dan de inhoud van de mening'? In dit geval legt de leerling de betekenis van de gevraagde zin uit. Deze uitleg staat in alinea 5.

Ik heb ook de parafrase hiervan (zie ook regel 69-70) 'gehoord worden is steeds belangrijker dan de reden om gehoord te moeten worden'.

Op grond van bovenstaande discussie heb ik de neiging om dit dan goed te rekenen.

Ryanne
Berichten: 11
Lid geworden op: 13-05-2017 12:48

vr 32

Bericht door Ryanne » 15-05-2017 19:02

Wat te doen met het volgende antwoord:

Mensen weten niet meer hoe je een goede discussie voert.

De lln heeft 'niet meer' in het antwoord verwerkt. Dus snapt dat het eerder wel zo was. Verder geeft lln het gevolg aan van het niet meer weten wat een mening is: discussie voeren met opmerkingen.

Ik ben geneigd het goed te keuren of vinden jullie dat "meningen" in het antwoord moet?

Vd Veen
Berichten: 37
Lid geworden op: 14-05-2016 13:28

vraag 32

Bericht door Vd Veen » 15-05-2017 20:39

Ik keur de antwoorden van mijn leerlingen die lijken op die van de leerlingen van Ryanne en Jolanda (nog) niet goed. Antwoorden die lijken op die van Geertje keur ik nu wel goed, omdat deze aangeven wat er mis is met de invulling die de schrijvers geven aan het begrip mening.

gjjverstegen
Berichten: 14
Lid geworden op: 15-05-2016 12:56

correctievoorschrift

Bericht door gjjverstegen » 15-05-2017 22:16

Een leerling antwoordt bij vraag 32: " Het probleem is dat Nederlanders vaak niet weten wat een mening is". Het correctiemodel lijkt -als ik het goed begrijp- van de leerling te vragen dat hij onderscheid maakt tussen 'wat een mening inhoudt' (dat levert 1 punt op) en wat het begrip mening inhoudt (dat levert 0 punt op).
Dat lijkt me veel gevraagd van de leerling, maar ook van de corrector die een dergelijk leerlingantwoord mag plaatsen.
Voorstel: Schrappen die opmerking bij vraag 32 in het correctiemodel

Koosje Kuijpers
Berichten: 41
Lid geworden op: 14-05-2016 13:40

Re: correctievoorschrift

Bericht door Koosje Kuijpers » 15-05-2017 22:25

gjjverstegen schreef:Een leerling antwoordt bij vraag 32: " Het probleem is dat Nederlanders vaak niet weten wat een mening is". Het correctiemodel lijkt -als ik het goed begrijp- van de leerling te vragen dat hij onderscheid maakt tussen 'wat een mening inhoudt' (dat levert 1 punt op) en wat het begrip mening inhoudt (dat levert 0 punt op).
Dat lijkt me veel gevraagd van de leerling, maar ook van de corrector die een dergelijk leerlingantwoord mag plaatsen.
Voorstel: Schrappen die opmerking bij vraag 32 in het correctiemodel
Ik heb die opmerking begrepen als dat je het fout moet rekenen als een leerling zegt: 'er is sprake van een begripsprobleem; zonder verdere toevoeging. Een leerling mag wel zeggen: mensen weten niet meer wat het begrip mening inhoudt.

mnt
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2017 20:34

Re: Vraag 32

Bericht door mnt » 16-05-2017 09:26

Ben Salemans schreef:
Tinka schreef:
Jessss schreef:Wat te doen met antwoorden als: 'We weten niet meer dat een mening ook inhoud moet hebben'? Volgens mij is het iets beperkter dan wat in het cv staat maar de kern klopt.
Ik heb dat nu steeds fout gerekend, al twijfelend. Zou dinsdag misschien meegenomen kunnen worden?
Ik ben geneigd dat goed te keuren. Als we niet meer weten dat een mening inhoud moet hebben is dat toch min of meer hetzelfde als dat we niet meer weten wat een mening betekent/inhoudt?
Ik keur dit ook goed.

mnt
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2017 20:34

Bericht door mnt » 16-05-2017 09:33

Jolanda schreef:Wat te doen met antwoorden die lijken op: ' het hebben van een mening wordt als belangrijker gezien dan de inhoud van de mening'? In dit geval legt de leerling de betekenis van de gevraagde zin uit. Deze uitleg staat in alinea 5.

Ik heb ook de parafrase hiervan (zie ook regel 69-70): 'gehoord worden is steeds belangrijker dan de reden om gehoord te moeten worden'.

Op grond van bovenstaande discussie heb ik de neiging om dit dan goed te rekenen.
De parafrase in regel 69-70 keur ik tot nu toe nog niet goed. Het is een uitleg van het probleem, maar of we dit dus goed kunnen rekenen??

mnt
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2017 20:34

Bericht door mnt » 16-05-2017 09:35

'Mensen denken dat kritiek op alles hetzelfde betekent als kritisch zijn.'

Dit antwoord reken ik goed.

Ryanne
Berichten: 11
Lid geworden op: 13-05-2017 12:48

Re: correctievoorschrift

Bericht door Ryanne » 16-05-2017 10:36

gjjverstegen schreef:Een leerling antwoordt bij vraag 32: " Het probleem is dat Nederlanders vaak niet weten wat een mening is". Het correctiemodel lijkt -als ik het goed begrijp- van de leerling te vragen dat hij onderscheid maakt tussen 'wat een mening inhoudt' (dat levert 1 punt op) en wat het begrip mening inhoudt (dat levert 0 punt op).
Dat lijkt me veel gevraagd van de leerling, maar ook van de corrector die een dergelijk leerlingantwoord mag plaatsen.
Voorstel: Schrappen die opmerking bij vraag 32 in het correctiemodel
Inderdaad heel vreemd. Wat moet je met een antwoord als
Mensen begrijpen niet meer wat een mening is.

mnt
Berichten: 42
Lid geworden op: 13-05-2017 20:34

Re: correctievoorschrift

Bericht door mnt » 16-05-2017 10:37

Ryanne schreef:
gjjverstegen schreef:Een leerling antwoordt bij vraag 32: " Het probleem is dat Nederlanders vaak niet weten wat een mening is". Het correctiemodel lijkt -als ik het goed begrijp- van de leerling te vragen dat hij onderscheid maakt tussen 'wat een mening inhoudt' (dat levert 1 punt op) en wat het begrip mening inhoudt (dat levert 0 punt op).
Dat lijkt me veel gevraagd van de leerling, maar ook van de corrector die een dergelijk leerlingantwoord mag plaatsen.
Voorstel: Schrappen die opmerking bij vraag 32 in het correctiemodel
Inderdaad heel vreemd. Wat moet je met een antwoord als
Mensen begrijpen niet meer wat een mening is.
Ik reken dat laatstgenoemde antwoord goed.

Plaats reactie