vraag 32

Dit forum is gesloten.

AnnetteNED
Berichten: 197
Lid geworden op: 12-05-2016 21:46

vraag 32

Bericht door AnnetteNED » 12-05-2017 16:01

Wat als ze geen eigen woorden gebruiken?
(Het is ook een fundamenteel onbegrip van wat een mening zou moeten zijn.)

Geertje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17-05-2016 16:42

Bericht door Geertje » 13-05-2017 13:48

Helaas de vraagstelling is duidelijk. Het antwoord moet in eigen woorden geformuleerd worden.

Geertje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17-05-2016 16:42

Bericht door Geertje » 13-05-2017 13:51

Wat te doen met antwoorden die lijken op ' het hebben van een mening wordt als belangrijker gezien dan de inhoud van de mening'? In dit geval legt de leerling de betekenis van de gevraagde zin uit. Deze uitleg staat in alinea 5.

Buurman
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-05-2017 12:27

Bericht door Buurman » 13-05-2017 13:56

Met 'zeg in eigen woorden' hebben we in het verleden nog nooit iets hoeven doen. Bij vraag 7 staat het er ineens nadrukkelijk bij in het correctiemodel, dus daar kun je weinig anders doen dan zoiets fout rekenen. Hier staat in het correctiemodel echter niks over citaten afkeuren, dus ik zou dit gewoon goed rekenen.

Jessss
Berichten: 5
Lid geworden op: 14-05-2017 15:26

Vraag 32

Bericht door Jessss » 14-05-2017 15:28

Wat te doen met antwoorden als: 'We weten niet meer dat een mening ook inhoud moet hebben'? Volgens mij is het iets beperkter dan wat in het cv staat maar de kern klopt.

Tinka
Berichten: 28
Lid geworden op: 13-05-2017 11:54

Re: Vraag 32

Bericht door Tinka » 14-05-2017 15:42

Jessss schreef:Wat te doen met antwoorden als: 'We weten niet meer dat een mening ook inhoud moet hebben'? Volgens mij is het iets beperkter dan wat in het cv staat maar de kern klopt.
Ik heb dat nu steeds fout gerekend, al twijfelend. Zou dinsdag misschien meegenomen kunnen worden?

HannekeL
Berichten: 48
Lid geworden op: 14-05-2017 18:17

Bericht door HannekeL » 14-05-2017 19:58

Ik ga soepel om met 'in eigen woorden'. We leren leerlingen volgens mij allemaal dat ze juist dicht bij de tekst moeten blijven in hun antwoord en dat ze kernwoorden al helemaal juist moeten overnemen.
Vorig jaar, TV1, vraag 4, daarbij gaf het antwoordmodel zelf ook een citaat als juist antwoord, terwijl er niet om een citaat werd gevraagd.

Ben Salemans
Berichten: 218
Lid geworden op: 24-04-2016 23:46

Re: Vraag 32

Bericht door Ben Salemans » 14-05-2017 21:41

Tinka schreef:
Jessss schreef:Wat te doen met antwoorden als: 'We weten niet meer dat een mening ook inhoud moet hebben'? Volgens mij is het iets beperkter dan wat in het cv staat maar de kern klopt.
Ik heb dat nu steeds fout gerekend, al twijfelend. Zou dinsdag misschien meegenomen kunnen worden?
Ik ben geneigd dat goed te keuren. Als we niet meer weten dat een mening inhoud moet hebben is dat toch min of meer hetzelfde als dat we niet meer weten wat een mening betekent/inhoudt?

Matthijs603
Berichten: 219
Lid geworden op: 10-05-2017 23:07

Bericht door Matthijs603 » 14-05-2017 22:10

Ik vind het eerlijk gezegd juist een beter antwoord. Het is specifieker en volgens mij precies wat dat andere probleem is (r. 77-81: 'We verliezen uit het oog dat de mening niet zomaar van belang is: zij moet ook inhoud hebben'.)

Het (wat algemene) antwoord van het antwoordblad vind ik lijken op antwoorden van leerlingen waarvan we ons bij andere vragen afvragen of die antwoorden niet te algemeen zijn (zoals de vraag over 'verbeteringen' en de vraag over de voorbeelden van Bas Haring en de schrijfster zelf).

Valesca
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-05-2017 17:17

Bericht door Valesca » 15-05-2017 09:22

Geertje schreef:Wat te doen met antwoorden die lijken op: ' het hebben van een mening wordt als belangrijker gezien dan de inhoud van de mening'? In dit geval legt de leerling de betekenis van de gevraagde zin uit. Deze uitleg staat in alinea 5.
Dit zou ik goed rekenen: het gaat er toch om dat aan meningen geen inhoudelijke eisen gesteld meer worden (in mijn eigen woorden). Deze leerling heeft dat goed gezien.

Plaats reactie