Vraag 31

Dit forum is gesloten.

Irene

Bericht door Irene » 16-05-2017 10:58

Buurman schreef:Een spellingkwestie bij deze vraag:

Een leerling schrijft: Onze online meningen zijn voortaan statusupdates geworden.

Ik heb moeite met de combinatie voortaan en geworden en wil dit eigenlijk als een taalfout rekenen. Volgens mij is het iets Brabants om voortaan te gebruiken in de betekenis tegenwoordig. Het lijkt er echter op dat ik inmiddels zo lang tussen dit volkje werk dat ik moeite krijg het verschil te beoordelen.

Fout of niet?
Het is juist goed. Voortaan is een bijwoord met als betekenis: 'vanaf nu'. Dat is heel gewoon, normaal Nederlands. Misschien wat meer gebruikt in Brabant dan in de rest van het land maar gewoon goed. (woordenlijst.org en betekenis Van Dale)

Overigens vind ik je opmerking over 'dat volkje' nogal denigrerend, jammer!

Buurman

Bericht door Buurman » 16-05-2017 11:03

Irene schreef:
Buurman schreef:Een spellingkwestie bij deze vraag:

Een leerling schrijft: Onze online meningen zijn voortaan statusupdates geworden.

Ik heb moeite met de combinatie voortaan en geworden en wil dit eigenlijk als een taalfout rekenen. Volgens mij is het iets Brabants om voortaan te gebruiken in de betekenis tegenwoordig. Het lijkt er echter op dat ik inmiddels zo lang tussen dit volkje werk dat ik moeite krijg het verschil te beoordelen.

Fout of niet?
Het is juist goed. Voortaan is een bijwoord met als betekenis: 'vanaf nu'. Dat is heel gewoon, normaal Nederlands. Misschien wat meer gebruikt in Brabant dan in de rest van het land maar gewoon goed. (woordenlijst.org en betekenis Van Dale)

Overigens vind ik je opmerking over 'dat volkje' nogal denigrerend, jammer!
Je zou het ook liefkozend op kunnen vatten, maar die beoordeling laat ik aan jou.

Ik ken de betekenis van voortaan. Daar gaat het juist om. Brabanders gebruiken dat als 'tegenwoordig', regelmatig zelfs verbasterd tot 'vort'. 'Onze meningen zijn VANAF NU statusupdates GEWORDEN' vind ik net zo raar. Het is vergelijkbaar met 'Vanaf 1 januari verhuizen wij naar een ander gebouw.'

Aan de andere kant gaat dit om een fout in de woordenschat. Dat is geen spelling of grammatica.

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 16-05-2017 11:03

Ik twijfel of ik onderstaand antwoord twee punten moet toekennen, ik ben daar wel toe geneigd:

'Reactieruimtes worden volgeschreven met meningen die vaker lijken te verworden tot een agressief gevecht met woorden.'

Jullie mening?

mnt

Bericht door mnt » 16-05-2017 11:08

E. Gerrits schreef:Ik twijfel of ik onderstaand antwoord twee punten moet toekennen, ik ben daar wel toe geneigd:

'Reactieruimtes worden volgeschreven met meningen die vaker lijken te verworden tot een agressief gevecht met woorden.'

Jullie mening?
Ik heb daar tot nu toe 1 punt voor gegeven.

Buurman

Bericht door Buurman » 16-05-2017 11:11

mnt schreef:
E. Gerrits schreef:Ik twijfel of ik onderstaand antwoord twee punten moet toekennen, ik ben daar wel toe geneigd:

Jullie mening?
Ik heb daar tot nu toe 1 punt voor gegeven.
Ja, ik ook. 1 punt.

Sylvia

Bericht door Sylvia » 16-05-2017 15:18

Mari schreef:Een aantal leerlingen noemt wel de twee elementen, maar legt geen verband (daardoor, als gevolg daarvan o.i.d.).

Wat doe ik dan?
Er wordt gevraagd om het probleem en het gevolg samen te vatten. Er wordt niet gevraagd om het verband aan te tonen. Ik zou daar dus geen moeite mee hebben.

Jolanda

Bericht door Jolanda » 17-05-2017 10:32

Matthijs603 schreef:
gjjverstegen schreef:
Matthijs603 schreef:Nu ik vraag en tekst nog eens kritisch lees, zie ik eigenlijk helemaal niet zo'n duidelijke oorzaak-gevolgrelatie. De meningen die slechts opmerkingen zijn, maken eigenlijk niet veel uit ('het web is er groot genoeg voor'). Wat een gevolg wordt genoemd, lijkt naast dat 'probleem' te staan in plaats van een gevolg van dat probleem te zijn ('En dat is nog niet zo erg ..., maar')

Gevolg van bovenstaande is dat ik geneigd ben het eerste bolletje redelijk soepel te beoordelen. Wat vinden jullie?
Ik zie dat anders. Vraag 31 geeft de opdracht een oorzaak-gevolg relatie te zoeken. Daarvoor is geen erg duidelijk signaalwoord aanwezig, dat klopt. Maar juist de formulering "En dat is nog niet zo erg" suggereert iets dat wel erg is. Achter 'lijkt' of 'reactieruimte' kan een leerling die het verband zoekt moeiteloos het signaalwoord 'daardoor' of 'dan ook' plaatsen. Iets waartoe hij door de vraag van harte uitgenodigd wordt.
Ja, goed punt. Zo'n signaalwoord past daar goed. Met 'moeiteloos' kan ik het nu wel moeilijk eens zijn. wink
Ik vind dat een beetje naar het antwoord toe redeneren. Er zijn ook andere signaalwoorden denkbaar (bovendien, daarenboven, daarnaast, ...) die op een mogelijk ander verband wijzen.

Ben Salemans

Bericht door Ben Salemans » 18-05-2017 13:12

Een statusupdate is een kort bericht of een korte mededeling die een gebruiker op sociale media plaatst om te vertellen wat hem of haar bezighoudt of waar hij of zij mee bezig is. Ik vind dat je een statusupdate wel degelijk als een soort (oppervlakkige) opmerking kunt zien (en niet als een toegelichte mening).

Lotte

Bericht door Lotte » 18-05-2017 13:20

Lastig hoor. Nu zeg LT dat 'meningen zijn verworden tot statusupdates' fout is. Weet iemand waarom/ verandert dit iets in jullie beoordeling?
Ik kan me heel goed vinden in jouw opmerking Ben.

mnt

Bericht door mnt » 18-05-2017 13:24

Ben Salemans schreef:Een statusupdate is een kort bericht of een korte mededeling die een gebruiker op sociale media plaatst om te vertellen wat hem of haar bezighoudt of waar hij of zij mee bezig is. Ik vind dat je statusupdate wel degelijk als een soort (oppervlakkige) opmerking kunt zien (en niet als een toegelichte mening).
Eens... ik ga het nu dan toch maar fout rekenen.

Plaats reactie