Pagina 2 van 4

Geplaatst: 15-05-2017 15:07
door Jolanda
Zeer eens met de analyse van Mathijs uit de tekst kun je niet afleiden dat het gaat om een oorzaak-gevolgrelatie.

Geplaatst: 15-05-2017 19:48
door mnt
Het probleem in alinea 1 is dat een mening niet meer zoveel waard is. Het gevolg hiervan is dat er vaak ruzies ontstaan.

Wat vinden jullie hiervan? 1 punt voor bolletje 1 of toch 0?

Geplaatst: 15-05-2017 19:55
door Matthijs603
Bolletje 1 vind ik goed.

Ik vind bolletje 2 hier mogelijk ook wel goed; dat is volgens mij gewoon het antwoord zonder de beeldspraak.

Geplaatst: 15-05-2017 20:09
door mnt
Matthijs603 schreef:Bolletje 1 vind ik goed.

Ik vind bolletje 2 hier mogelijk ook wel goed; dat is volgens mij gewoon het antwoord zonder de beeldspraak.
Dank voor je toelichting.

Wat doen jullie als leerlingen bij bolletje 2 antwoorden: er ontstaan grote discussies.... Het agressieve ontbreekt dan.

Geplaatst: 15-05-2017 20:16
door Matthijs603
Dat vind ik niet goed. Goede discussies ontstaan nu juist nĂ­et; het worden ruzies / agressieve gevechten met woorden.

Vraag 31

Geplaatst: 15-05-2017 20:20
door Vd Veen
Vinden jullie "mensen gaan de discussie niet meer aan" in plaats van
"onze meningen zijn niet meer dan opmerkingen" ook goed?

Ik wil dit eigenlijk goed gaan rekenen, maar twijfel nog.

Re: Vraag 31

Geplaatst: 15-05-2017 20:24
door mnt
Vd Veen schreef:Vinden jullie "mensen gaan de discussie niet meer aan" in plaats van
"onze meningen zijn niet meer dan opmerkingen" ook goed?

Ik wil dit eigenlijk goed gaan rekenen, maar twijfel nog.
Ik reken dit inderdaad goed. Althans, dat heb ik net bij een van mijn leerlingen gedaan.

Geplaatst: 15-05-2017 20:59
door mnt
Wat doen jullie met het tweede gedeelte in dit antwoord:

'Het probleem en het gevolg dat in alinea 1 worden besproken, zijn dat onze mening steeds meer verandert in een opmerking en dat daardoor veel mensen zich gekwetst voelen, omdat ze plotseling worden beschuldigd.'

Geplaatst: 15-05-2017 21:36
door gjjverstegen
Matthijs603 schreef:Nu ik vraag en tekst nog eens kritisch lees, zie ik eigenlijk helemaal niet zo'n duidelijke oorzaak-gevolgrelatie. De meningen die slechts opmerkingen zijn, maken eigenlijk niet veel uit ('het web is er groot genoeg voor'). Wat een gevolg wordt genoemd, lijkt naast dat 'probleem' te staan in plaats van een gevolg van dat probleem te zijn ('En dat is nog niet zo erg ..., maar')

Gevolg van bovenstaande is dat ik geneigd ben het eerste bolletje redelijk soepel te beoordelen. Wat vinden jullie?
Ik zie dat anders. Vraag 31 geeft de opdracht een oorzaak-gevolg relatie te zoeken. Daarvoor is geen erg duidelijk signaalwoord aanwezig, dat klopt. Maar juist de formulering "En dat is nog niet zo erg" suggereert iets dat wel erg is. Achter 'lijkt' of 'reactieruimte' kan een leerling die het verband zoekt moeiteloos het signaalwoord 'daardoor' of 'dan ook' plaatsen. Iets waartoe hij door de vraag van harte uitgenodigd wordt.

Geplaatst: 15-05-2017 21:42
door Matthijs603
gjjverstegen schreef:
Matthijs603 schreef:Nu ik vraag en tekst nog eens kritisch lees, zie ik eigenlijk helemaal niet zo'n duidelijke oorzaak-gevolgrelatie. De meningen die slechts opmerkingen zijn, maken eigenlijk niet veel uit ('het web is er groot genoeg voor'). Wat een gevolg wordt genoemd, lijkt naast dat 'probleem' te staan in plaats van een gevolg van dat probleem te zijn ('En dat is nog niet zo erg ..., maar')

Gevolg van bovenstaande is dat ik geneigd ben het eerste bolletje redelijk soepel te beoordelen. Wat vinden jullie?
Ik zie dat anders. Vraag 31 geeft de opdracht een oorzaak-gevolg relatie te zoeken. Daarvoor is geen erg duidelijk signaalwoord aanwezig, dat klopt. Maar juist de formulering "En dat is nog niet zo erg" suggereert iets dat wel erg is. Achter 'lijkt' of 'reactieruimte' kan een leerling die het verband zoekt moeiteloos het signaalwoord 'daardoor' of 'dan ook' plaatsen. Iets waartoe hij door de vraag van harte uitgenodigd wordt.
Ja, goed punt. Zo'n signaalwoord past daar goed. Met 'moeiteloos' kan ik het nu wel moeilijk eens zijn. :wink: