Vraag 24

Dit forum is gesloten.

Plaats reactie
Matthijs603

Vraag 24

Bericht door Matthijs603 » 12-05-2017 13:00

Deze vraag is door mijn leerlingen slecht gemaakt. Een aantal leerlingen heeft twee zinnen geciteerd; de juiste en de zin daarvoor. De tekst hebben ze dan goed begrepen, lijkt me, maar ze hebben de vraag niet goed gelezen. Wel fout rekenen? Wat doen jullie hiermee?

AnnetteNED

Bericht door AnnetteNED » 12-05-2017 13:10

Er wordt gevraagd om 1 zin te citeren. Antwoorden waarbij een deel van de zin wordt gegeven of waarbij méér dan een zin wordt gegeven zijn volgens mij dus fout.

Deanne

vraag 24

Bericht door Deanne » 13-05-2017 10:37

Bij deze vraag moet de spelling beoordeeld worden: veel leerlingen citeren dmv 'eerste twee woorden...laatste twee woorden': dit is ook een correcte manier van citeren. Op deze manier valt er een deel buiten de 'spellingcontrole'. Leerlingen die wel de hele zin uitschrijven en daar fouten in maken, worden dan benadeeld. Hoe gaan jullie hiermee om?

Aniek

Re: vraag 24

Bericht door Aniek » 13-05-2017 10:55

Deanne schreef:Bij deze vraag moet de spelling beoordeeld worden: veel leerlingen citeren dmv 'eerste twee woorden...laatste twee woorden': dit is ook een correcte manier van citeren. Op deze manier valt er een deel buiten de 'spellingcontrole'. Leerlingen die wel de hele zin uitschrijven en daar fouten in maken, worden dan benadeeld. Hoe gaan jullie hiermee om?
Tsja, dat is zoals het is. Daarom is citeren met alleen de eerste twee en laatste twee woorden te verkiezen boven volledig uitschrijven, minder kans op spelfouten.

nikky

Bericht door nikky » 14-05-2017 08:57

Ik heb hetzelfde. Ze zitten wel in het goede tekstgedeelte, maar citeren het stuk over die cavia's erbij.
Ik heb dat toch fout gerekend: hetgeen wel jammer is, omdat ze de tekst wel lijken te begrijpen.

Verder valt me op dat de leerlingen bij deze vraag te snel hebben gelezen, hetgeen weer jammer is.
Ze hebben niet naar die andere uitspraak gezocht in de tekst en kijken bij die eerste uitspraak en citeren dan het gedeelte over die radicale dierenactivisten.
Hetgeen wel tegenstellend is op die eerste uitspraak over de proefdiermensen, maar niet op die andere uitspraak in de tekst (die ze dan zelf moeten zoeken!).

Eigenlijk is het ook wel vaag dat er dan over een andere uitspraak gesproken wordt in de vraag!, maar dat die dan niet benoemd wordt in de vraag.

Het lijkt een simpele vraag en je begrijpt de gedachtegang van de leerlingen en je ziet en begrijpt waarom ze de fout in gegaan zijn en het is dan zo jammer dat sommigen die vraag dan niet pakken!

Jolanda

Bericht door Jolanda » 15-05-2017 13:49

Bij mij heeft iemand de laatste regel als antwoord gegeven 'dat proefdiermensen die twijfelen, die commissies zelf bellen'. Strikt genomen is dat volgens mij ook juist.

Esmée Hegge

Bericht door Esmée Hegge » 17-05-2017 17:10

Jolanda schreef:Bij mij heeft iemand de laatste regel als antwoord gegeven: 'dat proefdiermensen die twijfelen, die commissies zelf bellen'. Strikt genomen is dat volgens mij ook juist.
Nee, want die zin gaat over de proefdiermensen zélf.
De proefdiermensen willen juist belangstelling van niet-proefdiermensen.

Plaats reactie