Pagina 1 van 2

Vraag 28

Geplaatst: 13-05-2017 10:56
door Jan
Algemeen/spelling.

Indien een leerling bij de schrijfopdracht bijvoorbeeld meerdere keren 'me' schrijft in plaats van 'mijn', dient dat dan telkens als een fout gerekend te worden of valt dit onder de algemene regel dat een fout bij de uitwerking van een vraag maar een keer mag worden aangerekend?

Het 'lastige' is, dat je die regel dan vaak zou kunnen hanteren. Als een leerling bijvoorbeeld consequent 'ik wordt' schrijft in plaats van 'ik word', dan zou dat dus maar een fout zijn?

En als je het nog verder doortrekt: geen komma voor een voegwoord is fout, maar wat als je dat herhaaldelijk doet?

Geplaatst: 13-05-2017 13:47
door Ten Brug
Helaas: elke taalfout bij 28 moet je tellen. Vier keer 'ik wordt' is dus vier keer een spelfout. Geldt ook voor interpunctie: elk ontbrekend of onjuist teken is steeds een interpunctiefout. 'me' waar het 'mijn' moet zijn is een formuleerfout (juist woord op de verkeerde plaats).

Geplaatst: 13-05-2017 13:56
door Jan
Ten Brug schreef:Helaas: elke taalfout bij 28 moet je tellen. Vier keer 'ik wordt' is dus vier keer een spelfout. Geldt ook voor interpunctie: elk ontbrekend of onjuist teken is steeds een interpunctiefout. 'me' waar het 'mijn' moet zijn is een formuleerfout (juist woord op de verkeerde plaats).
Ja, zo heb ik het ook altijd gedaan, maar er zijn mensen die het toch anders (willen) interpreteren.

Geplaatst: 13-05-2017 14:03
door Ten Brug
Tja, we gunnen onze kandidaten natuurlijk allemaal een goede score. Maar de instructies in het correctievoorschrift zijn toch echt bindend en bij taalcorrectie overigens ook glashelder. Niks 'in de geest van'... Dat kan alleen bij de open vragen, de samenvatting en de inhoudelijke uitwerking van de schrijfopdracht.

28

Geplaatst: 13-05-2017 17:31
door LIn77
Bij mijn dyslecten reken ik ' echte dyslectische fouten ' wel als herhalingsfout.
Nog nooit commentaar op gehad.

Geplaatst: 13-05-2017 19:46
door Ten Brug
Fijn voor uw dyslectische kandidaten, maar het is niet juist. Jaren geleden was er een vakspecifieke regeling voor verlichte taalcorrectie bij dyslectische eindexamenkandidaten, maar die geldt al een hele tijd niet meer. Zij hebben nu alleen extra faciliteiten als meer tijd, Daisyspeler, laptop. Gewoon corrigeren als bij niet-dylectische kandidaten dus.

Vr.28

Geplaatst: 13-05-2017 19:52
door LIn77
:( Jammer. Meestal men vindt men mij veel te streng.

Geplaatst: 13-05-2017 20:07
door Ten Brug
Ook mij frustreert dit al jaren, juist omdat wij tot het CE beleid hanteren om dyslectische leerlingen tegemoet te komen door verlichte taalcorrectie. Maar bij het CE is het ineens afgelopen: mag niet van CITO. Schrale troost: deze kandidaten maken vaak zoveel spel- en formuleerfouten dat wel of niet repeterende fouten ook niet meer uit maken. :cry:

Geplaatst: 16-05-2017 18:59
door Rebecca
@ Ten burg Helaas: elke taalfout bij 28 moet je tellen. Vier keer 'ik wordt' is dus vier keer een spelfout. Geldt ook voor interpunctie: elk ontbrekend of onjuist teken is steeds een interpunctiefout. 'me' waar het 'mijn' moet zijn is een formuleerfout (juist woord op de verkeerde plaats).

Ja, zo heb ik het ook altijd gedaan, maar er zijn mensen die het toch anders (willen) interpreteren.

Wat ik hier lees is nieuw voor mij :cry:
Waar kan ik dit terugvinden dat elke fout een fout is ook al is het een herhaling?

28

Geplaatst: 16-05-2017 19:58
door LIn77
Volgens mij staat het nergens. Hangt gewoon af van jezelf en een 2e corrector die er ook zo over denk, vrees/ hoop ik.