vergadering LT

Dit forum is gesloten.
D.G.

vergadering LT

Bericht door D.G. » 17-05-2016 16:36

Ik heb dit examen nu al drie keer aan de kant gegooid, omdat ik met heel veel vragen en heel veel frustratie zit.

Ik hoop dat het verslag van de vergadering woensdag zo snel mogelijk geplaatst kan worden, zodat ik het volle weekend (en liever al de vrijdag) nog kan gebruiken om de puntjes op de i te zetten.

Leerlingen hebben goed hun best gedaan en nu blijken zelfs de beste leerlingen maar matig te scoren. Waarom geven wij zes jaar les en proberen we er alles uit te halen als er op deze manier aan het eind getoetst wordt? Moeten we niet eens een echt gerichte actie starten tegen dit soort examens? De jaarlijkse klacht is blijkbaar niet voldoende. Vorig jaar bleek het examen te lang, nu is het nog langer. Vorig jaar was de score matig, nu is ook taal/spelling erin opgenomen zodat de score nog matiger wordt. Leerlingen hebben niet de kans gekregen er daadwerkelijk iets van te laten maken (tijd om te reflecteren). Wij zijn heel laat geïnformeerd (22 april komt er dus een blad met vragen en antwoorden over de correctieregels, kennelijk niet eens via de mail verspreid) en het gemiddelde is vorig jaar verlaagd, zodat een hogere N-term er ook niet in zal zitten. Waarom moet het gemiddelde bij Nederlands trouwens lager zijn dan bij bijvoorbeeld filosofie of wiskunde? Wie bepaalt dat en waarom wordt onze stem niet gehoord?

Zo, dit moest ik even kwijt!

jhamvdo@xs4all.nl

Bericht door jhamvdo@xs4all.nl » 17-05-2016 16:56

Helemaal mee eens!

Christine Brackmann

Re: vergadering LT

Bericht door Christine Brackmann » 17-05-2016 17:24

D.G. schreef:Ik heb dit examen nu al drie keer aan de kant gegooid, omdat ik met heel veel vragen en heel veel frustratie zit.

Ik hoop dat het verslag van de vergadering woensdag zo snel mogelijk geplaatst kan worden, zodat ik het volle weekend (en liever al de vrijdag) nog kan gebruiken om de puntjes op de i te zetten.

Leerlingen hebben goed hun best gedaan en nu blijken zelfs de beste leerlingen maar matig te scoren. Waarom geven wij zes jaar les en proberen we er alles uit te halen als er op deze manier aan het eind getoetst wordt? Moeten we niet eens een echt gerichte actie starten tegen dit soort examens? De jaarlijkse klacht is blijkbaar niet voldoende. Vorig jaar bleek het examen te lang, nu is het nog langer. Vorig jaar was de score matig, nu is ook taal/spelling erin opgenomen zodat de score nog matiger wordt. Leerlingen hebben niet de kans gekregen er daadwerkelijk iets van te laten maken (tijd om te reflecteren). Wij zijn heel laat geïnformeerd (22 april komt er dus een blad met vragen en antwoorden over de correctieregels, kennelijk niet eens via de mail verspreid) en het gemiddelde is vorig jaar verlaagd, zodat een hogere N-term er ook niet in zal zitten. Waarom moet het gemiddelde bij Nederlands trouwens lager zijn dan bij bijvoorbeeld filosofie of wiskunde? Wie bepaalt dat en waarom wordt onze stem niet gehoord?

We doen als Levende Talen ons uiterste best om het verslag donderdag af te hebben. Je snapt dat het met dit examen een gigantische klus is!
Op de docentenconferentie Nederlands 2032? Nederlands Nu van 18 juni is het examen een belangrijk onderwerp. We kunnen helaas alleen nog mensen op de reservelijst zetten...

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 17-05-2016 20:16

D.G. schreef:Ik heb dit examen nu al drie keer aan de kant gegooid, omdat ik met heel veel vragen en heel veel frustratie zit.

+1

Arian2

Bericht door Arian2 » 17-05-2016 21:23

Ook helemaal mee eens!

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 17-05-2016 22:09

Hadden jullie dit filmpje al gezien? Luchtte wel op...

https://youtu.be/bXjqCRa-dgg

Harrie Hollandicus

Bericht door Harrie Hollandicus » 18-05-2016 10:50

Als een leerling een vraag niet beantwoord heeft, noteer je voor die vraag de 'score' N. Nu heb ik leerlingen die wel aan een vraag zijn begonnen, maar deze niet volledig hebben beantwoord. Dat betekent zowel 0 punten - de leerling in kwestie heeft de vraag immers geprobeerd te beantwoorden - plus een taalfout voor de formulering (de zin is incompleet). Daarmee benadeel je een leerling twee keer. Dat kan toch niet echt de bedoeling zijn?

Harrie Hollandicus

Bericht door Harrie Hollandicus » 18-05-2016 11:13

Voorts heb ik echt heel, maar dan ook heel veel moeite met de Regeling met betrekking tot incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik in de antwoorden op open vragen. Er is reeds veel over gezegd, maar toch nog even een situatieschets:

- Bij leerling X worden 4 scorepunten in mindering gebracht.
- Bij leerling Y worden 3 scorepunten in mindering gebracht.

Nu lijkt het alsof leerling Y taalvaardiger is dan leerling X, maar dat is slechts in absolute zin zo. Het kan zo zijn dat leerling Y relatief gezien méér fouten heeft gemaakt dan leerling X. Sterker nog, ik heb leerlingen die sneller tot de kern komen, minder woorden nodig hebben en dientengevolge - in absolute zin - minder fouten maken.

Vanzelfsprekend vind ik dat iemand uit de zesde taalvaardig zou moeten zijn, maar de argumenten tégen de aftrekregeling wegen mijns inziens veel zwaarder (i.e. de toets is niet valide, er zijn veel discutabele gevallen enzovoorts). Wat mij betreft schrappen we die hele regeling.

D.G.

Bericht door D.G. » 18-05-2016 19:54

Eens!

Nog iets krijgen we voortaan extra tijd om na te kijken? Nee, het examen moet gewoon net als anders op tijd naar de tweede corrector. En terecht, want ook die moet tijd hebben om de zaak zorgvuldig na te kijken (zeker nu er dit jaar een onderzoek loopt naar het omkeren van eerste en tweede correctie, want bij ons op school het geval is). Dat hangt ons dus ook nog boven het hoofd.

Maar toch met drie examenklassen ben ik een dag bezig om alle woorden te tellen (380 bij het vwo) en de fouten uit al die open vragen te halen. Het is opeens veel meer werk en niet alleen voor de leerlingen.

Mirjam

Bericht door Mirjam » 18-05-2016 20:00

Wat ik eigenlijk wel heel vreemd vind, is het feit dat we een bericht moeten raadplegen dat onder het kopje 'nieuws' is opgenomen op examenblad.nl. Er staat nauwkeurig in beschreven hoe we moeten handelen. In het CV staan deze regels niet. Als men wil dat we de regels zo strikt gaan toepassen, waarom staan ze dan niet gewoon in het CV? Welke status hebben de regels eigenlijk?
Ik heb deze regels dankzij dit forum ontdekt. Ik ben vast niet de enige.

Plaats reactie