Spel- en taalfouten

Dit forum is gesloten.
M. Dumont

Re: taalfouten

Bericht door M. Dumont » 18-05-2016 23:32

A. Scholten schreef:Geheel eens met Cees van Boort. Taalfouten in foutieve antwoorden aanrekenen voelt als onredelijk; van een kale kip kun je niet plukken, dat idee.
Kan ook dit punt (zucht) meegenomen worden naar de LT-vergadering?
Wat die kale kip betreft:
Het is natuurlijk niet voor niets dat voor die aftrek speciaal een 37e item in het leven is geroepen.

doriekeswinkels

Re: Spel- en taalfouten

Bericht door doriekeswinkels » 19-05-2016 12:10

Cees van Boort schreef:Waarom niet spel- en taalfouten negeren bij foutieve antwoorden.
Dit voorstel is niet alleen van mij afkomstig.
Hebben we als docent ook nog iets te zeggen?
Cees, wij zijn en het met jou eens. Als we de spel- en taalfouten NIET negeren bij foutieve antwoorden, kan een kandidaat op een negatieve score uitkomen. Dat lijkt ons niet de bedoeling.

Daarnaast is het niet conform de vakspecifieke correctieregels die op 22 april verspreid zijn ('Veelgestelde vragen'). Vergelijk alinea 2, 3 en 7!

De opmerking in alinea 9 over woordcombinaties vinden wij ook niet acceptabel. Wanneer een leerling noteert: 'ten alle tijden' is dat dus drie fout. Bovendien gaat het hier niet om een voorzetselgroep!

Sectie Nederlands Elde College
Vital Meij
Elly Hellings
Nannie Vink
Dorieke Swinkels

Marente

Re: Spel- en taalfouten

Bericht door Marente » 19-05-2016 15:47

doriekeswinkels schreef:
Cees van Boort schreef:Waarom niet spel- en taalfouten negeren bij foutieve antwoorden.
Dit voorstel is niet alleen van mij afkomstig.
Hebben we als docent ook nog iets te zeggen?
Cees, wij zijn en het met jou eens. Als we de spel- en taalfouten NIET negeren bij foutieve antwoorden, kan een kandidaat op een negatieve score uitkomen. Dat lijkt ons niet de bedoeling.

Daarnaast is het niet conform de vakspecifieke correctieregels die op 22 april verspreid zijn ('Veelgestelde vragen'). Vergelijk alinea 2, 3 en 7!

De opmerking in alinea 9 over woordcombinaties vinden wij ook niet acceptabel. Wanneer een leerling noteert: 'ten alle tijden' is dat dus drie fout. Bovendien gaat het hier niet om een voorzetselgroep!

Sectie Nederlands Elde College
Vital Meij
Elly Hellings
Nannie Vink
Dorieke Swinkels
Ik ben het helemaal met jullie eens dat het volkomen belachelijk is om leerlingen dubbel te bestraffen, maar het is wel conform de correctieregels van 22 april: als (een deel van) het antwoord niet wordt meegenomen in de beoordeling, dan ook taalfouten niet, als het antwoord wel wordt meegenomen in de beoordeling (maar fout is), worden de taalfouten wel meegenomen. Op zich klopt het volgens mij, maar het blijft ridicuul.

Joos

Bericht door Joos » 19-05-2016 17:14

Ik heb veel leerlingen die vragen helemaal niet hebben beantwoord. Moeten we dit aanmoedigen als goede strategie om aftrek van punten te vermijden?

Ik denk het niet. Het is echt onzinnig om bij foute antwoorden nog de spel- en taalfouten te gaan turven.

Plaats reactie