Spel- en taalfouten

Dit forum is gesloten.
MartijnKoek

Spel- en taalfouten

Bericht door MartijnKoek » 15-05-2016 22:43

Ik kijk eerst alleen inhoudelijk na, en ga daarna de spel- en taalfouten tellen. Toch zie ik natuurlijk al fouten voorbij komen, ook gemaakt uit slordigheid/in haast.

En nu vraag ik mij angstig af:
1. hoeveel leerlingen zullen er over blijven zonder een aftrekpunt voor taal en spelling?
2. hoeveel leerlingen zullen het maximum aantal aftrekpunten krijgen?

Mijn hypothesen: 1. veel minder dan bij de oude samenvattingsopdracht het geval was; 2. veel meer dan bij... etc

Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zit.

Yke Schotanus

spel- en taalfouten

Bericht door Yke Schotanus » 15-05-2016 23:05

Jouw hypotheses komen overeen met de mijne. Die had ik al vóór dat bleek hoe veel het was, en hoeveel tijd er voor nodig was. De lengte van het examen heeft mij in mijn verwachtingen gesterkt. En inderdaad: ik let er nog niet eens op, en nu al hebben sommige mensen in een antwoord vier a vijf fouten.
Met name de marge voor formuleerfouten is veel te krap. Leerlingen gebruiken zo snel een uitdrukking of een voorzetsel verkeerd. Bij formuleerfouten zou je een bepaalde marge moeten hebben. Pas tellen bij fout x.
En dan komt ook de tweede corrector er nog eens overheen. Ik ben ervan overtuigd dat leerlingen van een strenge docent die een strenge tweede corrector treft er slechter vanaf komen dan de leerlingen van een gematigde docent die dezelfde strenge corrector treft. Iedereen ziet namelijk andere dingen. Toch ga ik zo streng mogelijk nakijken. Ik vind dat dat moet. En van een veel te hoge Wolfscore wordt niemand beter.

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 16-05-2016 22:20

Eerste tien leerlingen nagekeken op taal en spelling. Geen enkele leerling zonder aftrek. 6x maximale aftrek. Meerderheid van de fouten valt onder de categorie slordigheid (wellicht veroorzaakt door haast). Ineens een -n vergeten bij 'waarden', deel van een zin twee keer opschrijven... fout in het overschrijven van een citaat..

Wel lijkt het zo te zijn alsof de leerlingen inderdaad zorgvuldiger gaan formuleren. Telegramstijl ontbreekt, zinnen lijken zorgvuldiger opgesteld. Zou er niet eens nagedacht kunnen worden of we niet alleen formuleringsfouten zouden moeten rekenen (als we al op schrijfvaardigheid moeten letten bij een examen leesvaardigheid) en niet die ellendige verschrijvingen?

jhamvdo@xs4all.nl

Bericht door jhamvdo@xs4all.nl » 17-05-2016 06:33

Dit was te verwachten, tijdsdruk of niet. Een aantal streng selecterende scholen zullen er minder last van hebben, maar die hebben nu eenmaal van veel dingen minder last.

Goed, wij wisten toch dat zo'n nieuwe strenge taalverzorgingseis de gemiddelde leerling niet echt beter laat spellen? Ik meen -net als Yke- wel wat zorgvuldiger zinsbouw waar te nemen, maar dat is voorlopig en inderdaad zou een focus op de antwoorden waarin volledige zinnen worden gevraagd misschien een rechtvaardige eis t.a.v. taalhantering kunnen worden, gelijk Martijn voorstelt. De toets moet dan wel wat korter om ieder de gelegenheid te geven ook daadwerkelijk aan revisie toe te komen, want nu staan wij als beren tijdens de zalmtrek langs een kolkende rivier vol spartelende taalzonden.

Ja, ik weet het, ik zou dichter worden, maar m'n pa wou 't niet.

Herma

Bericht door Herma » 17-05-2016 11:04

MartijnKoek schreef:
Zou er niet eens nagedacht kunnen worden of we niet alleen formuleringsfouten zouden moeten rekenen (als we al op schrijfvaardigheid moeten letten bij een examen leesvaardigheid) en niet die ellendige verschrijvingen?

Goed idee, formuleerfouten en werkwoordspelling.

Cees van Boort

Spel- en taalfouten

Bericht door Cees van Boort » 17-05-2016 19:53

Waarom niet spel- en taalfouten negeren bij foutieve antwoorden.
Dit voorstel is niet alleen van mij afkomstig.
Hebben we als docent ook nog iets te zeggen?

A. Scholten

taalfouten

Bericht door A. Scholten » 18-05-2016 11:42

Geheel eens met Cees van Boort. Taalfouten in foutieve antwoorden aanrekenen voelt als onredelijk; van een kale kip kun je niet plukken, dat idee.
Kan ook dit punt (zucht) meegenomen worden naar de LT-vergadering?

Cees van Boort

Re: taalfouten

Bericht door Cees van Boort » 18-05-2016 12:35

A. Scholten schreef:Geheel eens met Cees van Boort. Taalfouten in foutieve antwoorden aanrekenen voelt als onredelijk; van een kale kip kun je niet plukken, dat idee.

Cees van Boort

Bericht door Cees van Boort » 18-05-2016 13:31

A. Scholten schreef:Geheel eens met Cees van Boort. Taalfouten in foutieve antwoorden aanrekenen voelt als onredelijk; van een kale kip kun je niet plukken, dat idee.

Hans Das

Bericht door Hans Das » 18-05-2016 13:34

Cees van Boort schreef:
Cees van Boort schreef:
Grappig! Alsof dit een soort buiging is voor het applaus van A. Scholten. :D

Plaats reactie