vraag 4

Dit forum is gesloten.
KlaasHeemskerk

Bericht door KlaasHeemskerk » 16-05-2016 21:23

De discussie doet me denken aan wat Dave Eggers ooit schreef over ironie:
[…] irony should be considered a very particular and recognizable thing, as defined above, and thus, to refer to everything odd, coincedental, eerie, absurd or strangly funny as ironic is, frankly, an abomination upon the Lord
.
Maar goed, in de '90s was een vlieg in je chardonnay al 'ironisch'.

Laat onverlet dat de wanneer de examenmakers met ironie milde spot bedoelden, ze beter ook gewoon naar milde spot hadden kunnen vragen.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 17-05-2016 12:38

KlaasHeemskerk schreef:De discussie doet me denken aan wat Dave Eggers ooit schreef over ironie:
[…] irony should be considered a very particular and recognizable thing, as defined above, and thus, to refer to everything odd, coincedental, eerie, absurd or strangly funny as ironic is, frankly, an abomination upon the Lord
.
Maar goed, in de '90s was een vlieg in je chardonnay al 'ironisch'.

Laat onverlet dat de wanneer de examenmakers met ironie milde spot bedoelden, ze beter ook gewoon naar milde spot hadden kunnen vragen.
I do so agree! (geen ironie)

Joos

vraag 4

Bericht door Joos » 17-05-2016 14:00

In Laagland is ironie: een vorm van milde, niet kwetsend of beledigend bedoelde spot. Verderop staat dan nog, dat vaak het tegenovergestelde wordt gezegd van wat wordt bedoeld. Dit is wat veel leerlingen hebben geleerd over ironie.
Ik lees r. 65 - 71 wel als lichtelijk honend, spottend. Een beetje zo: Hatsekidee, daar gingen de rechten van burgers bij ontslag en werkloosheid tijdens de formatie: met een veeg van tafel.
Ironisch dus.
Zie ook het antwoord op vraag 6: cito leest voor 'schijnbaar niet met al te grote moeite': 'rechts wil het, links slikt het.' Wat is ironischer dan dit? Geen enkel overleg over het wegvagen van de verworvenheden van links! Het lijkt mij duidelijk dat dit ironisch (spottend) geschreven is.

Plaats reactie