Spelling en telegramstijl

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
Lauranne

Spelling en telegramstijl

Bericht door Lauranne » 15-05-2016 19:57

Even een nieuw draadje speciaal voor spelling en telegramstijl.

Daarbij een vraag: als ik de Veelgestelde vragen doorneem, valt het me op dat bij een enkele fout in telegramstijl het als een fout in de spelling moet worden gerekend, ook al is het antwoord fout, en dat bij een antwoord geheel in telegramstijl het hele antwoord als niet geschreven moet worden beschouwd, waarbij er dus geen spelfouten gerekend worden.
Als de leerling het antwoord fout heeft, is het dus gunstiger een antwoord als geheel in telegramstijl te beschouwen dan een enkele spelfout te rekenen.
Ik vind dit verschil raar en ik vraag me af of ik als het gunstig voor de leerling is een antwoord als geheel in telegramstijl mag rekenen.

Liselotteschuuring

Bericht door Liselotteschuuring » 15-05-2016 20:03

Ja, dat kun je doen, maar dan moet de leerling in ieder geval een beetje in telegramstijl geschreven hebben. Is dat niet zo, dan kan je nooit hard maken dat de leerling telegramstijl gebruikt, denk ik.

Lisabeth

hoger opgeleiden/ hogeropgeleiden

Bericht door Lisabeth » 15-05-2016 20:33

Iedereen die er nog niet naar gezocht heeft, heeft misschien iets aan de volgende observatie.
In het examen staat in tekst 1 'hogeropgeleiden'. Ik heb een leerling die in het examen 'hoger opgeleiden' schrijft. Ik heb gezocht naar de juiste spelling, maar kwam er niet uit. Vervolgens las ik in fragment 1 'lager opgeleiden'. Ik reken ze dus allebei goed, met en zonder spatie.

Christine Brackmann

Re: hoger opgeleiden/ hogeropgeleiden

Bericht door Christine Brackmann » 16-05-2016 12:16

Lisabeth schreef:Iedereen die er nog niet naar gezocht heeft, heeft misschien iets aan de volgende observatie.
In het examen staat in tekst 1 'hogeropgeleiden'. Ik heb een leerling die in het examen 'hoger opgeleiden' schrijft. Ik heb gezocht naar de juiste spelling, maar kwam er niet uit. Vervolgens las ik in fragment 1 'lager opgeleiden'. Ik reken ze dus allebei goed, met en zonder spatie.
Scherp gezien, merci.

joeptimmermans

Bericht door joeptimmermans » 16-05-2016 12:28

Als een leerling een / (schuine streep) gebruikt in zijn of haar antwoord, is er dan automatisch sprake van telegramstijl?

Frans Bruggemann

Bericht door Frans Bruggemann » 16-05-2016 12:42

Bij het gebruik van een '/' is er niet automatisch/vanzelfsprekend sprake van telegramstijl, lijkt me.

joeptimmermans

Bericht door joeptimmermans » 16-05-2016 12:57

Frans Bruggemann schreef:Bij het gebruik van een '/' is er niet automatisch/vanzelfsprekend sprake van telegramstijl, lijkt me.
Dank voor het snelle antwoord. Mijn redenering was dat een leerling die een '/'gebruikt dat doet om een woord te kunnen weglaten. In dit geval was het antwoord (op vraag 9) als volgt:
De negatieve consequentie die dit mensbeeld heeft, is dat als minderheden of andere groepen in de samenleving "mislukken" het hun eigen fout/verantwoordelijkheid is.
Ondermijnt de '/' hier niet het uitgangspunt dat er in volledige zinnen moet worden geantwoord?

Frans Bruggemann

Bericht door Frans Bruggemann » 16-05-2016 13:19

joeptimmermans schreef:
Frans Bruggemann schreef:Bij het gebruik van een '/' is er niet automatisch/vanzelfsprekend sprake van telegramstijl, lijkt me.
Dank voor het snelle antwoord. Mijn redenering was dat een leerling die een '/'gebruikt dat doet om een woord te kunnen weglaten. In dit geval was het antwoord (op vraag 9) als volgt:
De negatieve consequentie die dit mensbeeld heeft, is dat als minderheden of andere groepen in de samenleving "mislukken" het hun eigen fout/verantwoordelijkheid is.
Ondermijnt de '/' hier niet het uitgangspunt dat er in volledige zinnen moet worden geantwoord?
In deze zin is het helemaal goed.

Hans Das

Bericht door Hans Das » 16-05-2016 20:33

Lisabeth schreef:Iedereen die er nog niet naar gezocht heeft, heeft misschien iets aan de volgende observatie.
In tekstfragment 1 staat (zesde regel van boven) "hoger opgeleiden". Ik kan me overigens wel een subtiel betekenisverschil met 'hogeropgeleiden' voorstellen, maar goed.

Lisabeth

Bericht door Lisabeth » 16-05-2016 20:54

Hans Das schreef:
In tekstfragment 1 staat (zesde regel van boven) "hoger opgeleiden". Ik kan me overigens wel een subtiel betekenisverschil met 'hogeropgeleiden' voorstellen, maar goed.
Klopt, ik heb hoger en lager per ongeluk omgedraaid, zag ik. Het principe is hetzelfde.
Het subtiele verschil voel ik niet aan, maar dat betekent natuurlijk niet dat het er niet is. Ik wil het de leerlingen echter niet aanrekenen als zij dat ook niet herkennen.

Plaats reactie