Vraag 27: tegenstellingen uitgeschreven

Dit forum is gesloten.
M. Dumont
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-05-2016 13:00

Bericht door M. Dumont » 15-05-2016 14:43

C.schelke schreef:Volgens mij mis ik de tegenstelling 'nauwelijks ontkiemd leven - de dood' in het antwoordmodel, terwijl ik erg naar de tegenstelling jong - oud heb moeten zoeken...
Kan die niet onder het mom 'leven <=> _sterven'?

Marjanne
Berichten: 2
Lid geworden op: 15-05-2016 14:29

Nog een tegenstelling

Bericht door Marjanne » 15-05-2016 14:45

Wat vinden jullie van deze tegenstelling:
Veiligheid tegenover gevaar ( impliciet afgeleid uit de genoemde oorlogslanden)

Marjo
Berichten: 48
Lid geworden op: 15-05-2016 11:16

Re: Nog een tegenstelling

Bericht door Marjo » 15-05-2016 14:54

Marjanne schreef:Wat vinden jullie van deze tegenstelling:
Veiligheid tegenover gevaar ( impliciet afgeleid uit de genoemde oorlogslanden)
Die zag ik ook. In de tekst staat: 'door de dood op de hielen gezeten'.

Marjo
Berichten: 48
Lid geworden op: 15-05-2016 11:16

Noot gebruikt

Bericht door Marjo » 15-05-2016 15:03

Wat moet ik hiermee? Een leerling heeft de noot erbij betrokken:
Heidegger is de filosoof die schreef over de vrijheid. Toch ontsnapt men de dood niet.

Yke Schotanus
Berichten: 267
Lid geworden op: 13-05-2016 13:45

vraag 27: tegenstellingen uitgeschreven

Bericht door Yke Schotanus » 15-05-2016 15:23

Wat betreft het uitschrijven. Indien iemand een zin maakt waarin hij een duidelijke tegenstelling weergeeft, doet het er niet toe hoe lang die zin is.

Niettemin heb ik rampzalig weinig punten uitgedeeld tot nu toe.

wat te doen met af- en inkortingen en parafrases van 'ervaringen die naar de periferie van onze gedachtes zijn verwezen'(of hoe het er ook staat)
realiteit versus gedachtes (goed?)
realiteit versus ervaringen (fout?)
realiteit versus periferie (duidelijk fout)
realiteit - van het menselijk bewustzijn verbannen (goed?)
de realiteit en je bewustzijn (goed)
realiteit - iet waar je niet over wilt denken (goed)

Maar:
Ooit realiteit - nu ervaring (goed vanwege: ooit - nu)


continu bedreigd - niet continu bedreigd (goed?)
ooit - continu (fout)
zuigeling - tiener (fout, hier geen tegenstelling)
westerse wereld - Syrië (ipv Syrië en Soedan) (goed)
ontwikkelde wereld - andere delen (fout?)
in veel landen is het veilig - in sommige sterft men nog steeds snel (vele -sommige is natuurlijk niet goed, maar met de toelichting is het wel een punt waard; veilige landen - onveilige landen)
nauwelijks ontkiemd - ontwikkeld (klinkt aardig, maar ontwikkeld gaat in deze tekst ergens anders over: fout)

velen schrijven: het nauwelijks ontkiemde leven dat door de dood op de hielen gezeten wordt (twijfel, 'maar' ontbreekt, maar er spreekt toch wel een tegenstelling uit)

dezelfde twijfel heb ik over deze zin:
zodra men tot leven komt, is men klaar om te sterven (dat is hem niet precies, maar het is wel duidelijk welke zin ik bedoel; het is de vraag of deze zin an sich niet een tegenstelling formuleert; moet je die er nog apart uithalen?).

dekuun
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-05-2016 15:49

Bericht door dekuun » 15-05-2016 16:05

Op zich leuke vraag, maar geef dan ‘gewoon’ aan dat leerlingen in paren mogen/moeten antwoorden. Nu gaat een dyslectische leerling een antwoord opschrijven van 80 woorden incl. drie spelfouten! Want we moeten in hele zinnen antwoorden, toch!?
En een beter uitgewerkt correctievoorschrift graag!

Volgens mij zijn
(nauwelijks ontkiemd) leven – dood en tot leven komen / geboorte – sterven
twee verschillende, goede antwoorden.

ad. 4. : wat moeten we nou met de ‘andere’ landen?
ik heb ‘niet-ontwikkelde’ (+ alle varianten erop) goed gerekend, maar de voorbeelden (nog) niet (Syrië en Soedan)
Drie leerlingen geven tegenstelling arm – rijk: lijkt me niks mis mee!

ad 2: ooit – nu ook goed gerekend
ad 3: ook bij mij gaan leerlingen het tweede deel van de tegenstelling versimpelen. Bijvoorbeeld vroeger alledaagse realiteit – nu naar de achtergrond verdwenen. Lijkt me goed!

Marjo
Berichten: 48
Lid geworden op: 15-05-2016 11:16

Bericht door Marjo » 16-05-2016 01:15

Ik heb Syrië en Soedan gewoon goed gerekend. De essentie van de tegenstelling is begrepen.

maria
Berichten: 17
Lid geworden op: 14-05-2016 16:11

Bericht door maria » 16-05-2016 10:35

Marjo schreef:Ik heb Syrië en Soedan gewoon goed gerekend. De essentie van de tegenstelling is begrepen.
Heb ik ook gedaan!

jhamvdo@xs4all.nl
Berichten: 48
Lid geworden op: 13-05-2016 14:01

Bericht door jhamvdo@xs4all.nl » 17-05-2016 08:32

dekuun schreef:Op zich leuke vraag, maar geef dan ‘gewoon’ aan dat leerlingen in paren mogen/moeten antwoorden. Nu gaat een dyslectische leerling een antwoord opschrijven van 80 woorden incl. drie spelfouten! Want we moeten in hele zinnen antwoorden, toch!?
En een beter uitgewerkt correctievoorschrift graag!
We moeten in volledige zinnen antwoorden als dat expliciet gevraagd wordt en anders niet. De spelfouten zul je wel moeten aanrekenen.

D.G.
Berichten: 137
Lid geworden op: 14-05-2016 11:52

Bericht door D.G. » 17-05-2016 11:51

Wat te doen met

buitenland - 'eigen' land
realiteit - onbewustzijn
periferie - bewustzijn
alledaagse realiteit - ervaring die is verbannen
en heel veel genoemd alledaagse realiteit - ervaring

Plaats reactie