Vraag 27: tegenstellingen uitgeschreven

Dit forum is gesloten.
Christine Brackmann

Vraag 27: tegenstellingen uitgeschreven

Bericht door Christine Brackmann » 12-05-2016 22:53

Nogal wat leerlingen schrijven de tegenstellingen helemaal uit. Bijv:
- Zodra een mens tot leven komt, is hij terstond oud genoeg om te sterven.
- Ooit een alledaagse realiteit, nu een ervaring die naar de periferie vh menselijke bewustzijn is verdrongen. (Deze heeft een dubbele tegenstelling: beide rekenen?)

Wat doen jullie hiermee?

KRVerschuren

Bericht door KRVerschuren » 13-05-2016 14:00

Uitschrijven mag toch wel? Het hoeft niet, maar het mag volgens mij wel.
Wat betreft de dubbele tegenstelling in 1 antwoord, daar zit ik ook wel mee. Kennelijk ervaart de leerling het als 1 tegenstelling. Dus 1 punt?

Yke Schotanus

vraag 27

Bericht door Yke Schotanus » 13-05-2016 14:16

Ik vind 'geboren worden - sterven' beter dan ‘leven – sterven’. Als 'leven - sterven' ook mag, mag het er dan naast, of alleen in plaats van?

Wat betreft het uitschrijven: dat lijkt me goed er is geen woordenbeperking

Wat betreft het beoordelen van dubbele tegenstellingen binnen één antwoord - dat is een gewetenskwestie. Vorig jaar heb ik bij die twee tegenstellingen in dat spanningsveld dubbele tegenstellingen in een zin wel goed gerekend, maar toen was de vraag ook niet helder. Ik neig nu naar het principe: de telling aanhouden die de leerling zelf aangeeft.

KlaasHeemskerk

Bericht door KlaasHeemskerk » 13-05-2016 14:23

Dus een leerling die hier gewoon de hele alinea overschrijft scoort alle punten, want 'uitgeschreven'. Lijkt me niet de bedoeling.

Ik had zelf inderdaad leven-dood en geboorte-sterven dat lijken me toch twee verschillende tegenstellingen, toch?

MauraWelie

Bericht door MauraWelie » 13-05-2016 15:26

Ik zou uitgeschreven tegenstellingen goed rekenen (dus het vb "Ooit een alledaagse realiteit, nu een ervaring die naar de periferie vh menselijke bewustzijn is verdrongen") maar ik zou voor een dubbele tegenstelling in een antwoord (ook in het vb) geen punten rekenen voor twee tegenstellingen.

Ik heb leven-sterven en leven-dood niet als twee verschillende tegenstellingen goed gerekend.

Yke Schotanus

vraag 27: tegenstellingen uitgeschreven

Bericht door Yke Schotanus » 13-05-2016 16:04

leven - sterven

is hetzelfde als:

leven - dood

maar daar ging het niet om. Het ging om:

Geboorte/in het leven komen - sterven

dat is wel iets anders dan:

leven - dood/sterven

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2016 20:23

KlaasHeemskerk schreef:Dus een leerling die hier gewoon de hele alinea overschrijft scoort alle punten, want 'uitgeschreven'. Lijkt me niet de bedoeling.

Ik had zelf inderdaad leven-dood en geboorte-sterven dat lijken me toch twee verschillende tegenstellingen, toch?
ik ben het niet met je eens: als de leerling in zijn antwoord duidelijk de tegenstelling noemt en dus laat zien dat hij de tekst begrepen heeft, dan zou ik het antwoord goed willen rekenen. De vaardigheid 'geef antwoord in twee woorden bij vragen naar tegenstellingen' zal ik volgend jaar iets explicieter opnemen in de examentraining...

C.schelke

Bericht door C.schelke » 15-05-2016 14:14

Volgens mij mis ik de tegenstelling 'nauwelijks ontkiemd leven - de dood' in het antwoordmodel, terwijl ik erg naar de tegenstelling jong - oud heb moeten zoeken...

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 15-05-2016 14:40

Net als bij vraag 3, waar de kandidaten ook tegenstellingen moesten noteren:
M. Dumont schreef: Het moet dus niet zo zijn dat een leerling een flink stuk tekst overschrijft en dat je als corrector op zoek moet gaan naar termen die gezien de tekst wel enigszins tegenover elkaar gezet zouden kunnen worden.

Hoewel het mij vrij logisch lijkt dat je deze vraag beantwoordt door begrippenparen te noemen en dat je de impliciete tegenstellingen dus in je antwoord expliciteert, citeren mijn leerlingen ook in grote getale driftig uit de tekst. Ik ken echter alleen punten toe als er in zo'n citaat twee duidelijk (d.i. ook in algemene zin) tegengestelde begrippen te lezen zijn.

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 15-05-2016 14:42

Grappig is overigens dat sommige leerlingen 'pregnant' (als in: zwanger) tegenover sterven hebben gezet.

Plaats reactie