vraag 22

Dit forum is gesloten.
Yke Schotanus

vraag 22

Bericht door Yke Schotanus » 15-05-2016 11:59

Het lijkt een duidelijke vraag. Toch even voor de zekerheid een paar beslissingen toetsen.

In de spiegel zouden we de gapende kloof tussen onze waarden en onze normen zien. (goed, toch?)

De spiegel zou ons morele ongelijk tonen. (ik stel voor om dit goed te rekenen; mooi antwoord gezien de aanloop van de zin 'badend in ons morele gelijk')

De spiegel zou tonen dat ondanks het gedebatteer over waarden en normen het wangedrag nog steeds veel voorkomt. (hier twijfel ik, omdat niet duidelijk is waar 'het wangedrag' naar verwijst - een punt en een formuleerfout?)

De spiegel toont onze eigen morele wandaden waarvan we eigenlijk een ander beschuldigen. (ook hier twijfel ik; weliswaar wordt de kloof tussen normen en waarden benoemd, maar worden de waarden wel erg aan 'de anderen' gekoppeld. Anderzijds is dat misschien meer een kwestie voor vraag 23. Je moet zoiets, als je het al fout rekent, niet twee keer fout rekenen.)

C.schelke

Bericht door C.schelke » 15-05-2016 12:22

De spiegel zal ons slechte gedrag, waar we veel over debatteren, tonen.

Ik was geneigd dit fout te rekenen, maar als ik lees wat Yke goedkeurt, dan is bovenstaand antwoord toch ook goed?

Yke Schotanus

vraag 22

Bericht door Yke Schotanus » 15-05-2016 13:44

Hoho, ik keur niet zo maar van alles goed. Ik leg beoordelingen voor, waar ik zelf onzeker over ben. Je kunt ook zeggen dat je het daar niet mee eens bent. Graag zelfs. Laten we proberen de zaken scherp te krijgen voor de LT-vergadering.
Wat dit antwoord betreft. Dat zou ik gewoon fout rekenen. ER is in dit antwoord geen verschil tussen het gedrag en datgene waarover we debatteren. We debatteren juist niet niet over het slechte gedrag dat de spiegel zal tonen. We debatteren over waarden, maar de spiegel toont ander gedrag.

Koosje Kuijpers

Bericht door Koosje Kuijpers » 15-05-2016 14:55

'In de spiegel ziet men dat zij ook morele dingen overtreden (wel formuleerfout). De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.'

Kan ik dit goed rekenen? Ik vind namelijk wel dat uit dit antwoord blijkt dat de leerlingen het begrepen heeft...

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 15-05-2016 20:59

Voor mij is de kwestie: is het nodig dat leerlingen het deel ''zou tonen dat wij er heel duidelijke waarden op na houden" hebben in hun antwoord?

De vraag is wat de spiegel laat zien. Het cv-antwoord gaat ervan uit dat de spiegel een discrepantie laat zien tussen wat we belijden en wat we doen, maar zo heb ik de beeldspraak niet opgevat (en enkele van mijn leerlingen ook niet). Ik dacht: een spiegel reflecteert iets. Iets wat we - volgens deze tekst - niet willen zien. Volgens mij toont de spiegel dan de wandaden, het slechte, de overtredingen die wij begaan. Naar dat beeld kijken we niet, zodat we lekker verder kunnen badderen in ons moreel gelijk. Als we wel zouden bekijken wat de spiegel toont, dat zouden we VERVOLGENS moeten concluderen dat we niet doen wat we zeggen te willen doen. Als ik 's ochtends in een spiegel kijk zie ik een oudere man dan die ik wil en denk te zijn. Wat ik liever niet wil zien is die oudere man, waarom ik hem liever niet wil zien is een andere vraag...

Ik vind het dus eigenlijk voldoende wanneer de leerling alleen het tweede deel van het normantwoord heeft, en daardoor zou ik geneigd zijn alle hierboven getoonde antwoorden goed te rekenen, maar ik vrees dat dit een te grote afwijking is van het cv. Graag bespreken bij LT!

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 15-05-2016 21:27

Sterker nog, denk ik nu: ''de spiegel toont ons wat wij doen/handelen/hoe wij (zelf) zijn'' zijn antwoorden die ook juist zijn. Wij bekijken onszelf (ons gedrag) liever niet. Dat het wangedrag is, is dan ook niet noodzakelijk voor een juist antwoord.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is hierover.

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 16-05-2016 11:48

Nou, het gaat niet alleen om wat de spiegel letterlijk toont, maar ook het inzicht dat ons dat oplevert. En dat is een discrepantie tussen waarde(n) en normen.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 16-05-2016 11:51

MartijnKoek schreef: Ik vind het dus eigenlijk voldoende wanneer de leerling alleen het tweede deel van het normantwoord heeft, en daardoor zou ik geneigd zijn alle hierboven getoonde antwoorden goed te rekenen, maar ik vrees dat dit een te grote afwijking is van het cv. Graag bespreken bij LT!
Staat genoteerd!

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 16-05-2016 12:11

M. Dumont schreef:Nou, het gaat niet alleen om wat de spiegel letterlijk toont, maar ook het inzicht dat ons dat oplevert. En dat is een discrepantie tussen waarde(n) en normen.
De vraag luidt nochtans: Wat zou deze spiegel tonen?

Dat de vragenstellers niet alleen het tonen bedoelen, maar ook het inzicht dat dat oplevert, is m.i. niet uit de vraag op te maken, maar alleen uit het antwoord in het cv.

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 16-05-2016 12:34

Je hebt een punt. Het is hetzelfde probleem als bij vraag 20: juist door de formulering (bij 20: 'ondubbelzinnig afstand nemen' ) word je in verwarring gebracht of je het nu letterlijk of figuurlijk moet opvatten.

Als je intuïtief (m.a.w. wat slordig) antwoordt, kom je wel tot het bedoelde antwoord, maar als je letterlijk / precies leest (wat vele hoogbegaafde en min of meer autistische kinderen op het vwo zeker doen), word je op een dwaalspoor gezet.

En met het antwoordmodel erbij is het altijd makkelijk, maar dat hebben ze op het examen nu eenmaal niet.

Plaats reactie