lengte examen

Dit forum is gesloten.
Lauranne

Bericht door Lauranne » 15-05-2016 14:43

Ik zie bij mijn leerlingen hetzelfde. Er is haastig gewerkt vanaf ongeveer de helft van het examen, daardoor zijn de formuleringen niet in orde en worden er veel fouten gemaakt en ook niet verbeterd, want voor de controle was geen tijd meer.
Ik heb nog nooit gezien dat er bij zoveel vragen geen antwoord ingevuld is.

Leerlingen gaven na afloop ook aan dat ze in tijdnood kwamen en ze waren erg teleurgesteld. Lekker begin.

Ik heb ook nog nooit zulk slordig werk terug gehad, ik ben nu dus steeds paniekhandschriften aan het ontcijferen in de hoop er nog iets goeds in te vinden. Als Cito dit soort examens wil, kan alsjeblieft het werk dan ook daar worden nagekeken?

Yke Schotanus

lengte examen

Bericht door Yke Schotanus » 15-05-2016 16:35

van mijn vijftig leerlingen is er maar een eerder weggegaan; een vrij veel leerlingen laten naar het einde toe veel vragen open.

JCvanDuijvenvoorde

Bericht door JCvanDuijvenvoorde » 15-05-2016 18:38

Ik denk dat er geen goede inschatting is gemaakt over de tijd die nodig is voor leerlingen om de antwoorden op spelling te controleren.
Los van de vragen die ik heb over het antwoordmodel bij tekst 5, vraag ik mij af of we niet moeten vragen tekst 5 buiten beschouwing te laten. Ik moet zo vaak "N" invullen.....
Aan de andere kant hebben veel leerlingen misschien al eerder de boel zitten afraffelen.....

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 15-05-2016 19:30

JCvanDuijvenvoorde schreef: Aan de andere kant hebben veel leerlingen misschien al eerder de boel zitten afraffelen.....
Zo gaat dat bij een te lange toets... De spanning loopt op en elke kandidaat gaat daar op een eigen manier mee om. Bij de een zit het in de verzorging, bij de ander in de laatste opgaven, bij weer een ander in enkele opgaven die open waren gelatrn om later op terug te komen... Er is maar één oplossing waarmee je niemand dupeert en dat is de norm versoepelen.

Maar los daarvan is het een schande dat men kandidaten zo over de kling jaagt en daarbij een brevet van onvermogen, want vorig jaar heeft het cito ook al op haar donder gehad dat het vwo-examen Nederlands te lang was. Niets van geleerd, dus...

Linda

Lengte examen

Bericht door Linda » 16-05-2016 09:41

Van onze 35 vwo-leerlingen waren er maar drie eerder klaar. Ook bij hen zijn veelgehoorde reacties dat ze het examen afgeraffeld hebben omdat ze in tijdnood kwamen. Dit is bij velen ten koste gegaan van een correcte formulering. Ze hebben niet de tijd gehad hun werk nog eens na te lezen op taalfouten. Het examen is dus echt véél te lang geweest!

Johanna

Lengte examen

Bericht door Johanna » 16-05-2016 14:10

Een kleine inventarisatie:
Tussen 2004 en 2014 bevond de lengte van de scoreschaal zich tussen 45 en 50; vorig jaar schoot dat naar 64 en nu zitten we op 66 te behalen punten.
Ook het tekstboekje nam in omvang toe. In 2004 waren het vier pagina's tekst, nu zitten we op tien.
Maar er is ook iets hetzelfde gebleven, namelijk het tijdsbestek waarbinnen de leerlingen dit allemaal moeten behappen: drie uur precies.

Cold Ceessie

Bericht door Cold Ceessie » 16-05-2016 14:56

Als je kwalitatief weinig te bieden hebt, zoek je het in de kwantiteit. Ik zeg het al jaren!

cor

Lengte examen

Bericht door cor » 16-05-2016 19:46

Bij ons 51 kandidaten voor vwo. Er waren drie vertrokken tussen 16.10 en 16.15 uur. In mijn eigen klas (van 28) waren er 7 leerlingen die niet klaar waren.

M.A.

Bericht door M.A. » 16-05-2016 19:56

JCvanDuijvenvoorde schreef:Ik denk dat er geen goede inschatting is gemaakt over de tijd die nodig is voor leerlingen om de antwoorden op spelling te controleren.
Los van de vragen die ik heb over het antwoordmodel bij tekst 5, vraag ik mij af of we niet moeten vragen tekst 5 buiten beschouwing te laten. Ik moet zo vaak "N" invullen.....
Aan de andere kant hebben veel leerlingen misschien al eerder de boel zitten afraffelen.....
Het lijkt me niet wijs de vragen bij tekst 5 buiten beschouwing te laten, want zo zijn er ook leerlingen die elders vragen niet beantwoord hebben (bijvoorbeeld omdat ze hoopten hier later alsnog antwoord op te kunnen geven) en de vragen bij tekst 5 dus juist wel beantwoord hebben. Je laatste veronderstelling is bovendien juist m.i. Een aanpassing van de N-term lijkt me de enige optie, zoals door velen reeds genoemd is.

M.I.T. Knook

Bericht door M.I.T. Knook » 16-05-2016 21:36

Ook bij ons op school waren veel leerlingen tot het laatste moment bezig. Zij werkten via de computer (in een wordsjabloon zonder spellingcontrole!). Onze leerlingen maken het examen al jaren op de computer. Alle leerlingen hebben wel alle vragen gemaakt, maar de laatste vragen zijn afgeraffeld. Ook zie ik dat veel leerlingen geen tijd hadden om de antwoorden nogmaals door te lopen, zodat er veel typfouten in het werk zitten. Dat leerlingen ook een bepaalde leessnelheid moeten hebben is te begrijpen, maar zo'n lang examen is echt te veel. Er is te haastig gedacht.

Plaats reactie