lengte examen

Dit forum is gesloten.
Jeanneke Brosky

lengte examen

Bericht door Jeanneke Brosky » 14-05-2016 16:28

Ik zou graag wat reacties willen op de lengte van het examen. Veel van mijn leerlingen zijn enorm in tijdnood gekomen. De meeste voorbeeldexamens bestonden uit 4 teksten. Daar hadden ze op gerekend. Leerlingen zijn in de stress geraakt en dat zie ik aan de examens:
- veel taal- en slordigheidfouten aan het einde
- veel leerlingen die halve antwoorden geven
- veel leerlingen die aan het einde alleen de MC-vragen hebben gemaakt

Daarnaast waren leerlingen verbolgen over het feit dat de allerlaatste vraag dan ook nog eens een samenvattingsvraag is. Daar heb je veel concentratie voor nodig en ze waren totaal op en leeg. De meesten zijn ook niet meer aan deze vraag toe gekomen.

Liselotteschuuring

Bericht door Liselotteschuuring » 14-05-2016 16:44

Ook mijn leerlingen hadden moeite met de lengte van het examen. Van de 78 leerlingen gingen er slechts vijf weg voor half 5. Bij het nakijken zie ik dat veel leerlingen veel vragen niet hebben gemaakt. Het examen was erg lang.

Heijloo

Bericht door Heijloo » 14-05-2016 16:46

Mee eens, ik constateer hetzelfde. Een N invullen bij Wolf als vragen niet gemaakt zijn, het CITO kan dan zien dat veel leerlingen niet helemaal klaar waren. Ik zie aan handschrift en formuleringen dat het laatste deel van het examen afgeraffeld is door velen.

D.G.

Bericht door D.G. » 14-05-2016 17:11

Helemaal mee eens. Bij ons op school zijn twee leerlingen voor half vijf vertrokken van de circa 160 kandidaten.
Ik begrijp niet dat het examen weer zo lang is (en zelfs langer), terwijl er vorig jaar al klachten waren over de lengte.

Mirjam

Bericht door Mirjam » 14-05-2016 17:24

Ook mijn leerlingen hebben niet genoeg tijd gehad. Een deel heeft het simpelweg niet af (daar hebben we de N voor), een ander deel heeft de vragen afgeraffeld. Dat zie je niet terug in een N, maar alleen in lage scores, ook op andere plaatsen dan alleen aan het einde van het examen. Heel jammer. Er was niet genoeg tijd om alles na te kijken. Het telkens tellen van het aantal woorden nam ook veel tijd in beslag. Niet alle vragen hadden m.i. die beperking nodig!
Zaken als kritisch denken en zorgvuldig formuleren zijn met dit examen totaal verdwenen. En dan heet het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Zucht.

Arjan Domhof

Bericht door Arjan Domhof » 14-05-2016 18:28

Ook bij ons op school zijn slechts een paar leerlingen voor 16.30 uur weggegaan. Erg veel leerlingen hebben niet alle vragen beantwoord en ook ik merk dat aan het eind van het examen veel vragen zijn afgeraffeld. Het handschrift wordt slordiger.

Christine Brackmann

Bericht door Christine Brackmann » 14-05-2016 19:44

Bij mij op school hetzelfde. De leerlingen hebben het moeten afraffelen. Er is dus geen/te weinig tijd geweest om het werk te controleren. Vreemd, gezien de aftrek voor taal en spelling.
Zoals een leerling opmerkte: na vier teksten weten ze toch ook wel of ik leesvaardig ben?

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 15-05-2016 11:10

En dan hebben we het nog niet eens over het effect van zo'n tegenvallend examen op het zelfvertrouwen ten aanzien van de examens die nog komen.

Scheikunde was ook een veel te lang examen (en nogal eenzijdig, naar ik begreep), dus ik heb leerlingen gezien die na twee dagen al totaal op en gedesillusioneerd zijn.

Zoals Aafke Romeijn al schreef: het examen is de vijand, die verslagen moet worden.

Voor mij is het cito steeds meer de vijand die verslagen moet worden. Het wordt tijd dat er, net als bij de eindtoets PO ruimte komt voor concurrentie.

Tinka K.

Bericht door Tinka K. » 15-05-2016 14:27

Met betrekking tot invullen van een N: een van mijn leerlingen heeft bij vraag 36 alleen opgeschreven: [Het is beter om geen onderscheid te maken tussen oorlog en criminaliteit, omdat:]
Ze herhaalt dus alleen de eerste deelvraag van vraag 36. Geef ik hier dan nul punten, of vul ik een N in? Ze heeft feitelijk namelijk geen antwoord gegeven.[/quote]

Liselotteschuuring

Bericht door Liselotteschuuring » 15-05-2016 14:29

Ik vul in dat soort gevallen een N in, vanwege het signaal: deze leerling had te weinig tijd.

Plaats reactie