Eigenlijk jammer...

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
jhamvdo@xs4all.nl

Eigenlijk jammer...

Bericht door jhamvdo@xs4all.nl » 28-05-2016 20:25

...dat we er sinds een week weer allemaal het zwijgen toe doen. Ik zit met mijn tweede correctie toch wel af en toe met vragen die ik zou willen delen met collega's.

Dat geldt overigens in sterkere mate voor de herkansingsronde straks, waarvoor zich de laatste jaren (i.v.m. de strengere eisen) steeds meer kandidaten melden. Ik herinner mij een aantal heftige kwesties die best wat intercollegiaal overleg hadden kunnen gebruiken.

Overigens kijk ik nu werk na waarbij de collega leerlingen met tientallen spel- en andere taalfouten laat wegkomen. Zo heb ik een leerling erbij die nul fouten kreeg aangerekend, waarbij ik er negen telde....

M. Dumont

Bericht door M. Dumont » 29-05-2016 12:59

Dat laatste is herkenbaar...
Enerzijds zal er zeker wel een oogje dichtgeknepen worden om de leerlingen te helpen. Anderzijds is het wellicht ook onwennigheid, of leidt het beoordelen van de inhoud de aandacht van de vorm af. Ook stil verzet tegen deze nieuwe regels acht ik mogelijk.

Feit blijft dat je er de tweede corrector een hoop onnodig werk mee bezorgt, terwijl iedereen hoopt op een welwillende tweede corrector. Dat is tegenstrijdig.

Daarnaast sta ik op zich wel achter de regel om taalverzorging mee te wegen. Eigenlijk vind ik dat dat de dagelijkse praktijk zou moeten zijn op school, en niet alleen bij Nederlands!
Leerlingen die alleen maar opdrachten kunnen invullen, maar 'in het wild' nog geen zin foutloos kunnen formuleren, verdienen geen havo- of vwo-diploma.

jhamvdo@xs4all.nl

Bericht door jhamvdo@xs4all.nl » 29-05-2016 20:42

Zeker! Ik weet niet meer wie het hier schreef, Martijn Koek misschien, maar we zouden best een verkoopbaar en eerlijk systeem kunnen hanteren waarbij we de vragen die in volledige zinnen moeten worden beantwoord, nader controleren. Dat voelt geheel niet onrechtvaardig en is een reële eis, (tautologeerde hij.)

JvdL

Bericht door JvdL » 31-05-2016 10:20

Zeer herkenbaar... ik word gek van het verbeteren van spelfouten en het aankruisen van bijzinnen.
Ik ben zelf uren bezig geweest met het corrigeren van deze dingen bij mijn eigen klassen, en nu moet ik het nog eens voor iemand anders doen.

En ja, ik kom hier ook nog wel wat twijfelgevallen tegen... dus misschien is het een goed idee om de discussie gewoon open te houden.

CEVO-rommel

Bericht door CEVO-rommel » 01-06-2016 18:41

Ik en mijn tweede corrector hebben het originele correctiemodel genegeerd. Al mijn en zijn leerlingen gaan gewoon slagen, wel jammer voor jullie leerlingen!

mcouzijn

Bericht door mcouzijn » 02-06-2016 20:55

CEVO-rommel schreef:Ik en mijn tweede corrector hebben het originele correctiemodel genegeerd. Al mijn en zijn leerlingen gaan gewoon slagen, wel jammer voor jullie leerlingen!
Ik kan twee reacties geven:

1. Wees er maar trots op, dat je de professionele afspraken die in de beroepsgroep nu eenmaal horen te gelden, stiekem (want onder alias) negeert! Wees er maar trots op, dat jij leerlingen met een lage CE-prestatie aan een diploma helpt, terwijl vergelijkbare leerlingen bij eenzelfde prestatie zakken omdat hun docent zich wél houdt aan de professionele afspraken.

2. Ik snap jullie bezwaren tegen het correctiemodel, en sowieso tegen de mallote OCW-eis om 'spelling en grammatica' op deze debiele wijze, met toetstechnische kwaliteit nul, te moeten meerekenen. Daarom beschouw ik jullie dissidentie als moreel verantwoorde poging om de leerlingen recht te doen, en zou ik reactie 1. niet voor mijn verantwoording durven nemen.

Dat is de situatie waarin we nu verkeren. We verdienen beter, leraren zowel als leerlingen. Hoog tijd dat we een meer valide & betrouwbaar examen krijgen. Maar dat komt er niet vanzelf. Stiekem wegvluchten helpt daar niet bij. Open & duidelijk oppositie voeren wel.

jhamvdo@xs4all.nl

Bericht door jhamvdo@xs4all.nl » 03-06-2016 07:32

Ik denk, Michel, dat hier een trol aan het woord is. Je kunt wel met je tweede corrector een mooie deal sluiten, maar die is nooit wederzijds, wat diens werk wordt immers door iemand anders gecontroleerd.
Daarnaast heb je uiteraard volkomen gelijk.

Christine Brackmann

Re: Eigenlijk jammer...

Bericht door Christine Brackmann » 05-06-2016 10:10

jhamvdo@xs4all.nl schreef:...dat we er sinds een week weer allemaal het zwijgen toe doen. Ik zit met mijn tweede correctie toch wel af en toe met vragen die ik zou willen delen met collega's.
Het forum is inderdaad twee weken lang een dynamisch gebeuren, waarna iedereen zich met correctievoorschrift, aanvullingen en LT-verslag terugtrekt om het werk af te krijgen. Vorig jaar hebben we met de herkansing nog zeker wel wat activiteit gehad. Tegen die tijd zal ik op FB en via een LT-mailing weer een bericht plaatsen om collega's op het forum te wijzen!

Yke Schotanus

Eigenlijk jammer...

Bericht door Yke Schotanus » 23-06-2016 14:24

Wat helemaal vervelend is aan mensen die de taal- en spelfouten niet goed aanstrepen of anderszins veel te soepel zijn: ze flatteren de Wolfscore en veroorzaken zo een lage N-term.

D.G.

Bericht door D.G. » 23-06-2016 17:51

Ja, die tegenvallende N-term. Ik had echt veel hoger verwacht.
Havo komt uit op een 6,3 gemiddeld. Vwo is weer de sigaar met een 6,1 gemiddeld. Waarom zo laag? Nu is spelling en taal erin verwerkt, dus wat is ertegen om voor Nederlands de N-term zo vast te stellen dat iedereen een fatsoenlijk cijfer kan halen als er hard gewerkt wordt.
Nogmaals wie bepaalt dat Nederlands een 6,1 moet worden en filosofie of wiskunde hoger?

Plaats reactie