vraag 9

Dit forum is gesloten.
Hans Das

Bericht door Hans Das » 14-05-2016 20:10

Nu ik langer met deze vraag bezig ben, kan ik steeds minder goed uit de voeten met het tweede deel uit het cv.

Variant A vind ik helder: de kern is dat mensen zelf verantwoordelijk zijn.
Variant B vind ik vaag: waar trekken we de grens bij 'het zwaarder krijgen'?

MartijnKoek

Bericht door MartijnKoek » 14-05-2016 22:06

Klopt. Ik zit daar ook mee. Voorlopig reken ik het alleen goed als leerlingen met een abstractie antwoorden ('zwaarder krijgen', 'een ramp', 'veel moeilijker' etc), en niet als ze in plaats daarvan concrete voorbeelden geven.

Misschien kan de LT-bespreking hier een uitspraak over doen?

Arian2

vr.9

Bericht door Arian2 » 15-05-2016 10:28

jhamvdo@xs4all.nl schreef:Enige antwoorden:

Dit mensbeeld resulteert in een groot gat tussen mensen met succes en mensen zonder succes, uiteindelijk tussen rijk en arm.

Of:

Voor minderheden, ouderen, arbeidsongeschikten etc. is het mensbeeld een ramp. Ze redden het niet met werkzekerheid.

Of:

Sommige mensen kunnen niet in zichzelf investeren, dus die groep heeft geen andere keus dan op de blaren zitten.

Je ziet in deze antwoorden wel een hint naar dat tweede deel uit het antwoordmodel: dat kwetsbare groepen het zwaarder krijgen.
Maar zouden jullie deze antwoorden een punt geven? (Jammer dat er geen deelscore is in dit geval...)

Het eerste antwoord, het ontstaan van een tweedeling (onderscheid tussen een succesvolle groep en een niet-succesvolle groep) reken ik bij mijn leerlingen niet goed, omdat deze negatieve consequentie niet in al.9 naar voren komt.

Christine Brackmann

Re: vr.9

Bericht door Christine Brackmann » 16-05-2016 09:53

Arian2 schreef:
jhamvdo@xs4all.nl schreef:Enige antwoorden:

Dit mensbeeld resulteert in een groot gat tussen mensen met succes en mensen zonder succes, uiteindelijk tussen rijk en arm.

Of:

Voor minderheden, ouderen, arbeidsongeschikten etc. is het mensbeeld een ramp. Ze redden het niet met werkzekerheid.

Of:

Sommige mensen kunnen niet in zichzelf investeren, dus die groep heeft geen andere keus dan op de blaren zitten.

Je ziet in deze antwoorden wel een hint naar dat tweede deel uit het antwoordmodel: dat kwetsbare groepen het zwaarder krijgen.
Maar zouden jullie deze antwoorden een punt geven? (Jammer dat er geen deelscore is in dit geval...)

Het eerste antwoord, het ontstaan van een tweedeling (onderscheid tussen een succesvolle groep en een niet-succesvolle groep) reken ik bij mijn leerlingen niet goed, omdat deze negatieve consequentie niet in al.9 naar voren komt.
Maar wel in alinea 15, die je ook bij het antwoord mocht betrekken. Het correctievoorschrift legt de nadruk op verantwoordelijkheid, het zwaar krijgen, terwijl in de vraag gesteld wordt dat het mensbeeld ten grondslag ligt aan de 'huidige maatschappelijke situatie'. De tweedeling is een goede uitleg van die maatschappelijke situatie. Tegelijkertijd legt alinea 15 ook weer de nadruk op 'daar mogen ze alleen zichzelf de schuld van geven'. TWIJFEL!

Frans Bruggemann

Bericht door Frans Bruggemann » 16-05-2016 12:34

Deze leerling legt een verband met het begrip 'baanzekerheid' en komt van die term tot de kern van het probleem: 'Terwijl baanzekerheid een recht, wordt het als je eigen schuld gezien als je niet aan een baan komt.'

Ik ben geneigd dit antwoord met een punt te beoordelen. Eens?

Plaats reactie