vraag 9

Dit forum is gesloten.
Yke Schotanus

vraag 9

Bericht door Yke Schotanus » 13-05-2016 13:52

Antwoordvoorbeeld: ‘Dit mensbeeld heeft als gevolg dat mensen die niet meekomen daar zelf de schuld van krijgen.’
Dit lijkt mij een goede parafrase. Ergens verantwoordelijk voor gehouden worden is toch hetzelfde als er de schuld van krijgen?

h.westerhuis-schmidt

Bericht door h.westerhuis-schmidt » 13-05-2016 13:58

Hebben veel van mijn lln ook zo omschreven en ik heb het goed gerekend.

lvanockenburg

Bericht door lvanockenburg » 13-05-2016 15:08

Bij vraag 9 wordt gevraagd naar de NEGATIEVE consequentie van het mensbeeld. Kan ik daarom ook antwoorden goedkeuren waarin alleen de verantwoordelijkheid voor het eigen falen wordt genoemd (en het eigen slagen dus buiten beschouwing blijft)?

Yke Schotanus

vraag 9

Bericht door Yke Schotanus » 13-05-2016 15:43

Zoals uit mijn eerste bericht blijkt vind ik antwoorden die alleen de verantwoordelijkheid voor het eigen falen/mislukken benadrukken goed.
Ik vind het zelfs jammer dat het antwoordmodel zich op de vlakte houdt.

heleen

Bericht door heleen » 13-05-2016 15:44

mislukken lijkt mij genoeg, slagen is toch vrij positief.

Mijn vraag is of een vermenging van wat voor en achter de schuine streep goed is minderheden, lageropgeleiden etc. kunnen alleen zichzelf de schuld geven voor falen of 'niet kunnen betalen van hun rekeningen'.

Tinka K.

Bericht door Tinka K. » 14-05-2016 11:23

heleen schreef:mislukken lijkt mij genoeg, slagen is toch vrij positief.

Mijn vraag is of een vermenging van wat voor en achter de schuine streep goed is: minderheden, lageropgeleiden etc. kunnen alleen zichzelf de schuld geven voor falen of 'niet kunnen betalen van hun rekeningen'.
Het niet kunnen betalen van hun rekeningen lijikt mij geen goede parafrasering van 'mislukken' of 'het zwaarder krijgen'. Reken ik niet goed, dus.

Heijloo

Vraag 9

Bericht door Heijloo » 14-05-2016 11:30

Het idee dat je je succes uitsluitend aan jezelf te danken hebt, kun je ook als negatieve consequentie zien, omdat dat de invloed van wezenlijke externe factoren ontkent. Dit neemt niet weg, dat ik antwoorden waarin alleen de verantwoordelijkheid voor het eigen falen wordt genoemd ook goed reken.

jhamvdo@xs4all.nl

Bericht door jhamvdo@xs4all.nl » 14-05-2016 16:26

Enige antwoorden:

Dit mensbeeld resulteert in een groot gat tussen mensen met succes en mensen zonder succes, uiteindelijk tussen rijk en arm.

Of:

Voor minderheden, ouderen, arbeidsongeschikten etc. is het mensbeeld een ramp. Ze redden het niet met werkzekerheid.

Of:

Sommige mensen kunnen niet in zichzelf investeren, dus die groep heeft geen andere keus dan op de blaren zitten.

Je ziet in deze antwoorden wel een hint naar dat tweede deel uit het antwoordmodel: dat kwetsbare groepen het zwaarder krijgen.
Maar zouden jullie deze antwoorden een punt geven? (Jammer dat er geen deelscore is in dit geval...)

Marente

Bericht door Marente » 14-05-2016 16:34

jhamvdo@xs4all.nl schreef:Enige antwoorden:

Dit mensbeeld resulteert in een groot gat tussen mensen met succes en mensen zonder succes, uiteindelijk tussen rijk en arm.

Of:

Voor minderheden, ouderen, arbeidsongeschikten etc. is het mensbeeld een ramp. Ze redden het niet met werkzekerheid.

Of:

Sommige mensen kunnen niet in zichzelf investeren, dus die groep heeft geen andere keus dan op de blaren zitten.

Je ziet in deze antwoorden wel een hint naar dat tweede deel uit het antwoordmodel: dat kwetsbare groepen het zwaarder krijgen.
Maar zouden jullie deze antwoorden een punt geven? (Jammer dat er geen deelscore is in dit geval...)
Zeker het tweede antwoord levert wat mij betreft punten op: als iets voor een bepaalde goep een ramp is, krijgt die (groep) het zwaarder.

D.G.

Bericht door D.G. » 14-05-2016 19:14

Ik heb ook een aantal lln met antwoorden die wat specifieker zijn. Bijvoorbeeld
De zwakkeren in onze samenleving kunnen niet genoeg investeren in menselijk kapitaal waardoor ze achterblijven op de rest.

Of ze gaan specifiek in op de arbeidsmarkt
Het niet hebben van een baan wordt vaak onterecht als eigen schuld gezien.
en
Lageropgeleiden, ouderen en andere minderheden worden weggeconcurreerd uit de arbeidsmarkt, omdat zij niet in zichzelf kunnen investeren.

Wat te doen met dit soort antwoorden?

Plaats reactie