"Alinia"

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
MauraWelie

"Alinia"

Bericht door MauraWelie » 17-05-2016 18:11

Auw... Een leerling schrijft acht keer "alinia", bijvoorbeeld als antwoord op vraag 1: "alinia 8". Uiteraard is dit geen correct taalgebruik en ook deze vragen zijn open vragen (want het zijn geen meerkeuzevragen) en moeten worden beoordeeld op correct taalgebruik. Naast deze fout maakt de leerling nog 5 taalfouten. Dit komt neer op de volle aftrek voor onjuist taalgebruik. Is dit terecht, volgens jullie?

Overigens twijfel ik bij het wel/niet gebruiken van een hoofdletter bij de woorden 'god' en 'middeleeuwen' in vraag 18. Wat vinden jullie?

jhamvdo@xs4all.nl

Bericht door jhamvdo@xs4all.nl » 17-05-2016 19:47

middeleeuwen hadden we toch al mee afgerekend?
god blijft een lastige kwestie - ik zou zeggen, ga een filosofisch/humanistisch gevecht aan met je tweede corrector die misschien wel aan een christelijke school werkt!

a.kruijshaar

soorten vragen

Bericht door a.kruijshaar » 20-05-2016 09:46

Volgens mij zijn er drie soorten vragen: meerkeuze-, gesloten en open vragen. Vragen waarbij een eenduidig antwoord mogelijk is zijn gesloten. Bij vragen naar alinea's, citaten e.d. reken ik de leerlingen bij deze vragen hun eventuele spelfouten/verschrijvingen enzovoort dan ook niet aan.

Harrie Hollandicus

Re: soorten vragen

Bericht door Harrie Hollandicus » 20-05-2016 10:12

a.kruijshaar schreef:Volgens mij zijn er drie soorten vragen: meerkeuze-, gesloten en open vragen. Vragen waarbij een eenduidig antwoord mogelijk is zijn gesloten. Bij vragen naar alinea's, citaten e.d. reken ik de leerlingen bij deze vragen hun eventuele spelfouten/verschrijvingen enzovoort dan ook niet aan.
Leuk dat dat volgens jou zo is, maar volgens de Q&A is dat niet juist: "Met de omschrijving ‘open vraag’ wordt in het centraal examen Nederlands havo en vwo elke vraagvorm bedoeld die geen meerkeuzevraag is." Zie https://www.examenblad.nl/document/q-a- ... rsie_1.pdf.

Met andere woorden, acht keer alinia betekent dat je 4 scorepunten in mindering moet brengen. Als iedereen z'n eigen regels en definities erop nahoudt, gaat het mis.

Liselotteschuuring

Bericht door Liselotteschuuring » 20-05-2016 16:15

Precies Harrie!

Yke Schotanus

Alinia

Bericht door Yke Schotanus » 20-05-2016 18:09

God is met een hoofdletter.
een god met een kleine letter.
Het gaat in deze tekst om de christelijke God dus moet je een hoofdletter gebruiken. De tekst doet dat ook goed voor.
Je hoeft daar verder geen filosofische discussies voor te voeren, je hoeft je alleen te houden aan het Groene Boekje.
Dat zegt:
god, de, goden
God

Plaats reactie