tijvak 2 vraag 38

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
Yke Schotanus
Berichten: 267
Lid geworden op: 13-05-2016 13:45

tijvak 2 vraag 38

Bericht door Yke Schotanus » 22-06-2016 11:44

Wat vinden jullie (ik hoop dat er meer dan een lezer is) van:

het doorgrond van culturen en nieuwe ideeën bedenken door meer de sociale kant op te gaan (tf1) versus: algemene voortuitgang door technische vooruitgang in het onderwijs (t3)

Is 'algemene vooruitgang' genoeg voor het economische nutsdenken in tekst 3?

Willy
Berichten: 20
Lid geworden op: 16-05-2016 11:19

Re: tijvak 2 vraag 38

Bericht door Willy » 22-06-2016 22:31

Yke Schotanus schreef:Wat vinden jullie (ik hoop dat er meer dan een lezer is) van:

het doorgrond van culturen en nieuwe ideeën bedenken door meer de sociale kant op te gaan (tf1) versus: algemene voortuitgang door technische vooruitgang in het onderwijs (t3)

Is 'algemene vooruitgang' genoeg voor het economische nutsdenken in tekst 3?
Het gaat niet om algemene vooruitgang, maar specifiek om de economische vooruitgang in het cv.
In de tekst lees ik echter alleen maar over het missen van de boot als de leerlingen in Nederland niet leren programmeren. Het gaat in de tekst over de algemene vooruitgang (zie ook voorbeelden in alinea 6). Ik zou hier het punt wel voor durven geven.

Christine Brackmann
Berichten: 280
Lid geworden op: 12-05-2016 22:42

Bericht door Christine Brackmann » 22-06-2016 23:32

ik ook.

Titaantje
Berichten: 82
Lid geworden op: 22-06-2016 22:28

Bericht door Titaantje » 23-06-2016 12:35

Natuurlijk! Die economische ontwikkeling is hooguit een afgeleide van de technologische waar De Waard over schrijft.

Joos
Berichten: 129
Lid geworden op: 17-05-2016 13:25

Bericht door Joos » 23-06-2016 16:21

Zie laatste zin alinea 6: belangrijk is dat de leerlingen van nu in de toekomst toegevoegde waarde creëren. Staat dat gelijk aan bijdragen aan de economische ontwikkeling, of kan je dat ruimer zien? (Ligt denk ik ook aan de definitie van 'waarde' in economische zin.)

Marjo
Berichten: 48
Lid geworden op: 15-05-2016 11:16

Bericht door Marjo » 24-06-2016 13:26

Mijn collega en ik hebben het CvTE de vraag gesteld of er niet een fout in het antwoordmodel is geslopen. In de tekst komt nergens naar voren dat er sprake is van een economische ontwikkeling. De tekst gaat over een digitale ontwikkeling. In het antwoord komt dat nergens aan bod.

Marjo
Berichten: 48
Lid geworden op: 15-05-2016 11:16

Antwoord CvTE

Bericht door Marjo » 27-06-2016 16:51

Het CvTE heeft geantwoord:

In de tekst wordt expliciet verwezen naar economische zaken, zie bijvoorbeeld r 28-30 (Hierdoor is er ook een schreeuwend tekort aan programmeurs en hierdoor dreigt Nederland de boot te missen.), of alinea 6: Algoritmen zijn veel meer dan spielerei. Bedrijven en geheime diensten doen er hun voordeel mee. De rechtspraak en de wetenschap gebruiken ze. Algoritmen, die bij Google liefkozend panda en hummingbird worden genoemd, zijn de kookrecepten voor alles wat in de toekomst aan toegevoegde waarde wordt gecreëerd.

Titaantje
Berichten: 82
Lid geworden op: 22-06-2016 22:28

Bericht door Titaantje » 27-06-2016 17:56

Ach ja, het CVTE geniet een zekere macht, maar macht is iets anders dan gezag. Dat gezag heeft het college bij ons docenten en een keur van ter zake kundige critici uit de academische neerlandistiek al lang geleden verspeeld door de talloze foute vragen en antwoorden uit de examens. Het zij zo en de tijd zal over deze ambtenaren oordelen. De argumentatie die je hierboven citeert is wat mij betreft in ieder geval niet overtuigend. Ik blijf bij mijn eerdere opmerking dat de economische implicaties hooguit afgeleiden zijn. Het gaat de auteur om de vaardigheden op ICT-gebied en het is oneerlijk om van leerlingen te verlangen die vervolgstap te maken. Willekeur. Ik herhaal dit woord dat ik in een andere post op dit forum heb gebruikt.
En ik word niet vrolijk van deze vorm van incompetentie zoals ik die waarneem bij de samenstellers van onze examens.

Plaats reactie