Formuleerfouten vragen 10 en 11

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
E. Gerrits

Formuleerfouten vragen 10 en 11

Bericht door E. Gerrits » 16-05-2016 16:46

In de vragen 10 en 11 wordt gevraagd: Welke verklaring..... etc.
Een leerling begint het antwoord bij beide vragen met 'De verklaring dat ...'
Dit is toch een bijzin? En dus een formuleerfout?

elsvanhall

Bericht door elsvanhall » 16-05-2016 17:39

Formuleerfouten tellen volgens mij alleen mee als er in hele zinnen geantwoord moet worden.

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 16-05-2016 17:52

elsvanhall schreef:Formuleerfouten tellen volgens mij alleen mee als er in hele zinnen geantwoord moet worden.
Dat moet hier, vandaar dat ik het vraag. Als je zo begint met je antwoord, is het dan een volledige zin?

D.G.

Bericht door D.G. » 16-05-2016 17:56

Het is toch gewoon een zin. Er is een vraag gesteld en daar wordt antwoord op gegeven. Je begint dan met het antwoord in een volledige zin. Ik reken dit beslist niet fout. Zie verder op dit forum bij dit soort kwesties. Het antwoord impliceert een vraag. Het is geen opstel. We moeten niet allemaal gaan proberen dezelfde regels te hanteren als bij de samenvatting, het gaat hier om de juiste formuleringen.

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 16-05-2016 21:06

D.G. schreef:Het is toch gewoon een zin. Er is een vraag gesteld en daar wordt antwoord op gegeven. Je begint dan met het antwoord in een volledige zin. Ik reken dit beslist niet fout. Zie verder op dit forum bij dit soort kwesties. Het antwoord impliceert een vraag. Het is geen opstel. We moeten niet allemaal gaan proberen dezelfde regels te hanteren als bij de samenvatting, het gaat hier om de juiste formuleringen.
Dank voor je antwoord. Ik heb het de leerling in eerste instantie ook niet aangerekend. Ja, ik ben een beetje krampachtig bezig met die taal- en formuleerfouten. :oops:

Tinka K.

Bericht door Tinka K. » 17-05-2016 18:23

Volgens de FAQ die we hebben ontvangen, moet je in dit geval, als er inderdaad alleen een bijzin gegeven wordt, omdat de herhaling van de vraag de hoofdzin zou zijn, wel een formuleringsfout rekenen:

Hoe moet correct taalgebruik worden beoordeeld bij antwoorden die beginnen met ‘dat’ of een variant daarvan (bijzin), terwijl om hele zinnen is gevraagd?
Voor antwoorden die alleen uit een bijzin bestaan terwijl er gevraagd wordt om volledige zinnen te gebruiken, moet één fout worden gerekend vanwege deze onvolledigheid. Verder is het natuurlijk zo dat ook volledige zinnen kunnen beginnen met een bijzin (“Dat het koud weer is, weten we wel”). Daar is niets mis mee.

Plaats reactie