Vraag 11

Dit forum is gesloten.
Plaats reactie
Arjan Domhof

Vraag 11

Bericht door Arjan Domhof » 16-05-2016 13:33

Sommige leerlingen hebben de eerste drie zinnen van alinea 3 letterlijk overgenomen. Het goede antwoord zit daarbij en het correctiemodel vraagt om een of meer volledige zinnen als antwoord. Ze hadden ook de hele alinea over kunnen schrijven als je het zo bekijkt. Goed rekenen of niet?

vanzwamm

Re: Vraag 11

Bericht door vanzwamm » 16-05-2016 13:35

Arjan Domhof schreef:Sommige leerlingen hebben de eerste drie zinnen van alinea 3 letterlijk overgenomen. Het goede antwoord zit daarbij en het correctiemodel vraagt om een of meer volledige zinnen als antwoord. Ze hadden ook de hele alinea over kunnen schrijven als je het zo bekijkt. Goed rekenen of niet?
Bij mij komt dat antwoord ook voor, ik heb er nu een punt voor gegeven, maar ik twijfel ook.

E. Gerrits

Bericht door E. Gerrits » 16-05-2016 15:37

Mijn leerling heeft ook zoiets gedaan, maar de eerste twee woorden en de laatste twee woorden overgenomen van die zin. Mag dit? Of is dit fout, omdat ze geen hele zinnen heeft opgeschreven?

Ik heb het overigens wel goed gerekend als leerlingen het helemaal hadden overgeschreven.

Herma

Bericht door Herma » 16-05-2016 21:36

Ik heb mijn leerlingen geleerd dat ze bij een open vraag die geen citeervraag is niet in citeervorm (eerste twee .... laatste twee woorden) mogen antwoorden en als ze dat toch doen, dat ik dan elk ontbrekend woord als taalfout tel..., want in die woorden zouden ze spelfouten hebben kunnen maken.

Joos

Bericht door Joos » 21-05-2016 14:55

Arjan Domhof schreef:Sommige leerlingen hebben de eerste drie zinnen van alinea 3 letterlijk overgenomen. Het goede antwoord zit daarbij en het correctiemodel vraagt om een of meer volledige zinnen als antwoord. Ze hadden ook de hele alinea over kunnen schrijven als je het zo bekijkt. Goed rekenen of niet?
Deze leerlingen hebben helemaal gelijk!

In engere zin zou het antwoord moeten zijn: 'We zijn niet rationeel (in onze oneerlijkheid).' Daarna volgen twee argumenten.

Herma

Bericht door Herma » 21-05-2016 17:31

De vraag zou (dan ook) als volgt moeten luiden: "Welke verklaring daarvoor wordt in alinea 3 van tekstfragment 1 gegeven?" zoals mpmbouwmans bij vraag 10 al opmerkte.

Nikkyschipper

Bericht door Nikkyschipper » 22-05-2016 11:09

Joos schreef:

In engere zin zou het antwoord moeten zijn: 'We zijn niet rationeel (in onze oneerlijkheid).' Daarna volgen twee argumenten.
Het antwoord hierboven : 'We zijn niet rationeel in onze eerlijkheid ', staat niet in het antwoord van de Levende Talen bespreking. Heb je dit antwoord wel goed gerekend? Ik wel! Graag een reactie.

Herma

Bericht door Herma » 22-05-2016 14:21

Nikkyschipper schreef:
Joos schreef:
Arjan Domhof schreef:
Sommige leerlingen hebben de eerste drie zinnen van alinea 3 letterlijk overgenomen. Het goede antwoord zit daarbij en het correctiemodel vraagt om een of meer volledige zinnen als antwoord. Ze hadden ook de hele alinea over kunnen schrijven als je het zo bekijkt. Goed rekenen of niet?

Het antwoord hierboven : 'We zijn niet rationeel in onze eerlijkheid ', staat niet in het antwoord van de Levende Talen bespreking. Heb je dit antwoord wel goed gerekend? Ik wel! Graag een reactie.
Nee, ik vind niet dat 'We zijn niet rationeel in onze onze oneerlijkheid' een goed antwoord is op de vraag waarom volgens het tekstfragment mensen maar een beetje oneerlijk zijn. Dat niet rationeel zijn gaat over de pakkans niet afwegen tegen de mogelijke winst, wel gepitst zijn op voordeeltjes maar ook graag goede mensen willen zijn. Alleen dat laatste is de verklaring van 'een beetje oneerlijk zijn' en moet daarom expliciet benoemd worden.

Joos

Bericht door Joos » 22-05-2016 15:04

Herma schreef:Nikkyschipper schreef:
Joos schreef:
Arjan Domhof schreef:

Nee, ik vind niet dat 'We zijn niet rationeel in onze onze oneerlijkheid' een goed antwoord is op de vraag waarom volgens het tekstfragment mensen maar een beetje oneerlijk zijn. Dat niet rationeel zijn gaat over de pakkans niet afwegen tegen de mogelijke winst, wel gepitst zijn op voordeeltjes maar ook graag goede mensen willen zijn. Alleen dat laatste is de verklaring van 'een beetje oneerlijk zijn' en moet daarom expliciet benoemd worden.
Maar uiteindelijk komt het dus omdat we niet rationeel zijn. Daarom is dat toch ook een goed antwoord.

Herma

Bericht door Herma » 22-05-2016 15:11

Vraagje vooraf: Hoe krijgen je citaat op citaat zo mooi in aparte kadertjes?

Reactie op Joos' laatste opmerking: "Toch vind ik dat 'niet rationeel zijn' te weinig to the point als antwoord op deze vraag", zou ik tegenwerpen als ik je tweede corrector was.

Plaats reactie