onjuist spatiegebruik: taalfout of spelfout

Dit forum is gesloten.
jeannenoelle

Bericht door jeannenoelle » 16-05-2016 14:43

En als leerlingen nu héééél vééél fouten hebben, bijvoorbeeld omdat ze rare hoofdletters en kleine letters hebben. Moet ik dat dan allemaal gaan aankruisen en tellen na die miezerige vier fouten die ze mogen maken? Hoe doen jullie dat?

Koosje Kuijpers

Bericht door Koosje Kuijpers » 16-05-2016 14:45

jeannenoelle schreef:En als leerlingen nu héééél vééél fouten hebben, bijvoorbeeld omdat ze rare hoofdletters en kleine letters hebben. Moet ik dat dan allemaal gaan aankruisen en tellen na die miezerige vier fouten die ze mogen maken? Hoe doen jullie dat?
Als ik zeven fouten heb aangekruist, stop ik. Dan is de maximale aftrek toch een feit.

Jaryde

Bericht door Jaryde » 17-05-2016 11:29

Herma schreef:Koosje schreef:
Ik reken het alleen fout als in het antwoordmodel wel een hoofdletter staat. Vraag 3 begint in het antwoordmodel met een hoofdletter, dus als een leerling daar een kleine letter heeft, is het een spelfout. Vraag 6 en 7 begint het antwoordmodel zelf ook met een kleine letter, dus mag een leerling dat ook, vind ik.
Goed gezien, Koosje! Het correctievoorschrift is daarin behoorlijk consequent: bij vragen waar expliciet om volledige zinnen gevraagd wordt, begint het antwoord met een hoofdletter. Bij de andere open vragen niet, behalve als het eerste deel tussen haakjes staat. (Dat dan weer wel.) Toch niet helemaal consequent dus.

Ik breek me het hoofd over wat dit allemaal te betekenen heeft en hoe wij hier consequent mee moeten omgaan.
Maar bij vraag 3 wordt toch helemaal niet gevraagd om in volledige zinnen te antwoorden? Van mij mag de leerling dan in een onvolledige zin zonder hoofdletter antwoorden.

Jacobi de Wildt

Bericht door Jacobi de Wildt » 17-05-2016 12:04

Herma schreef:Ik vraag me af wat voor jullie het verschil is tussen een taalfout en een spelfout. Een spelfout is toch een taalfout?
Volgens mij vallen onder taalfouten spelfouten (waaronder hoofdletters), interpunctiefouten en formuleerfouten (woordkeuze- en zinsbouwfouten). Zie ook Vakspecifieke regel 1, alhoewel daar weer onderscheid gemaakt wordt tussen incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik.
De uitleg zelf maakt onderscheid, vandaar dat wij dat ook dienen te doen. Interpunctie telt niet mee en soms moeten we onderscheid maken tussen spelfouten en grammaticale fouten. Ik vind dat een vreemde toestand, maar we moeten ermee zien te handelen. Ik hoop dat de bespreking van morgen nog wat licht brengt. Een incongruentie is m.i. een grammaticale fout, maar misschien vindt mijn tweede corrector het wel een spelfout. Op dat soort discussies zit ik eerlijk gezegd niet te wachten.

Plaats reactie