Vraag aan CvTE gesteld

Dit forum is gesloten.
metteke

Vraag aan CvTE gesteld

Bericht door metteke » 16-05-2016 08:37

Ik zojuist onderstaand bericht aan de examenlijn van het CvTE gestuurd (via het contactformulier op www.examenblad.nl):

Ik ben in de war en niets is vervelender dan dat tijdens het corrigeren van eindexamens. De oorzaak van mijn verwarring is de tegenstrijdigheid die ik aantref in het correctievoorschrift van het havo-examen vergeleken met het document ‘Veelgestelde vragen vakspecifieke correctieregels CE Nederlands havo en vwo 2016’, gepubliceerd op 22 april 2016.

Het gaat om vakspecifieke regel 1 m.b.t. correct taalgebruik. In het correctievoorschrift staat het volgende:

“Vakspecifieke regel 1:
Correct taalgebruik wordt getoetst bij alle antwoorden van de kandidaat op open vragen.
Voor incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik worden maximaal 4 scorepunten in mindering gebracht. Onder incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik wordt verstaan: spelfouten, verkeerd woordgebruik en fouten in de zinsbouw inclusief verkeerde woordvolgorde.”

In het document ‘Veelgestelde vragen vakspecifieke correctieregels CE Nederlands havo en vwo 2016’, gepubliceerd op 22 april 2016 staat echter:

“Hoe moet correct taalgebruik worden beoordeeld bij een open vraag waarop niet in volledige zinnen hoeft te worden geantwoord?
Bij een antwoord op een open vraag waarbij de kandidaat niet hoeft te antwoorden in een volledige zin, wordt niet de grammaticaliteit van het antwoord beoordeeld, maar wordt er wel gelet op fouten in de spelling.”

Het CV schrijft me voor om bij alle vragen die geen meerkeuzevraag zijn, te letten op incorrecte formuleringen en onjuist taalgebruik (spelfouten, verkeerd woordgebruik en fouten in de zinsbouw), maar uit de veelgestelde vragen maak ik op dat ik alleen bij vraag 4, 10, 11, 12, 13, 21, 27 en 29 (havo-examen) hoef te letten op spelfouten, verkeerd woordgebruik en fouten in de zinsbouw en bij alle andere open vragen hoef ik alleen maar te letten op spelfouten.

Graag wil ik per ommegaande zwart op wit hebben wat er nu precies van mij als examinator wordt verwacht. Mijn leerlingen maken bijvoorbeeld veel verwijsfouten, ook in de niet hierboven genoemde open vragen. Reken ik dergelijke fouten nu wel of niet aan?

lukas

Bericht door lukas » 16-05-2016 08:42

De medewerkers van het CvTE persen op dit moment sinaasappels uit en halen croissantjes uit de oven.

Het is wel goed dat je dit bericht hebt verstuurd.

metteke

Bericht door metteke » 16-05-2016 09:17

lukas schreef:De medewerkers van het CvTE persen op dit moment sinaasappels uit en halen croissantjes uit de oven.
Dat vermoed ik ook... :roll:

E. Filius

Bericht door E. Filius » 16-05-2016 09:20

Dank je, Metteke!

Herma

Bericht door Herma » 16-05-2016 13:47

Fijn dat je deze kwestie bij het CvTE aan de orde stelt. Dit is precies waarover ik mijn hoofd ook breek.
Plaats het antwoord van het CvTE a.u.b. hier integraal, ook al verbieden ze dat via een disclaimer (deden ze twee jaar geleden) zodat wij ook weten hoe we moeten corrigeren. Of, nog beter, vraag of er een officieel erratum/aanvulling op het correctiemodel verschijnt, zodat niet alleen deze kleine groep bereikt wordt.

Herma

Bericht door Herma » 16-05-2016 13:52

Ai, ik zie nu pas dat je deze vraag naar examenblad.nl gestuurd hebt. Ik vrees dat daar inderdaad nog Pinksteren gevierd wordt. Het officiële 'klaagkanaal' is: examenloket@duo.nl en/of examenlijn@hetcvte.nl. Stuur je vraag daar a.u.b. ook naartoe.

metteke

Bericht door metteke » 16-05-2016 13:59

Herma, uiteraard deel ik het antwoord! En van examenblad.nl kreeg ik de reactie dat mijn bericht is doorgestuurd naar de examenlijn van het CvTE, maar voor de zekerheid heb ik mijn bericht toch ook nog maar even naar beide mailadressen gestuurd die jij vermeldde. :wink:

sbnlevendetalen
Site Admin

Bericht door sbnlevendetalen » 16-05-2016 20:41

De vragen en antwoorden zijn officieel via examenblad.nl verstuurd aan alle examensecretarissen en zijn ook te raadplegen via de website. De aanvulling is dus helemaal officieel. Je kunt je daar dus aan houden.

Herma

Bericht door Herma » 16-05-2016 20:45

Dus de tegenstrijdigheid tussen Vakspecifieke regel 1 en de antwoorden op de veelgestelde vragen negeren en de laatste volgen?

metteke

Bericht door metteke » 17-05-2016 13:53

Het antwoord dat ik zojuist via de mail ontving:

"Dank voor uw mail. Het klopt dat bij vragen die niet in hele zinnen moeten worden beantwoord bij de correctie van de centrale examens havo en vwo 2016 niet gelet hoeft te worden op de grammaticaliteit van het antwoord. Het document met veelgestelde vragen dat gepubliceerd is, is dus aanvullend te gebruiken bij de correctie."

Dus blijkbaar toch alleen spelling bij alle open vragen, waarbij er niet nadrukkelijk gevraagd wordt om in hele zinnen te antwoorden.

Plaats reactie