taalfout?

Dit forum is gesloten.
Marjavanderwel
Berichten: 12
Lid geworden op: 14-05-2016 16:20

taalfout?

Bericht door Marjavanderwel » 15-05-2016 19:25

In haar ijver om te antwoorden in hele zinnen, geeft een leerling bij vraag 1 en bij vraag 2 antwoord als volgt: Deze begint bij alinea 4. Deze begint bij alinea 13. Ze maakt dus 2 keer dezelfde taalfout. Hoeveel fouten zijn dat?

vanzwamm
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-05-2016 18:51

Bericht door vanzwamm » 15-05-2016 19:29

De leerling hoeft bij deze vragen niet in hele zinnen te antwoorden. Je moet/mag, gek genoeg, alleen op spelfouten letten. De grammaticaliteit hoef je niet te beoordelen. De verwijsfouten tellen dus niet mee.

Monique van Kruining
Berichten: 4
Lid geworden op: 18-05-2016 09:51

Bericht door Monique van Kruining » 18-05-2016 10:13

Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Als leerlingen de vraag in het antwoord herhalen, moeten spel- en formuleerfouten in die herhaling dan wel of niet meegeteld worden?
Ik heb ergens gelezen dat iemand zei dat het niet hoefde (met uitleg erbij), maar ik kan het nu niet meer terugvinden. :?

Margreeth Krommendijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 13-05-2016 15:36

Bericht door Margreeth Krommendijk » 18-05-2016 11:14

Monique van Kruining schreef:Ik zie door de bomen het bos niet meer...
Als leerlingen de vraag in het antwoord herhalen, moeten spel- en formuleerfouten in die herhaling dan wel of niet meegeteld worden?
Ik heb ergens gelezen dat iemand zei dat het niet hoefde (met uitleg erbij), maar ik kan het nu niet meer terugvinden. :?
Het is ook verwarrend, maar als je de informatie combineert is het zo dat de leerlingen bij alle open vragen op de juiste spelling van de woorden moeten worden beoordeeld. Bij open vragen waar in volledige zinnen moet worden geantwoord moet je ook op de grammaticaliteit letten.

De Q&A van het examenblad zijn de bron.

Monique van Kruining
Berichten: 4
Lid geworden op: 18-05-2016 09:51

Bericht door Monique van Kruining » 18-05-2016 11:23

Dank voor je reactie.
Deze regel ken ik, maar in het document met veelgestelde vragen wordt ook gezegd dat spelfouten in de overschrijding van het maximum aantal woorden niet meetellen.

Margreeth Krommendijk
Berichten: 9
Lid geworden op: 13-05-2016 15:36

Bericht door Margreeth Krommendijk » 18-05-2016 11:28

Ik dacht dat de spelling en formulering in de herhaling beoordeeld moeten worden bij vragen die in volledige zinnen beantwoord moeten worden. De herhaling telt dan weer niet mee voor het aantal woorden. Heeft de leerling alsnog te veel woorden gebruikt, dan moet je daar wel weer op de spelling letten.

pietr
Berichten: 13
Lid geworden op: 14-05-2016 11:19

Bericht door pietr » 19-05-2016 07:52

Ik heb een leerling die bij een gevraagd citaat een overschrijffout maakt. Moet ik dat meetellen als spelfout? Als ze de verkorte schrijfwijze had gebruikt, is het zonder spelfouten.

Monique van Kruining
Berichten: 4
Lid geworden op: 18-05-2016 09:51

Bericht door Monique van Kruining » 19-05-2016 08:52

pietr schreef:Ik heb een leerling die bij een gevraagd citaat een overschrijffout maakt. Moet ik dat meetellen als spelfout? Als ze de verkorte schrijfwijze had gebruikt, is het zonder spelfouten.
Ja, helaas is dat een spelfout.

M. Dumont
Berichten: 77
Lid geworden op: 14-05-2016 13:00

Bericht door M. Dumont » 20-05-2016 08:56

Iris van Erve telde drie taalfouten in het eindexamen havo. "Cito zit hiermee op bijna de helft van de maximale puntenaftrek voor taalfouten. En dat terwijl gebruikgemaakt is van de spellingcorrector, een redactie en een corrector. Wat zegt dit over de taalvaardigheden van deze mensen?"

http://www.volkskrant.nl/opinie/cito-ne ... ~a4303292/?

D.G.
Berichten: 137
Lid geworden op: 14-05-2016 11:52

Bericht door D.G. » 20-05-2016 09:32

Ik heb het stuk gisteren gelezen, maar vroeg mij direct af welke drie fouten zij bedoelde.
Wie?

Plaats reactie